• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken naar waarde met indexering

• Onderwerp starter Onderwerp starter D-Mon
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

D-Mon

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2002
Geachte helpmijers,

Ik ben op zoek naar een functie omtrent zoeken. In een bereik heb ik een bepaalde zoekwaarde. Deze zoekwaarde komt daarin meerdere keren voor. Ik wil de resultaatwaardes verzamelen voor elke keer dat de zoekwaarde voorkomt in dat bereik.

De functie zoeken begint echter voorin het bereik, en stopt zodra hij het bereik heeft gevonden.

Ik zou dus het volgende willen:

Cel 1 = waarde in kolom B van de rij waarin de zoekwaarde voor de eerste keer voorkomt in het bereik
Cel 2 = waarde in kolom B van de rij waarin de zoekwaarde voor de tweede keer voorkomt
in het bereik
Cel 3 = waarde in kolom B van de rij waarin de zoekwaarde voor de derde keer voorkomt in het bereik
Cel 4 = waarde in kolom B van de rij waarin de zoekwaarde voor de vierde keer voorkomt in het bereik
Cel 5 = waarde in kolom B van de rij waarin de zoekwaarde voor de vijfde keer voorkomt in het bereik

Eigenlijk dat er dus in de functie een soort indexering toegepast is, waardoor je kan aangeven van welke keer dat de waarde gevonden is je het resultaat wilt ontvangen.

Hebben jullie hier een oplossing voor?

groet Arno

Laatst bewerkt:
Beste D-Mon , ik heb het 3 keer gelezen en zie nergens in welke range ik moet gaan zoeken , wat ik moet gaan zoeken > tekst > cijfers > tekst en cijfers . m.a.w. je wil de identieke waarden zoeken en deze in een cel plaatsen ?
Ik vermoed dat een voorbeeld bestandje van Uwentwege hier niet zou misplaatst zijn ;)

Zonder voorbeeld bestandje :
Maak een hulpkolom aan en laat hier dmv. de ALS formule het rijnummer neerzetten ( rij() )
(de als formule het rij nummer weer laten geven als kolom B aan de zoekvoorwaarde voldoet)
Hierna kan je alles laten sorteren dmv. het zoeken met KLEINSTE in de hulpkolom.

Zal met deze manier en een manier zonder hulpkolom een voorbeeld bestandje voor je aanmaken.

Succes

Beste Thankyou ;)

Dat is ook een methode ondanks een hulpkolom.
Trouwens in de validatielijst ontbreekt e en g en is h 2x aanwezig in de lijst.

Groetjes Danny. :thumb:

@Danny,

Ach, waarschijnlijk snelheidsfoutje, had niet verwacht dat het zou opvallen. :o

2e optie erbij gezet, zonder hulpkolom. - de 3e weg naar Rome
( en ja, de validatielijst is aangepast :D )

Succes,

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Iets korter Martin,

Voor H4, en doorvoeren.
Code:
=ALS(RIJ()-3>SOM(--(Blad2!$B$1:$B$18=$D$2));"";INDEX(Blad2!C$1:C$18;KLEINSTE(ALS(Blad2!$B$1:$B$18=$D$2;RIJ($1:$18);"");RIJ()-3)))

@Harry,
Logische aanpassing - Dank je. :thumb:
ik heb de -- vervangen door N (scheelt weer een toetsaanslag)
en hiermee is hij zelfs korter geworden dan de formule in Danny's bestandje . . .:D

@ D-Mon
Als je vraag is opgelost wil je hem dan op opgelost/afgehandeld zetten? dank je :thumb:

Hoe is het overigens met deze topic van jou ? kan die al dicht?

Laatst bewerkt:
@Harry,
Logische aanpassing - Dank je. :thumb:
ik heb de -- vervangen door N (scheelt weer een toetsaanslag)
en hiermee is hij zelfs korter geworden dan de formule in Danny's bestandje . . .:D

Als het toch een wedstrijdje moet worden Martin, :D
Verwijder dan de ;"" nog aan het eind in de formule.

Mooi gevonden die N. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan