• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

van excel naar een brief???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander11

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2008
Beste lezers,

Ik heb twee vragen waar ik niet uit kom. De zoekfunctie heb ik gebruikt maar niet gevonden wat ik zoek.

Bijgaand bestand is een simpele debiteuren administratie. Ik zou graag een knop maken met als resultaat een nieuw document (Word of Excel). Het resultaat moet dan een brief zijn met een herinnering op een te betalen nota. deze brief wil ik printen of in ieder geval apart opslaan. In het echte bestand is nog een werkblad aanwezig met de klantgegevens waar ik naar wil verwijzen voor de adressering.
Enig idee hoe ik dit kan realiseren?

En nog een makkelijk vraagje voor de kenners maar voor mij toch lastig.
Ik wil graag een formule hebben die de bedragen alle oninbare nota's bij elkaar optelt. Hij moet dus kijken of het veld oninbare nota gevuld is met een datum of karakter. zo ja, dan moet hij het nota bedrag nemen van kolom E. en dat dan voor de hele kolom. Het resultaat moet dan in P11 te zien zijn.

Alvast heel hartelijk dank voor de tips of aanwijzingen.

Groetjes,

Sander

Bijlagen

somproduct

oninbare debiteuren
zie bijlage,

p11 wordt gevuld als de kolom (M5:M500) niet leeg is.

er wordt dus ook opgeteld als je 3 of 8 of nee invuld (zie voorbeeld).

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

word document

hier heb ik zelf geen oplossing voor, maar ik heb dit wel diverse keren voorbij zien komen op dit forum.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Oeldere,

Hartelijk dank voor de snelle reactie.De formule werkt precies zoals ik het graag zou willen. Ik zat te zoeken in vert.zoeken etc.

In een grijs verleden heb ik wel eens wat gedaan in Acces. Ik heb toen een macro gemaakt die een pdf maakte van bepaalde gegevens als ik op een knop drukte. Dat moet volgens mij ook wel in excel kunnnen. Ik zal nog eens zoeken.
En voor andere lezers die mij een tip kunnen geven... graag!

Groetjes,

Sander

Hallo Oeldere,

De formule geeft ook een resultaat als een spatie gebruikt wordt. Is daar nog een tip voor? ik vrees dat ik een spatie nog wel eens over het hoofd zie en dan klopt de optelling niet meer.

Groetjes,

Sander

Ik heb al een oplossing voor mijn laatste vraag. de cel gegevensvalidatie meegeven. Probleem opgelost.

Nu nog een brief uit excel krijgen...

Hallo Oeldere,

De formule geeft ook een resultaat als een spatie gebruikt wordt. Is daar nog een tip voor? ik vrees dat ik een spatie nog wel eens over het hoofd zie en dan klopt de optelling niet meer.

Groetjes,

Sander

uiteraard kan dit ook met valideren.

mijn formule was

Code:
=SUMPRODUCT(($M$5:$M$500<>"")*($E$5:$E$500))

je kunt de <>"" ook wijzigen in "ja"

dan worden alleen de cellen meegenomen waar ja in staat.

heb je vragen, laat het gewoon even weten.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Voor een brief zou je in excel een standaard brief kunnen maken. Met bijvoorbeeld het invoeren van het notanummer, kunnen de juiste gegevens die daaraan gekoppeld zijn, zoals adressering, bedragen, product, etc. worden ingevuld. Vervolgens hoef je dan alleen nog maar de brief uit te printen. Heb een voorbeeld voor je toegevoegd. Deze is waarschijnlijk iets uitgebreider dan wat je nodig hebt. Maar je komt er denk ik een heel eind mee.

Met vriendelijke groet,
Jelte

Laatst bewerkt:
Hallo Jelte,

Ik zat te denken aan het systeem dat ik een aantal velden uit excel terug wilde laten komen in een brief. De manier waarop jij het opgelost hebt, ziet er ook goed uit. Ik ga mij daar in verdiepen en denk dat ik het ook op deze manier ga doen. Bedankt voor de tip en ik ga er mee aan de slag!

Groetjes,

Sander

Hallo Jelte,

Ik heb er naar gekeken en het is absoluut bruikbaar voor mij. Super! even nog een vraagje.Hoe maak mij dat invulschermpje waarin om een ordernummer wordt gevraagd? Moet ik dan richting gegevensvalidatie denken?

Groetjes,

Sander

Hallo Jelte,

Ik heb er naar gekeken en het is absoluut bruikbaar voor mij. Super! even nog een vraagje.Hoe maak mij dat invulschermpje waarin om een ordernummer wordt gevraagd? Moet ik dan richting gegevensvalidatie denken?

Groetjes,

Sander

Is het dit schermpje " inputbox " dat je voor ogen hebt ?

Bijlagen

Hoi Sander,

Dat invoerschermpje heb ik gemaakt in VBA, omdat ik gebruik maak van een ordernummer die bestaat uit een letter en cijfers. Als je een factuurnummer maakt die alleen uit cijfers bestaat is dat niet nodig.
Om dat invoerschermpje eruit te krijgen, moet je op alt + f11 drukken. VBA wordt dan geopend en dan dubbel klikken op blad "factuur" en de code die daarop staat verwijderen.

Als je het invoerschermpje aangepast wil hebben op jouw bestand, dat kan ik je daar natuurlijk ook altijd mee helpen.

Beste Jelte, Daniel,Oeldere of een andere slimme excel kenner natuurlijk,

Ik heb een deel van mijn bestand bijgevoegd. Ik heb een macro gemaakt waarbij ik in het werkblad "deb beheer" het notanummer selecteer en dit kopieer naar werkblad "1e herinnering" op de plek waar het moet komen. Vervolgens laat ik het werkblad "1e herinnering" printen. Voor deze macro heb ik een knop gemaakt op het werkblad "deb beheer" op de regel waar de herinnering betrekking op heeft. Ik wilde de macro gewoon naar beneden toe kopieren maar dan pakt hij natuurlijk telkens het notanummer van de eerste regel en niet van de regels daar onder.

Iemand een suggestie hoe ik dit laatse stukje van mijn werk op kan lossen?

Groetjes,

Sander

Bijlagen

Hoi Sander,

Heb hem aangepast. Kopieert nu het notanummer door die geselecteerd is. Je hebt nu eigenlijk maar 1 knop nodig.
Heb plaats en datum ook aangepast, zodat de datum automatisch aanpast naar huidige datum.

Laatst bewerkt:
Hallo Jelte,

Dank voor je reactie. Ik heb ze geprobeerd en vind je eerste suggestie voor mij het beste werken. Hoe kan ik deze macro kopieeren naar mijn eigen werkblad? knippen en plakken ging namelijk niet werken.

Groet,

Sander

Hallo Jelte,

Het kopieren is gelukt. Ik moet nog even wennen om met macro's te werken. Ik denk dat mijn bestand af is voor zover ik nu kan overzien. Ik zal vast wel weer een uitbreiding verzinnen van dit bestand :). Maar dat maakt Excel ook zo leuk.

Dank voor je hulp. Ik had er zelf echt niet uitgekomen.

Wel nog 1 vraagje als het mag. In de macro heb jij ingesteld (op mijn verzoek) dat er een afdruk gemaakt wordt. in dit geval heb ik gekozen voor afdrukken naar een pdf bestand. Hij blijft echter staan op de plek waar ik moet kiezen voor een lokatie. kan de Macro niet ingesteld worden dat ik dat laatste stapje ook niet meer hoef te doen? dat hij dus zelf het bestandje op het bureaublad zet zonder dat ik de laatste knop hoef in te drukken.
Niet dat ik lui ben maar mijn vriendin gaat dit bestand gebruiken en "******proof"is voor haar nog niet goed genoeg beveiligd :confused:

groetjes,
Sander

Hoi Sander,

Voor het printen kun je misschien beter de functie Activesheet.printout gebruiken.
Met de hulp functie van VBA moet je er denk ik wel uitkomen hoe deze werkt.
Verder is het niet nodig om de activeprinter op pdf te zetten. Je geeft namelijk bij de printout functie al aan dat je in pdf wil printen.

Hallo Jelte,

Ik zal mij vanavond verdiepen in het commando printout. Heb geen ervaring met VBA maar ik zal het proberen. Bedankt voor het richting geven :)

Hallo Jelte,

Ik ben de hele avond bezig geweest met het print commando. Het forum doorzocht, de helpfunctie geraadpleegd en zelf wat dingen geprobeeerd. Het is mij helaas niet gelukt om de juiste formulier/regel neer te kunnen zetten. Is het voor jou mogelijk dat wel te doen?

Het gaat er dus om dat na het uitvoeren van de macro er een pdf op het bureablad wordt gezet met het notanummer als bestandsnaam en zonder dat er nog kliks gegeven hoeven te worden.

Ik hoop dat je de verlossende regel(s) voor mij hebt.

Groetjes,

Sander

'
' overdragen Macro
'

'
Range("A7").Select
Selection.Copy
Sheets("nota").Select
ActiveSheet.Paste
Application.CutCopyMode = False
Application.ActivePrinter = "CutePDF Writer op CPW2:"
ExecuteExcel4Macro _
"PRINT(1,,,1,,,,,,,,2,""CutePDF Writer op CPW2:"",,TRUE,,FALSE)"
Sheets("deb beheer").Select

Hallo Sander,

Heb iets beters gevonden.

Code:
ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "C:\Users\Jelte\Desktop\test.pdf", Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
        False

Misschien is het handig zelf even een macro op te nemen en dan opslaan als pdf doen met name voor de juiste filename. Die is eventueel ook in de macro nog aan te passen als deze niet altijd hetzelfde is. Met toevoeging van het notanummer bijv.

Voor de rest van je macro zou ik activecell gebruiken ipv range("A7") anders maakt je elke keer dezelfde nota aan. Nadeel van activecell is dat je dan weer op de juiste cel moet staan. Misschien werkt het fijner met het voorbeeld dat ik je in een eerder reactie heb gegeven. Verder betwijfel ik of met "activesheet.paste het notanummer wel op de juist plek wordt geplakt.

Maar ik zou zeggen probeer maar even of het werkt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan