• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel update formule niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

GoReTeX

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2007
Hallo allemaal,

ik zit met een probleem dat zich voordoet in Excel.
Ik heb een werkblad en dat is een verzameling van een hele hoop uren.
Vervolgens heb ik een aantal werkbladen die dienen als personeelsgebonden blad.
De totaaluren per medewerker worden doorgekopieeerd naar het 1e werkblad.

De cel die per medewerker de totaal uren bevat is een formule(simpel optelsommetje).
Deze kopieeren we rechtstreeks naar het voorblad.

Nu komt het af en toe voor dat het voorblad de cel niet update.
Dus de formule op het personeelsblad wordt aangepast en ook de uitkomst word aangepast.
Echter wordt het 1e werkblad niet aangepast, deze is voor mij juist zo van belang doordat vanuit hier de uren en dus ook een salaris worden bepaald.

Voorbeeld:

De normale formule is 1 + 1 = 2
Wanneer ik deze op sla en op een later tijdstip de formule verander in:

1 + 3, dan wordt de uitkomst op het personeelsblad netjes 4

Terwijl de cel die de uitkomst bevat netjes naar het 1e werkblad wijst, word deze niet aangepast.

Opmerking:
wanneer het volledige 1e werkblad gekopieerd wordt, word de formule wel aangepast, ook op het oorspronkelijke 1e werkblad.

Wie weet wat er hier aan de hand is?
F9 aanklikken voordat het bestand wordt opgeslagen is ook geen oplossing voor dit probleem.

Hoi,

Formules worden wél, of niet direct doorgerekend. Dat kan je zelfs bij de instellingen van Excel bepalen. Je noemde hiervoor al de functietoets F9.
Je geeft kortom te weinig informatie, want de 'fout' zit toch écht in de formules en verwijzingen.
Stuur evt. de werkmap mee als bijlage.

Beste GoReTeX,

Of je formules kloppen niet, of het gehele werkblad is te zwaar om te berekenen. Het kan dus zijn dat je tegen de grenzen van Excel aanloopt.
Wanneer je een cel aanpast, zie je dan linksonder 'Berekenen' verschijnen?

Kijk ook eens bij Extra > Opties > Berekenen > Staat hier automatisch aangevinkt?

Richard

Hoi,

Formules worden wél, of niet direct doorgerekend. Dat kan je zelfs bij de instellingen van Excel bepalen. Je noemde hiervoor al de functietoets F9.
Je geeft kortom te weinig informatie, want de 'fout' zit toch écht in de formules en verwijzingen.
Stuur evt. de werkmap mee als bijlage.

Beste van Veelen,

de fout zit niet in de formules, dit bestand dat ik gebruik bestaat al bijna 9 jaar, en de fout die ik hierboven beschreven heb gebeurd zelden en steeds ergens anders.

Toch bedankt voor je reactie.

Beste GoReTeX,

Of je formules kloppen niet, of het gehele werkblad is te zwaar om te berekenen. Het kan dus zijn dat je tegen de grenzen van Excel aanloopt.
Wanneer je een cel aanpast, zie je dan linksonder 'Berekenen' verschijnen?

Kijk ook eens bij Extra > Opties > Berekenen > Staat hier automatisch aangevinkt?

Richard

Beste Richard,

bedankt voor je antwoord.
Wij hebben ons ook al meerdere malen afgevraagd of het bestand simpelweg niet te zwaar zou zijn om deze berekeningen nog door te voeren.
Het zou in dit geval zo kunnen zijn.

Echter hebben we hetzelfde probleem ook al een aantal keren meegemaakt bij nieuw aangemaakte bestanden met 1 of 2 formules erin.

Bevat het bestand VBA-code ?

bijv.

Code:
    Application.Calculation = xlCalculationManual
    Application.enableevents=false

Alleen met behulp van deze VBA-code kan ik het door jou gesignaleerde verschijnsel reproduceren.

Bevat het bestand VBA-code ?

bijv.

Code:
    Application.Calculation = xlCalculationManual
    Application.enableevents=false

Alleen met behulp van deze VBA-code kan ik het door jou gesignaleerde verschijnsel reproduceren.

Nee, hierin is geen VBA code gebruikt.
ook geen macro's.

Suggestie:

Zet dan in de openen-gebeurtenis deze code

Code:
Private Sub Worksheet_Open()
   Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
   Application.EnableEvents=True
End Sub

Bevat het bestand Queries ? (die kunnen fout aflopen).

Wordt het bestand gedeeld ?

Suggestie:

Zet dan in de openen-gebeurtenis deze code

Code:
Private Sub Worksheet_Open()
   Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
   Application.EnableEvents=True
End Sub

Bevat het bestand Queries ? (die kunnen fout aflopen).

Wordt het bestand gedeeld ?

Beset SNB,

het bestand bevat geen queries.
Ook de code in VBA toevoegen bracht helaas geen uitkomst.

Het bestand staat op een server, deze wordt benaderd via een terminal server.
Het bestand wordt nooit door meerdere personen tegelijk gebruikt.

Een beetje gissen, maar doe eens in het nieuwe bestand per tabblad Ctrl+End. Excel springt dan naar de laatste kolom en de laatste rij die in gebruik zijn en dus geheugen in beslag nemen.

Verwijder overbodige rijen en kolommen die volgens jullie leeg zijn en sla het bestand dan op.
Misschien dat er dan geheugen vrij komt en dit probleem zich niet meer voordoet?

Hoeveel MB is het bestand überhaupt? Ik heb kunnen werken met bestanden tussen 30 en 50 MB zonder problemen.

Richard

Een beetje gissen, maar doe eens in het nieuwe bestand per tabblad Ctrl+End. Excel springt dan naar de laatste kolom en de laatste rij die in gebruik zijn en dus geheugen in beslag nemen.

Verwijder overbodige rijen en kolommen die volgens jullie leeg zijn en sla het bestand dan op.
Misschien dat er dan geheugen vrij komt en dit probleem zich niet meer voordoet?

Hoeveel MB is het bestand überhaupt? Ik heb kunnen werken met bestanden tussen 30 en 50 MB zonder problemen.

Richard

Hoi Richard,

bedankt voor je antwoord.
Ik zal dit na het weekend eens gaan proberen.

Bestand is ongeveer 26 MB. En ook wij hebben soms nog grotere bestanden die zonder problemen werken.

Ik krijg steeds meer het idee dat deze fout gewoon random is, en dat dit wellicht gewoon soms gebeurt.

Oplossing

Ik had hetzelfde probleem, maar ben erachter gekomen! Het probleem is namelijk dat dat veld een tekst-veld is. Het wordt dus niet gezien als formule, maar als tekst. Je moet dus de cel niet definieren als tekst, maar als standaard. Helaas lost dat het probleem niet meteen op: Ik moet dan eerst per cel erop klikken en dan op enter drukken voordat het als getal gezien wordt.

Hopelijk lost dit het probleem bij je op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan