processor is 104 graden!! wat nu??

Status
Niet open voor verdere reacties.

mistice

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
hallo,
ik heb een probleempje met mijn processor! normaal is hij al te warm (75 graden ongeveer)
maar vandaag gaf de bios al aan dat hij te warm werd! ik heb het programma'tje speedfan op mijn pc om de temperatuur een beetje bij te houden. maar vandaag was hij zo maar 104 graden:eek: ik heb heb net even schoon gemaakt en een andere videokaart in mijn systeem gezet... dit kan tog geen probleem opleveren?? of wel soms?? ik vind 104 graden toch een beetje hoog!!! iemand een idee waar het aan kan liggen?? of is een nieuwe kopen toch slimmer??

nouja.. dit zit er teminste in mijn systeem..

processor: 3.0Ghz pentium 4
moederbord: asus p5p800 se
ddr 2: 1.5Gb
harddisk: 1tb
videokaart: redeon 9800 pro volgensmij..

Speedfan is niet echt betrouwbaar met temperaturen. Blijkt wel want een processor kan geen 104°C aan, het systeem had zich ruim daarvoor al uitgeschakeld.

Kijk eens wat PCwizard aangeeft;
http://www.cpuid.com/pcwizard.php

Speedfan is niet echt betrouwbaar met temperaturen. Blijkt wel want een processor kan geen 104°C aan, het systeem had zich ruim daarvoor al uitgeschakeld.

Kijk eens wat PCwizard aangeeft;
http://www.cpuid.com/pcwizard.php

de bios geeft wel ongeveer dezelfde temperatuur aan.. en ik heb ook ooit gelezen dat dit type processor wel warmer wordt dan gewoonlijk.

wat ik is dan ongeveer de normale temperatuur??

btw.. ik zal het programma'tje even proberen en kijken wat die aangeeft...

edit: bios geeft 93 graden aan.. en dat loopt alleen maar op!!
misschien kortsluiting?

Laatst bewerkt:
zal inderdaad wel kortsluiting zijn.
haal alles eruit en zet het er 1 voor 1 weer in kijk steeds in je bios hoe warm hij word

Mistice, je processor wordt niet zomaar opeens te warm.
Ik lees iets over een nieuwe videokaart die je geplaatst hebt?
Mogelijk heb je daarbij tegen het koelblok gedrukt van de CPU waardoor deze geen goed contact meer maakt. Voor een goede warmtegeleiding is dat essentieel. Misschien kan je het koelblok eens losmaken, de oude resten pasta wegpoetsen van het blok en de CPU, en met een beetje nieuwe koelpasta weer opnieuw monteren. Grote kans dat de temperatuur weer normaal wordt.

Mistice, je processor wordt niet zomaar opeens te warm.
Ik lees iets over een nieuwe videokaart die je geplaatst hebt?
Mogelijk heb je daarbij tegen het koelblok gedrukt van de CPU waardoor deze geen goed contact meer maakt. Voor een goede warmtegeleiding is dat essentieel. Misschien kan je het koelblok eens losmaken, de oude resten pasta wegpoetsen van het blok en de CPU, en met een beetje nieuwe koelpasta weer opnieuw monteren. Grote kans dat de temperatuur weer normaal wordt.

ik heb alles al los gemaakt en weer goed stofvrij gemaakt.. alleen nieuwe koelpasta heb ik niet egt.. moet ik nog een keertje kopen.. alleen bij de pc zaak waar ik altijd kom hadden ze het niet meer omdat t nu altijd standaard al op je koeler zit als je die koopt.

edit: hij blijft nu rond de 75 graden.. enn met volle belasting op 85.. wat mij nog niet egt geruststeld.. maar er zit vooruitgang in! geen 104 meer en ook geen raare foutmeldingen..
wel zei hij dat er een andere processor in zit en hij heeft de driver weer opnieuw geinstalleerd.. is dat altijd zo als de processor er even uit is geweest??

nog eens edit: de temperatuur daalt naar 50 graden.. dat is een temperatuur die ik van mijn processor nog niet gezien heb =D

Laatst bewerkt:
Dat ziet er al beter uit.
Wat zit er nu tussen koelblok en processor, als je geen koelpasta hebt?

hij word al wat koeler maar met gamen is hij nog wel erg warm.. dus wil ik een nieuwe koeler kopen.. die ik nu heb is een standaard intel koeler.. maar ik wil liever een zwaardere.. weet iemand misschien een goed merk of type.. enn waar moet ik naar kijken?? ik moet er een hebben die toch flink kan koelen.. het liefst wil ik het in het budget van 30 euro houden.. want dat vind ik wel een redelijke prijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan