backup batterij vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

smacrander

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2008
Wat zou nu de juiste methode zijn om de bu batterij op moederbord van de pc te vervangen ? Een manier is ... spanning van de pc af en de batterij vervangen .
De andere manier is ... spanning er op laten en de batterij vervangen . In dat geval verliezen we geen instellingen of andere zaken , zelfs de klok blijft dan op tijd staan . :D
Of .... is het beter om gewoon de batterij te vervangen in de pc met verwijderde netkabel ?
De spanning waaronder er wordt gewerkt is altijd laag . Dat dus als de spanning erop blijft .
Wie kan het zeggen ?

hardware wijzigingen in een computer ALTIJD spanningsloos uitvoeren dus alle kabels los

Als je je PC snel naar de ***** wil hebben dan vooral de spanning erop laten als je hem openmaakt en aan het moederbord gaat zitten......

Anyway, you get my point !!

Naja opzich is het niet zo'n slecht idee zolang je het knopje van je voeding maar op uit hebt staan. Als je je voeding in een geaard stopcontact hebt zitten hoef je alleen maar even een metalen ding op je kast aan te raken zodat je ontladen bent en niet meer voorzien bent van elektriciteit (statisch). Maar, zorg in ieder geval wel dat je het voedingsknopje uit hebt staan. Anders loop je weer het risico geëlektrocuteerd te worden.

hardware wijzigingen in een computer ALTIJD spanningsloos uitvoeren dus alle kabels los

Maar .... wat gebeurt er als ik de batterij ( oude ) eruit haal als de pc spanningsloos is , dus netkabel ( 220 V ) eruit .Verlies ik dan gegevens of ... valt dat wel mee ?
Want daar ging het bij om aangaande deze vraag ! bedankt .

Wat zou nu de juiste methode zijn om de bu batterij op moederbord van de pc te vervangen ? Een manier is ... spanning van de pc af en de batterij vervangen .
De andere manier is ... spanning er op laten en de batterij vervangen . In dat geval verliezen we geen instellingen of andere zaken , zelfs de klok blijft dan op tijd staan . :D
Of .... is het beter om gewoon de batterij te vervangen in de pc met verwijderde netkabel ?
De spanning waaronder er wordt gewerkt is altijd laag . Dat dus als de spanning erop blijft .
Wie kan het zeggen ?

Hoi,

het is niet slim om de spanning erop te laten staan ookal werkt de batterij op lage spannig het kan altijd verkeerd gaan het is beter om de stroom ervan af te halen en dan de batterij te vervangen;)
tevens, als je je batterij eruit haalt zijn niet gelijk de instellingen weg dit ligt aan je moederbord want niet elk bord is het zelfde dit kan verschillen van 30 sec tot 10 min.

groeten Stephan

Maar .... wat gebeurt er als ik de batterij ( oude ) eruit haal als de pc spanningsloos is , dus netkabel ( 220 V ) eruit .Verlies ik dan gegevens of ... valt dat wel mee ?
Want daar ging het bij om aangaande deze vraag ! bedankt .

Kabel er uit of schakelaar uit is nagenoeg het zelfde: Er vloeit geen stroom. En er kan ook geen stroom vloeien zolang je niet boven het cricuit, dewelke de schakelaar onderbreekt, gaat werken.

backup batt. vervanging

Ik denk dat ik zelf nu toch een goede manier bedacht heb om de backup cel te vervangen . Omdat ik als radioamateur meetsnoertjes heb , sluit ik tijdelijk 2 batterijen , type penlight aan , parallel over de bestaande cel . Dan verwijder ik de cel en de aangesloten batterij zorgt ervoor dat er niets verloren gaat . ( als dat dan al gebeurt ) . Dan de nieuwe cel erin , tijdelijke batterijtjes eraf en ... klaar !
Ik overweeg nog om in serie met de batterijen even een weerstandje op te nemen , zodat er nooit een grote stroom in de knoopcel kan gaan lopen )
Waarvan akte :D

Ik denk dat ik zelf nu toch een goede manier bedacht heb om de backup cel te vervangen . Omdat ik als radioamateur meetsnoertjes heb , sluit ik tijdelijk 2 batterijen , type penlight aan , parallel over de bestaande cel . Dan verwijder ik de cel en de aangesloten batterij zorgt ervoor dat er niets verloren gaat . ( als dat dan al gebeurt ) . Dan de nieuwe cel erin , tijdelijke batterijtjes eraf en ... klaar !
Ik overweeg nog om in serie met de batterijen even een weerstandje op te nemen , zodat er nooit een grote stroom in de knoopcel kan gaan lopen )
Waarvan akte :D

ja dat kan wel ja al zou ik niet moeilijk gaan doen

maar even over jou idee van het weerstandje,

het kan wel maar denk wel zo dan ga je bijvoorbeeld 1.5 volt door het bord jagen, dan zijn alsnog alle opties weg omdat de backup van de bios echt puur en alleen op 3 volt werkt dus het is geen van beide handig;)

maar om weer ven terug te komen op jou vraag, als je nu slim doet:

je schrijft even de belangrijkste opties over uit je bios je haalt het snoer uit je pc doet er een nieuwe batterij in en zet alle opties weer terug dit is goed te doen zonder dat je dadelijk onzinnig dingen gaat slopen;)

groeten stephan

Laatst bewerkt:
ja dat kan wel ja al zou ik niet moeilijk gaan doen

maar even over jou idee van het weerstandje,

het kan wel maar denk wel zo dan ga je bijvoorbeeld 1.5 volt door het bord jagen, dan zijn alsnog alle opties weg omdat de backup van de bios echt puur en alleen op 3 volt werkt dus het is geen van beide handig;)

maar om weer ven terug te komen op jou vraag, als je nu slim doet:

je schrijft even de belangrijkste opties over uit je bios je haalt het snoer uit je pc doet er een nieuwe batterij in en zet alle opties weer terug dit is goed te doen zonder dat je dadelijk onzinnig dingen gaat slopen;)

groeten stephan
Dat van dat weerstandje doe ik om de beide batterijen niet rechtstreeks parallel aan elkaar te schakelen .. dus niet dat de lege backup batterij als het ware geladen zou worden door de " hulp batterijen " . Verder is de afgenomen stroom voor de backup zo klein dat de spanningsval over dat weerstandje totaal te verwaarlozen is .

Dat van dat weerstandje doe ik om de beide batterijen niet rechtstreeks parallel aan elkaar te schakelen .. dus niet dat de lege backup batterij als het ware geladen zou worden door de " hulp batterijen " . Verder is de afgenomen stroom voor de backup zo klein dat de spanningsval over dat weerstandje totaal te verwaarlozen is .

oke nou snap ik je punt;),

aleen zou ik nog steeds doen wat ik al aan gaf gewoon alles overschrijven en dan de batterij vervangen scheelt een hoop geknutsel.
en zoals ik al zei: misschien dat je mazzel hebt en de opties helemaal niet worden gewist;)

Groeten Stephan

Alleen de tijd ,datum en jaar verandert.
Om DAAR dan moeilijk over te doen.
Is 2 tellen werk.

En dan zijn ze in dit topic al vanaf 16 januari bezig om een batterijtje te vervangen:(

Door zoekfunctie ben per ongeluk hier terecht gekomen omdat ook ik batterij wil vervangen.
PC staat in erg koude schuur (niet mooi ik weet het!)enigszins met wat isolatie er omheen.
Hij staat daar omdat ik OOK per ongeluk daar mijn radiohobby uit oefent.

Nu las ik dit verhaaltje en vind het wel een grote omweg hoor voor alleen maar een batterijtje!
Nu weet ik niet ZO veel van PCs maar je laat toch nooit de stroom er op staan tijdens verwisselen van die knoopcel.
EN, (als ik het goed heb)
Zit er in de PC een condensator die voor korte tijd de PC zijn geheugen vast houd.

Nu kan het natuurlijk zijn dat je met een wat oudere PC wel aan de knutsel gaat dus og,
Heb fun zou ik zeggen maar wees wel voorzichtig als je de 220~ er op laat staan!:eek:
(dat je geen sluiting maakt maar vooral ook voor jezelf natuurlijk)
Je weet, dit hoor je zo niet te doen!

Zelf heb ik dus begrepen dat ik het knoopcelletje kan verwisselen en kan ik dit rustig op mijn gemak doen.
Het celletje zou waarschijnlijk een CR 2032 moeten zijn.
(als alles goed is natuurlijk)

Vriendelijke Groetjes van hier! :thumb:
Rob.

@Rob
je haalt 220 eraf.
Je wipt de ene eruit,pakt de ander ,en stop hem erin.
klaar.
datum en tijd.weer instellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan