Snelheid van internetverbinding beperkt en/of trager dan hij hoort te zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Silvano08

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2009
Hallo,

Sinds een tijdje (zo'n 2 jaar) hebben mijn en mijn vader's pc in tegenstelling tot mijn broertjes laptop een LAN/Internetverbindings-snelheid van 10Mb/ps (staat vast, veranderd niet), terwijl die van mijn broertjes laptop ca. 50Mb/ps is (schommelt tussen de 47 en 54 Mb/ps). Mijn computer en die van mijn vader zijn bedraad verbonden met een verdeelpunt, dat weer bedraad is verbonden met de router. Mijn broertjes laptop is draadloos verbonden met de laptop. Ik denk dus dat er een beperking ligt op de bedrade pc's.

Mijn vraag is hou ik de snelheden van mijn vader's pc en de mijne op normaal niveau kan krijgen (rond de 50 Mb/ps dus)? Zou het aan de kwaliteit van de bedrading of verdeelpunt liggen, of is er een snelheidsbeperking in de router, verdeelpunt of op de pc's ingesteld?
Graag een zo'n snel mogelijk (en niet al te moeilijk antwoord, ik ben niet echt een xpert op dit gebied), want ik ondervind er de problemen wel van, als het laden van YouTube filmpjes (constant bufferen) en een te hoge ping tijdens online gaming...:(

Groeten. Silvano08

De snelheden die jij opnoemt zijn de maximale snelheden van de netwerkkaarten.
De bedraadde pc's hebben een maximale snelheid van 10 MiBi per seconden de draadloze kaart zal een maximale snelheid van 54 MiBi per seconden hebben (vanwege het draadloze aspect kan de verbinding schommelen)
dit zijn niet de snelheden die je als internet verbinding hebt. die 2 hebben niets met elkaar te maken.

Laatst bewerkt:
Maar zou het er niet aan kunnen liggen dat door het verdeelpunt de snelheden maar beperkt zijn? Want mijn en mijn vader's pc zijn verbonden met de router door een verdeelpunt, en mij broertje's laptop is dus gewoon draadloos. Ik denk dat het verdeelpunt dan een maximale verbindsnelhelheid van 10mb/ps heeft. Dus zou het dan niet slimmer zijn om de pc rechtstreeks of draadloos te verbinden met de router? Om het zo maar even te proberen.
Of zou het echt eraan liggen dat ik een verouderde netwerkkaart heb, en hoe kan ik de snelheid van deze kaart controleren?

Laatst bewerkt:
Ik zie dat ik mij verlezen had, ik zag 100 tewijl jij 10 had geschreven.

Als verdeelpunt kennen we Switches en Hubs :) heb je een type nummer? want het kan heel goed dat de Switch/hub een 10MiBi apparaat is. dan is het verstandig om ze rechtstreeks aan te sluiten of een andere switch te halen

Ik weet nog niet goed wat die twee Switches en Hubs zijn, maar ik zoek er wel wat info over op en kijk wel welke ik heb, kom zo meteen met het antwoord

Hier de informatie van mijn verdeelpunt:

Naam: 8-Port Stackable Hub
Merk: Highlight
Made in: Taiwan
SW-schakelaar (BNC/AUI): Ingesteld op AUI, maar op de poort daarvoor is niets ingesteld
Serienummer: -niet gevonden-
Max. snelheid: -niet gevonden-

Ik denk dat het aan dit verdeelpunt ligt, want mijn vader's pc die er ook op is aangesloten heeft dezelfde (lage) snelheid.

Net nog even in de KPN Experia Box (Thomson SpeedTouch - router) gekeken, en daar staat dat deze een snelheid van 54 Mb/ps (!) stuurt. Op de een of andere manier (waarschijnlijk dus door de verdeler of netwerkkaart) krijg ik dus maar 1/5 van de toegestuurde datasnelheid.
Maar dit is zelfs alleen nog maar voor de WLAN verbinding.

Voor de Ethernetverbinding (volgensmij bedraad, dus voor mijn en mijn vaders pc) kan hij zelfs 100Mb/ps sturen. Dan is het wel heel zuur dat ik maar 10MB/ps krijg. Daarom wil ik dit zo snel mogelijk oplossen.

Laatst bewerkt:
Aangezien er nog een BNC connector op de Hub lijkt te zitten is dat je boosdoener (is dus al een ouder beestje die alleen maar 10 MiBi/S.
Een hub is sowieso al niet de meest snelle techniek.

Dus je kunt twee dingen doen.

Of alle bedraadde machines rechtstreeks op je router aanzluiten, dan zullen ze een 100 MiBi verbinding krijgen

Of een kleine switch (is iets intelligenter dan een hub) die ook 100 MiBi aan kan aanschaffen ter vervanging van je hub

Let we dan heb je je interne netwerk op de maximale snelheid ingesteld. (100 voor de bedraade en 54 voor de draadloze machines.) Dat wil niet zeggen dat je problemen volledig verholpen zijn aangezien dat ook nog aan je internet abbonnement ligt. mar ik vermoed dat je het verschil wel zal gaan merken

Opgelost

Probleem verholpen! Heel erg bedankt!

Het lag aan die stomme oude verdelingshub van meer dan 5 jaar oud...
Dus net even die verdelingshub verwijdert, aangezien die totaal onnodig was omdat op de router 4 poorten zijn en we 2 bedraade pc's hebben. Op zolder hebben we toen 2 lange verbindingskabels gezocht en de 2 pc's rechtstreeks verbonden met router.
Resultaat: 2 pc's met 100Mb/ps verbindingssnelheid !!!
De snelheid is dus vertienvoudigd, en we betaalde dus voor 2 jaar lang voor 10Mb ipv. 100Mb
Gelukkig is het dus opgelost, bedank voor alle hulp!
:D

Groeten Silvano08

De snelheid is dus vertienvoudigd, en we betaalde dus voor 2 jaar lang voor 10Mb ipv. 100Mb
Nee wat ik dus al eerder zei dat deze waardes NIETS met je internet bandbreedte te maken hebben.

Zie je internet abbonnement als water en je netwerk als de pijpleidingen. Je betaald voor je internet maar niet voor de pijpleidingen. wat je nu gedaan hebt is de pijpleidingen breder gemaakt zodat het water er makkelijker door gaat. de hoeveelheid water is hetzelfde gebleven. je hebt alleen ervoor gezorgt dat het makkelijker zonder opstopping over je netwerk heen kan.

Je snelheid zal zeker niet vertienvoudigd zijn. omdat ik niet het idee heb dat je een 80 MiBi of hoger abbonnement hebt.

Ow, dus dat betekent dat ik dus alleen maar langer moest wachten voordat ik iets kreeg via internet toen ik de verdeler had.
Maar nu krijg ik het toch wel wat sneller, dus het wel een verbetering voor de internetgebruikter, aangezien niemand al te lang wil wachten op zijn downloads.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan