Hoe maak ik m'n Asus laptop terug sneller?

Status
Niet open voor verdere reacties.

steed

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ben ook een complete noob op computertechnisch vlak. Maar ik heb de afgelopen dagen in dit forum rondgezocht en ondertussen toch al wat wijzer geworden.

Probleem: mijn Asus laptop met Windows XP pro wordt de laatste tijd echt wel héél traag bij bepaalde applicaties. De eerste maanden na aankoop ging alles snel en onberispelijk, na verloop van tijd is het systeem beginnen vertragen en nu is het echt niet leuk meer. Een normaal verschijnsel, zo heb ik gelezen.

Graag had ik 'm terug de snelheid gegeven van in het begin en daarvoor zijn verschillende opties merk ik:

Grote bestanden op externe HD verplaatsen, schijfopruiming, defragmentatie, CCleaner,... heb ik allemaal geprobeerd. Windows explorer wordt daardoor wel terug sneller maar niet die 10 jaar oude game die maar blijft haperen.

Voor ik overga tot volledige computer wissen en herformateren ('k zou niet weten hoe daaraan te beginnen trouwens) wil ik eerst proberen het aantal processen in windows taakbeheer te verminderen. Op dit ogenblik zijn dat er 42 en dat lijkt mij toch wat veel, of niet? De meeste gebruiken eigenlijk weinig of geen CPU, maar de laatste in het rijtje ("niet-actieve systeemprocessen") lijkt me de boosdoener. Die zit constant tegen de 98-99 aan te schurken. Soms daalt die plots om dan weer te boosten.
Waarvoor dienen die niet-actieve systeemprocessen en is er een manier om ze het zwijgen op te leggen? Of zit ik op het verkeerde spoor en moet ik elders gaan zoeken?

Alvast bedankt voor een antwoord!

Groet,
Steed

Dat van "Niet-actieve systeemprocessen" is mooi, als die op 98/99 procent staat, is het goed, en dus ook normaal!
Meer geheugen nemen?
Betere videokaart?
Je processor lijkt mij wel is orde, aangezien die maar meestal een paar procent gebruikt, waarschijnlijk.

Dus als ik het goed begrijp zijn die "niet-actieve systeemprocessen" eigenlijk "het overschot" aan CPU dat de computer op dat moment heeft?

Dan snap ik er helemaal niks meer van: de rest van de processen gebruikt eigenlijk maar CPU met mondjesmaat.

M'n notebook heeft 1G RAM. Is meer geheugen aan de orde met bovenstaand CPU gebruik?

Betere videokaart,...tja, vroeger deed-ie het ook met deze kaart. Ik was eigenlijk wel tevreden met de snelheid toen, dus als ik gewoon terug naar af kan, ben ik al heel blij.

Bedankt voor de snelle antwoorden btw!!

Die "niet actieve systeemprocessen" is inderdaad het deel van je CPU dat niet gebruikt wordt.
Hoe oud is je laptop als ik vragen mag? Windows XP is namelijk in de loop van de tijd een stúk zwaarder geworden. Waar een originele XP nog makkelijk op 256 mb ram en een pentium 3 liep, heeft SP3 daar toch wel wat moeite mee. Het kan ook daaraan liggen.
Daarnaast kan je laptop "gevuld" zijn met stof, dan schakelt hij automatisch naar een lagere snelheid, al lijkt dat niet aan de orde (omdat nog 99% vrij is).

Een virus kan ook de boosdoener zijn. Volg de volgende handleiding eens: deze.

Als ook dat niet helpt is wellicht een reinstall (+formateren) de enige oplossing. Daar lopen we je overigens wel doorheen als je het nog niet eerder gedaan hebt ;). Over het algemeen niet zo moeilijk :)

Dank voor de snelle antwoorden!

M'n laptop is 3 jaar oud. Bedoel je dat Win XP zwaarder is geworden door alle updates? Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar windows explorer doet nog mooi z'n werk hoor, beetje trager misschien maar niet om je aan te ergeren. 't Zijn vooral filmpjes en spelletjes die constant haperen.

Ik maak alvast werk van de scan. Hopelijk doet dat het 'm. Bij het woord "herformateren" krijg ik rillingen...:o

Alvast bedankt voor de service!!:thumb:

Ik bedoel inderdaad dat sommige updates de pc vertragen (overigens geen reden om ze niet te installeren!), maar de enige grote update die "nieuw" was voor je pc is Service Pack 3 (2008). Lijkt me niet dat dat een groot verschil heeft gemaakt, het probleem zal dan ergens anders zitten.
Het zou handig zijn als je voor de zekerheid nog even de rest van je pc specs zou kunnen plaatsen, dus CPU, videokaart enz.
Daarnaast kan je even kijken of niet (per ongeluk) de videodrivers zijn geuninstalled, doe dit door in aparaatbeheer te kijken en daar te zoeken naar uitroeptekens/vraagtekens.

Als dat, en de virusscan niets oplost is herinstalleren toch waarschijnlijk de enige oplossing :confused:

Ik heb nu beide scans gedaan: Malwarebytes' Anti Malware en SuperAntiSpyware, maar er is geen rotzooi gevonden. De Anti Malware scan gaf wel aan dat de Windows firewall en antivirus waren uitgeschakeld maar dat is op vraag van Norton Internet Security dus da's wel ok denk ik?

Aparaatbeheer geeft ook nergens uitroeptekens/vraagtekens.

Dit zijn de specs van m'n laptop:

Systeem:
Microsoft Windows XP
Professional
Versie 2002
Service Pack 3

ASUSTek Computer Inc.
A6Km
AMD Turion(tm) 64 Mobile
Technology ML-37
Kloksnelheid 2.00 GHz, 1,00 GB

Beeldschermadapters:
NVIDIA GeForce Go 7300

Heb ik gevonden via "systeemeigenschappen". Kan/moet ik hier nog iets aan toevoegen?

Over het opnieuw formateren: gisteren las ik op dit forum in een post van een "pro" dat opnieuw installeren van Windows bij hem - en hij had er naar eigen zeggen al ontelbare gedaan - altijd al minstens één probleem/moeilijkheid had opgeleverd, en dat je van goeden huize moet zijn om die op te lossen.

Dan doe ik het als comp noob in mijn broek...:confused:

Ik heb de indruk dat m'n systeem sinds de installatie van bovengenoemde programma's nog trager is gaan werken. Kan dat?
Als ik deze uninstall, is dan werkelijk alles ivm die progs gewist of blijven er restantjes achter?

Ik had vorige maand al alle bestanden die niet strikt noodzakelijk zijn op een externe HD verplaatst. Misschien maar eens een ver doorgedreven clean-up doen en àlles op de externe schijf zetten?

Advanced SystemCare 3 hielp bij mij goed, eerst opschonen met CCleaner en dan het register defragmenteren met ASC.

ASC

Bedankt voor de tip! Ik probeer het eens, alhoewel ik CCleaner al es heb gebruikt.
Want ondanks alles wat ik doe blijft het probleem: de CPU schiet de hoogte in bij bepaalde toepassingen, tegen 99-100%, en dan begint het haperen.

Advanced SystemCare 3 hielp bij mij goed, eerst opschonen met CCleaner en dan het register defragmenteren met ASC.

ASC

Hey,

Ik heb de free version geprobeerd maar er verandert weinig. Misschien was het de bedoeling dat ik de full version download?

Klopt, ik gebruik Norton, maar dit al sinds het begin, en toen ging alles nog prima.
Is het voldoende om Norton gewoon uit te zetten om eens te testen? Of blijft-ie draaien op de achtergrond?

Hey,

Ik heb de free version geprobeerd maar er verandert weinig. Misschien was het de bedoeling dat ik de full version download?

ik heb ook free, en dat hielp goed. weet je zeker dat je het register gedefragmenteerd hebt?

ik heb ook free, en dat hielp goed. weet je zeker dat je het register gedefragmenteerd hebt?

Ik heb het 3x na elkaar gedaan, gewoon de hele mik die het programma aanbiedt, dus daar zit "register" ook tussen, toch? Of moet je iets apart doen om het register te defragmenteren?

Het heeft zeker een invloed gehad, windows verkenner is zeker sneller, maar hij blijft haperen bij zwaardere toepassingen...

Al eens gedacht aan defragmenteren?

Nou je het zegt...:o
Wellicht is een schone installatie het beste.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan