Maximaal aantal pc's op 1 access point

Status
Niet open voor verdere reacties.

hilkyw

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2010
Hallo,

Ik heb misschien een beetje een rare vraag. We willen voor onze stichting alles draadloos gaan maken. Dat betekent ruim 100 pc's draadloos. Nu ga ik er van uit dat je access points zo kan instellen dat het 1 netwerk blijft. Maar hoeveel pc's kan je eigenlijk maximaal op 1 access point hebben zodat het ook nog goed blijft werken?

Dat ligt er aan wat je met de PC's doet. Stel, je gebruikt een Wireless-G accesspoint, dan is je maximale snelheid 54Mbit. Dat is niet per PC maar totaal. Gebruikt 1 PC de volledige 54 Mbit, dan blijft er niets meer over voor de overige PC's. Daarnaast is dit half duplex dus je kunt niet tegelijkertijd zenden en ontvangen. Dit wil zeggen dat er ongeveer 27Mbit overblijft van de totale capaciteit.

Is er een PC die weinig bereik heeft, dan schakelt het accespoint terug naar een lagere snelheid. Niet alleen voor die ene PC maar voor alle PC's waar hij contact mee heeft.
In dat geval blijft er maar weinig van de snelheid over.

Duurdere oplossingen kunnen een maximaal verbruik per PC instellen. Met veel PC's heeft dit wel grote voordelen.

Heb je weinig netwerkbelasting, bijvoorbeeld alleen PC's die af en toe een beetje surfen op internet en wat Office documenten openen, dan kun je uitgaan van 5 tot 10 PC's per accesspoint. (mits er voldoende accesspoints zijn om het signaal op 54Mbit te houden)

Wireless N is dan weer een stuk sneller maar dan moeten alle clients een Wireless N kaart hebben. Zit er 1 tussen die alleen Wireless G heeft, dan schakelt alles terug naar Wireless G.

Met het aantal PC's dat je noemt zou ik altijd proberen om zoveel mogelijk PC's bekabeld aan te sluiten.

Edit: Wil je een goede oplossing, neem dan eens contact op met Alcadis (www.alcadis.nl) Alcadis is een leverancier van diverse draadloze oplossingen met erg veel ervaring. Het is een leverancier dus waarschijnlijk willen ze niet rechtstreeks met eindgebruikers communiceren. In dat geval, laat het even weten. Het bedrijfje waar ik voor werk is dealer van hun oplossingen (als de moderators daar mee instemmen tenminste)

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb misschien een beetje een rare vraag. We willen voor onze stichting alles draadloos gaan maken. Dat betekent ruim 100 pc's draadloos. Nu ga ik er van uit dat je access points zo kan instellen dat het 1 netwerk blijft. Maar hoeveel pc's kan je eigenlijk maximaal op 1 access point hebben zodat het ook nog goed blijft werken?

In principe 256 (-1), omdat er evenzoveel IP-adressen toe te wijzen zijn.
Maar je kan op je duimschroeven :p nagaan dat dat niet gaat werken.
Het wordt zo traag als poppenstr**nt (zie vorige reactie)

Laatst bewerkt:
Dank jullie wel voor de duidelijke reacties. Daar ben ik erg mee geholpen.

Ik ben er zelf ook voor om alles bekabelt te doen maar voor de flexabilteit en beperkte ruimte willen ze het draadloos aanleggen. Maar ik begrijp al wel dat het in ieder geval een n netwerk moet gaan worden.

Van dat delen van die snelheid wist ik niet. Gebeurt dat ook met een bekabelt netwerk als je een router of swich gebruikt?

Wat ik me afvroeg even los van dit netwerk. Ik heb thuis een n-netwerk liggen voor de laptops maar er hangt een draadloze printer in met een g kaart.

Nu schreef pst het volgende:
Wireless N is dan weer een stuk sneller maar dan moeten alle clients een Wireless N kaart hebben. Zit er 1 tussen die alleen Wireless G heeft, dan schakelt alles terug naar Wireless G.

Betekent dat dat mijn netwerk ook automatisch terugschakelt naar een g netwerk alleen door de printer of gebeurt dat alleen maar op het moment dat ik een printje draai?

Van dat delen van die snelheid wist ik niet. Gebeurt dat ook met een bekabelt netwerk als je een router of swich gebruikt?

Nee, met een switch heeft iedere PC een eigen verbinding met de switch en is de snelheid niet gedeelt.

Wat ik me afvroeg even los van dit netwerk. Ik heb thuis een n-netwerk liggen voor de laptops maar er hangt een draadloze printer in met een g kaart.

Nu schreef pst het volgende:

Betekent dat dat mijn netwerk ook automatisch terugschakelt naar een g netwerk alleen door de printer of gebeurt dat alleen maar op het moment dat ik een printje draai?

Voor zover ik weet schakelt alles terug naar wireless G. Om dit te controleren kun je de muis even op het icoontje van het draadloos netwerk houden, rechts onderin op de taakbalk. Als het goed is geeft hij daar aan wat de snelheid is waarmee hij verbonden is met het accesspoint.

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor je snelle reactie.
Zodra mijn laptop terug is van reparatie zal ik eens kijken wat de snelheid is. Zit nu even op een vaste computer totdat hij weer terug is.

Er zijn toch ook routers/access points die full-duplex draadloos kunnen draaien of niet? Dan zou ik niet het probleem van de snelheid halvering hebben.
We gaan sowieso voor het n-netwerk. Nou ja dat wil ik, de rest moet ook nog akkoord gaan.

Laatst bewerkt:
Ik ben geen draadloos expert maar voor zover ik weet is draadloos altijd half duplex.

hmmmm...... Dat is weer jammer. Dank je wel in ieder geval voor je snelle hulp.
Ik ga het het weekend bespreken en dan zal ik zien wat de keuzes gaan worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan