• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiligen meedere bladen met macro

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij ben ik er zo uit.

Misschien een van de experts die zegt dat het zo niet afdoende is beveiligd en men toch kan omzeilen?

Code:
Sub Unprotect()

Password = InputBox("Vul het wachtwoord in om de beveiliging op te heffen!")
  For Each ws In ThisWorkbook.Worksheets
        ws.Unprotect "wachtwoord"
    Next
End Sub

Misschien een van de experts die zegt dat het zo niet afdoende is beveiligd en men toch kan omzeilen?

Code:
Sub Unprotect()

Password = InputBox("Vul het wachtwoord in om de beveiliging op te heffen!")
        ws.Unprotect Password
    Next
End Sub
Je heb het zelf mooi opgelost met de InputBox.:thumb:

Het omzeilen kan altijd als je er de mogelijkheid ervoor heb.
Ik denk dat ik er 20 sec. over doet.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik er 20 sec. over doet.

:(

Die van Jacques is trouwens ook een mooie. Bij het afsluiten automatisch beveiligen. :thumb:

Moet ik eens mee gaan stoeien.

Bedankt allemaal voor het meedenken :thumb:

Als iets ECHT beveiligd moet zijn moet je het simpelweg niet in excel doen.
Excel blinkt niet uit om zijn robuuste beveiliging. Maar meestal is het afdoende om de doorsnee gebruiker op een afstand te houden.

Mooi dat het weer opgelost is.

Op de zaak werkt het bestand niet naar behoren.

Het lijkt wel of de macro niet wordt vastgehouden. Als het bestand wordt afgesloten en daarna opnieuw wordt geopend, is de beveiliging van alle werkbladen opgeheven. Als de beveiliging dan via de macro wordt geactiveerd, zijn alle cellen gewoon te benaderen.

Het blijkt dat alle ingestelde vinkjes (bij beveiligen) op alle bladen zijn teruggezet naar standaard. Dus: 'vergrendelde cellen selecteren' en 'ontgrendelde cellen selecteren'. Alle vinkjes, zoals rijen opmaken en e.d. zijn weg.

Iemand een idee hoe dit mogelijk is? Of te verhelpen?

Laatst bewerkt:
wheel,

Ik weet niet welke code (van wie) je gebruikt?
Kijk in de code of je wat kunt ontdekken, ik vind het ook vreemd.

Ik gebruik de volgende code. Het gebruik van de inputbox heb ik nog even buiten beschouwing gelaten, omdat ik eerst deze code wilde testen op de server.

Code:
Sub Protect()
        ws.Protect "mijn wachtwoord"
    Next
End Sub

Sub Unprotect()
        ws.Unprotect "mijn wachtwoord"
    Next
End Sub

Zou ik dan in de code per sheet moeten aangeven welke protection options van pas zijn?

Laatst bewerkt:
Wheel,

Als je mijn code gebruikt heb je dan wel in worksheet dit staan :

Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)

ws.Protect "1234"
    Next

End Sub

Wheel,

Als je mijn code gebruikt heb je dan wel in worksheet dit staan :

Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)

ws.Protect "1234"
    Next

End Sub

Ja, heb ik ook gedaan. Als ik het bestand daarna afsluit en weer open, zijn de bladen wel beveiligd, maar protection options terug gezet op default, dus de bovenste twee zijn aangevinkt (vergrendelde en ontgrendelde cellen selecteren). Ik heb dan dus niets aan de beveiliging.

Misschien moet ik hier iets mee, maar ik weet niet wat:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa140064(office.10).aspx

Laatst bewerkt:
Wat ik heb gedaan is eerst de bladen handmatig beveiligen die instellingen gebruikt hij bij mij dan als default.

Zie bijlage, laatste blad mag je wel cellen selecteren.

Bijlagen

Wat ik heb gedaan is eerst de bladen handmatig beveiligen die instellingen gebruikt hij bij mij dan als default.

Zie bijlage, laatste blad mag je wel cellen selecteren.

Zojuist handmatig alle bladen de juiste vinkjes per blad neergezet en beveiligd. Na het opslaan, sluiten en weer openen, gaat het een keer goed. Daarna worden alle default instellingen weer teruggezet. :confused:

Raar :o:o:o

Hier werkt het prima, excel 2003. Wat gebeurt er bij jou als je het met mijn voorbeeldbestandje test ?

wheel,

Het is heel erg vreemd.
Test mijn file eens, heb het zelf net verschillende malen gedaan en het werkt perfect.
Als het blad beveiligd is zijn er maar 3 cellen te beschrijven.

Bijlagen

Raar :o:o:o

Hier werkt het prima, excel 2003. Wat gebeurt er bij jou als je het met mijn voorbeeldbestandje test ?

Exact hetzelfde. :confused::confused:

Hier heb je mijn testbestandje. Ook 2003.
Bij me thuis werkt het perfect. Op zowel 2003, 2007 als 2010.

Zou het met de bedrijfsserver te maken hebben?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kan het niet zijn als je de file opslaat en hij vraagt om de veranderingen op te slaan, het daar mis gaat.

Kan het niet zijn als je de file opslaat en hij vraagt om de veranderingen op te slaan, het daar mis gaat.

Zou ook goed kunnen. Als ik het bestand opsla via het icoontje (diskette), vind ik het wel vreemd dat bij het afsluiten nog eens wordt gevraagd om de wijzigingen op te slaan :confused:

Zojuist nog eens diverse varianten geprobeerd met opslaan. Feit blijft bestaan dat ik na het opnieuw openen van het bestand gewoon in de cellen kan komen die vooraf zijn ingesteld als vergrendeld. Wat dus niet zou kunnen, omdat die optie was uitgevinkt. Binnen de protection options zijn alle vooraf ingestelde vinkjes keurig weg en is de default instelling actief. :confused::confused::confused: schiet mij maar lek

Het zal dus iets met de server zijn, denk ik

Wellicht dat in de code per sheet iets zal moeten komen als SelectLockedCells:=False of zoiets, maar mijn kennis van
VBA is nog te beperkt. En ook voor de andere opties per sheet in de code verwoord. Zie link:

http://msdn.microsoft.com/en-us/libr...ffice.10).aspx

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je excel lokaal draait en de server puur file server is ? dan lijkt het me niet in de server te zitten.

Ik neem aan dat je excel lokaal draait en de server puur file server is ? dan lijkt het me niet in de server te zitten.

Heb geen idee. Zo'n lichtpunt ben ik nou ook weer niet. :o
Ik log in op een Citrix omgeving en daarna weet ik het niet. Roep ook maar wat dat het om een server gaat, omdat het bij me thuis ook perfect werkt. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan