RAID 0 MBR en Recovery hulp nodig

• Onderwerp starter Onderwerp starter ehsan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ehsan

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2007
Systeem:
Asus Maximus II Formula (775)
Intel Dual Core E8400 (3,0 Ghz)
Ram: 4gb (2x2gb)
HDD: 1gb --> 2x500GB op RAID 0

Probleemomschrijving:
Ik heb Vista geïnstalleerd op een RAID 0 HDD en daarna 3 of 4 partities van gemaakt. Ik heb vervolgens na paar maanden gebruik via schijfbeheer een partitievolume vergroot( uit stommiteit/verveling?!) en het extra volume van station C gehaald niet wetend dat bestandsystemen verspreid liggen (hint: defragmentatie). Dus na herstart krijg ik error dat een besturingssyteem bestand niet gevonden kan worden en dus Windows niet kan worden opgestart.

Wat heb ik zelf aan gedaan:
Ik probeerde Vista te installeren maar die gaf tijdens setup aan dat er geen partities te vinden waren. (En ook geen HDDs :S) Er was wel een mini partitie van 32mb --> geen idee hoe en wat. Dus ik had geen plek om windows te instaleren.

Verder heb ik een IDE HDD aangesloten met Xp erop, RAID controller geïnstalleerd. Dit om bij mijn gegevens te kunnen komen. Maar via verkenner krijg ik melding dat de schijf geformatteerd moet worden en in schijfbeheer zie ik dat de 2de HDD niet toegewezen is. Ik heb geen idee wat dit betekent. (Zie bijlage)

Vraag aan jullie:
Hoe kan ik de bestande van mijn RAID 0 HDD recoveren of erbij kunnen om deze te kopieren op een externe hdd of een werkend intern schijf?

Bijlagen

• schijfbeheer.jpg
    schijfbeheer.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Om te beginnen is het weer werkend krijgen van die niet toegewezen ruimte (die 2e 500 gig) niet je lastigste probleem. Je hoeft 'm slechts in schijfbeheer te selecteren en te formatteren en je bent klaar.
Beroerder wordt het v.w.b. je datarecovery. Op de één of andere manier ben je erin geslaagd om de C schijf te (laten) hernoemen naar E. Ik ga er in ieder geval gemakshalve even vanuit dat Windows netjes op C stond voordat je begon te klooien?
Volgens mij ontkom je er niet aan om het gehele systeem opnieuw in te richten. Het slechte nieuws is namelijk dat Raid0 niet alleen de snelste Raid array is, maar Raid0 staat óók bekend om het volgende feit: als één van de disks in Raid0 crashed gaat állle data verloren.
Dus tja............data tijdig backuppen blijkt eens te meer belangrijk te zijn.

Er zijn misschien wel mogelijkheden tot recovery, maar volgens mij kom je dan uit bij professionele bedrijven die enkele honderden euro's voor zo'n klus vragen. Daarnaast vraag ik mij af of zelfs dat soort professionele bedrijven in staat zijn om vanuit een broken Raid0 data te kunnen recoveren.

Laatst bewerkt:
Met een programma als R-Studio kun je een image maken van de schijven.
Zodra je deze images hebt, kun je de raid array gaan emuleren. Je kunt diverse instellingen aanpassen (bloksize e.d.) R-Studio gaat dan een tijdje pruttelen en het resultaat kun je dan bekijken. Zie je al je bestanden? Dan kun je terug zetten. Zo niet dan kun je wat instellingen aanpassen en het opnieuw proberen.

Op deze manier heb ik een raid 5 configuratie terug kunnen krijgen nadat de controller zijn configuratie kwijt was. Het was even een weekendje werk maar alle bestanden had ik weer terug.

Met de demoversie kun je al zien of er nog hoop is. Om echt data terug te zetten moet je de volledige versie aanschaffen.

@PST: het recoveren van een 5 array is m.i. oneindig eenvoudiger dan het recoveren van een 0 array (striping) omdat met RAID 5 geen exacte kopie wordt geschreven naar alle schijven, maar de gegevens gelijkmatig verdeeld worden en er extra informatie bijgehouden (parity) wordt waarmee de gegevens zijn te herconstrueren wanneer er een harde schijf stuk gaat.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je moet namelijk eerst alle instellingen en de juiste volgorde zien te achterhalen. Raid 5 werkt inderdaad met parity maar die wordt volgens een vast patroon weggeschreven op steeds een andere schijf. De volgorde waarin dat gebeurd, kan bij elke raid controller anders zijn. Je moet dus eerst die volgorde achterhalen en de blocksize waarmee de raid is aangemaakt. Zodra je alle instellingen goed hebt, kun je de data terughalen. Op dat moment heb je niet zoveel aan de parity omdat alle gegevens kloppen en je zonder die parity ook de data terug kunt lezen.
Die parity is alleen handig als je zowel de raid configuratie kwijt bent en een schijf mist/beschadigd is.

Voor raid 0 hoef je alleen de volgorde van de schijven goed te hebben en de blocksize waarmee de data is weggeschreven.

Je hebt alleen wel een probleem als er ondertussen al iets naar de schijf geschreven is.

Gelet op het computerkennisniveau dat ik TS toedicht, zal het waarschijnlijk een herinrichting pc (inc. format) moeten gaan worden.

De vraag is alleen of de TS 1 van de raid "delen" verloren is of dat hij ze nog allebij heeft.
Zodra hij een deel kwijt is kan hij de data van de hele raid set als verloren beschowen aangezien hij een raid 0 opstelling had. Bij een raid 5 was dat geen probleem geweest aangezien je dan minimaal 3 "delen" hebt en op basis van van 2 delen de 3e weer "simpel" terug te halen is.

Gezien zijn screendumpje en de niet toegewezen ruimte van een slordige 500 gig is hij er één 'ernstig' kwijt.

Ik had de schermafdruk nog niet eens gezien. Op basis daarvan snap ik niet de keuze voor de RAID opstelling aangezien het op 1 disk is waardoor de RAID0 hier ook geen snelheids winst gaat opleveren. Sterker nog ik vermoed zelfs dat het een perfomance verlies zou opleveren. maar dat is in deze niet de vraag

Maar misschien dat met de tool van PST nog een recovery van een verloren deel te realiseren is (ik ken de tool niet) als dat mogelijk is kun je hopelijk nog iets terug halen maar ik vermoed dat de data ernstig corrupt zal zijn.

Laatst bewerkt:
Ik had het plaatje ook nog niet goed bekeken maar dit lijkt inderdaad op een raid 0 op 1 schijf. Daar wordt een systeem alleen maar langzamer van omdat de controller niet naar beide partities tegelijk kan lezen/schrijven.

De schijf staat als standaard. Ik dacht dat hij op dynamisch moest staan om in raid te kunnen staan?

Klopt.... dat is 1 van de redenen dat deze raid set nu ook niet functioneerd.
(@TS Niet dat het nu omzetten van standaard naar dynamisch je probleem zal gaan oplossen, het zal het alleen maar gaan verergeren)

Ik had het plaatje ook nog niet goed bekeken maar dit lijkt inderdaad op een raid 0 op 1 schijf. Daar wordt een systeem alleen maar langzamer van omdat de controller niet naar beide partities tegelijk kan lezen/schrijven.

De schijf staat als standaard. Ik dacht dat hij op dynamisch moest staan om in raid te kunnen staan?

Wat bedoel je daarmee precies? Raid 0 op 1 schijf? Ik heb twee afzonderlijke harde schijven van 500gb op raid 0 geconfigureerd voor installatie van windows.

Verder snap ik niet wat het verschil zou moeten zijn tussen een standaard en dynamisch, ik lees dat omzetten ervan het zal verergeren.

Ik ga in het weekend as de tool van PST uitproberen en laat het jullie weten, thanks voor inzicht tot nu toe :)

Wat bedoel je daarmee precies? Raid 0 op 1 schijf? Ik heb twee afzonderlijke harde schijven van 500gb op raid 0 geconfigureerd voor installatie van windows.
Ik zie 1 fysieke disk van 1tb waarop 1 partitie van 500MB aanwezig is en een vrije ruimte van 500 MB maar misschien vergis ik me....

Nee, da's niet nodig. Zie plaatje van een Raid0 configuratie (de mijne!) Voor details : zie "Mijn systeem".

@ehsan : wees nu verstandig en handel het eenvoudig en simpel af. Je hebt de boel verkloot, gegevens terughalen van niet toegewezen ruimte gaat jou niet lukken. Formatteer en speel daarna nooit meer met tools waarvan je niet weet wat de gevolgen zijn. Staan er belanrijke bestanden binnen de voormalige array en je hebt geen backup? Oké, dan weten we nu allen dat je dat nooit meer zal overkomen. Voor 75 euro schaf jij vermoedelijk een extra (interne) of externe harddisk aan.

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    57,3 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Als ze hardwarematig in raid 0 staan, dan zie je in de verkenner inderdaad 1 schijf van 1TB. Je raid configuratie werkt dan goed. Als hier meerdere partities op staan, dan klopt je partitietabel niet meer.

Er zijn wel programma's die de schijf fysiek afzoeken naar partities en de partitie tabel weer herstellen. Ik weet alleen geen naam van zo'n programma.

Als ze hardwarematig in raid 0 staan, dan zie je in de verkenner inderdaad 1 schijf van 1TB. Je raid configuratie werkt dan goed. Als hier meerdere partities op staan, dan klopt je partitietabel niet meer.

Er zijn wel programma's die de schijf fysiek afzoeken naar partities en de partitie tabel weer herstellen. Ik weet alleen geen naam van zo'n programma.

Wow, als er zon programma bestaat dan zou het perfect zijn. Omdat ik voltijd student (weinig tijd) ben heb ik nog niets veel gedaan, Ik ga nu even twee hdd op raid 1 zetten en daar windows erop instaleren en dan proberen mijn raid 0 hdd binnen te komen of ja geen id

Edit,
windows geinstaleerd op een raid1, de twee hdd van raid 0 daarna ook aangesloten, en nu wil windows niet opstarten :S

Edit: bij setup de nieuwe raid1 als schijf 1 geselecteerd en windows start nu.

Laatst bewerkt:
Ok met programma r-studio kon ik mijn raid 0 bekijken en de files recoveren. 99% van mijn files waren in 100% goede staat. Ik heb niets verloren en probleem is opgelost.

Bedankt voor alle reacties en inspiraties. Ik heb wat bij geleerd :p

Ik ga vanaf nu alleen raid 0 gebruiken bij schijven die niet zo groot zijn en alleen windows erop gooien en al mijn andere bestanden op een afzonderlijke hdd zetten voor het geval iets misgaat.

Deze topic kan gesloten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan