Ontbrekende lokatie in Outlook

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Dit is een copy and paste van een vraag uit 2007, maar de oplossing staat er niet bij. Wellicht is die nu voorhanden, want ik heb nu vrijwel hetzelfde probleem.

Na installatie van Office 2007 heb ik in Outlook het volgende probleem: Zodra Outlook opstart krijg ik de melding "Kan uw standaardmappen voor email niet openen. Kan Outlook niet starten omdat een locatie ontbreekt waarnaar e-mail kan worden verzonden of ontvangen. U kunt een gegevensbestand, bijvoorbeeld een bestand met persoonlijke mappen, toevoegen door te dubbelklikken op het pictogram Post in het Configuratiescherm van Windows". Als ik echter kijk zie ik dat mijn .pst file wel op de juiste locatie staat, maar ik kan ook nergens een pictogram Post in het configuratiescherm vinden (of iets dat met mail te maken heeft).

Weet iemand raad?

Laatst bewerkt:
Doe het volgende: [Windows-toets]r toetscombinatie -> "%programfiles%\Common files\System"

Zoek vanaf die map naar MLCFG32.CPL
Zodra gevonden, dubbelklik erop. Je kunt dan het gegevensbestand aanpassen dat hoort bij je mail-account.

Succes,

Tijs.

Helaas Tijs, het zag er veelbelovend uit, maar ik heb dat bestand niet.

Edit: ik zie dat dit bestand in C:\Program Files\Microsoft Office\Office12 staat. Ik kom tenminste in een bekend scherm van Outlook, dus misschien kan ik het aan de hand hiervan oplossen. Dat laat ik uiteraard nog even weten.

Edit: Ik heb mijn pst-bestand naar Application Data/Local/Microsoft/Outlook gekopieerd, maar als ik die wil toevoegen krijg ik de melding "Een van de vereiste items voor het voltooien van deze bewerking is niet gevonden. Mogelijk is het item verwijderd". Ik weet niet welk item wordt bedoeld, maar het enige, dat mij opvalt is, dat er geen archief.pst in de map staat (voor zover dat noodzakelijk is). Ik kan echter geen verband leggen tussen archief.pst en een ontbrekend item in outlook.pst.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar staat MLCFG32.CPL in Outlook2007 ergens anders, zoals je gemerkt hebt. Mooi dat je het gevonden hebt, want dat is het Mail-item dan anderen in Configuratiescherm aantreffen.

Dat verhaal van: "Een van de vereiste items voor het voltooien van deze bewerking is niet gevonden. Mogelijk is het item verwijderd"
kan ik nu nog niet zoveel mee, maar wat ik zou doen is het volgende:
Start dat MLCFG32.CPL, klik op E-mailaccounts, kijk na wat er in het 'tabblad' Gegevensbestanden staat. Zie je daar een gegevensbestand dat je niet hebt (bijv. dat archief.pst), klik erop, en kies Verwijderen.
Kijk dan verder na of Outlook.pst wel staat vermeld in dat tabblad (kijk naar kolom Bestandsnaam). Indien niet beschikbaar, klik op Toevoegen zoek die kopie van Outlook.pst op en druk op Openen.
Kort gesteld: Zorg ervoor dat in het tabblad Gegevensbestanden alleen maar koppelingen staan met bestanden die je echt op je computer hebt.

Daarna in tabblad E-mail kijken welk gegevensbestand aan je e-mailaccount(s) is gekoppeld, en (indien nodig) klikken op Map wijzigen om het te koppelen met dat gekopieerde Outlook.pst die je ook al in Gegevensbestanden bekeken had.

Kijk of je dan verder komt. Indien niet, dan zou ik Office/Outlook opnieuw installeren en dan nog eens gaan kijken in dat MLCFG32.CPL met de instructies zoals boven gegeven.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Het kan ook zijn dat je pst-bestand niet in orde is.
Doe het volgende:
Zorg dat OUtlook is afgesloten.
Blader naar de map waar OUTLOOK.PST staat en hernoem dit bestand.
Start Outlook weer.
Er wordt weer een 'maagdelijk' PST-bestand aangemaakt (als het goed is)
Werkt Outlook dan weer normaal, dan kan je evt. gegevens uit het hernoemde pst-bestand proberen te importeren.

Ik ben ervan overtuigd, dat jullie allebei hele goede oplossingen hebben aangedragen, maar helaas niet voor mijn probleem. Nu start Outlook op, hij laat de agenderingen zien, maar verder opent het programma zich niet. Uiteraard al diverse keren Outlook opnieuw geïnstalleerd, het register grondig gereinigd, maar zonder resultaat.

Het enige, dat ik mij kan bedenken, is het volgende:

Ik maak backups van Outlook met Backup4All. Het ziet er uitstekend uit voor wat betreft de items die worden gebackupt. Uiteraard de emails, maar ook alle accounts en instellingen. Dat wordt opgeslagen in RAR-bestanden. Ik neem aan, dat dat werkt, maar mogelijk geeft dat toch problemen. Er worden namelijk ook registerinstellingen teruggezet en ik denk, dat mijn PC daar aardig van in de war is geraakt. Als dat zo is, dan zijn er twee mogelijkheden:

- Backup4All functioneert op dat punt niet goed.
- Ik had de backup nodig voor een nieuwe installatie en hád Windows7 X64 en ben terug gegaan naar X86 en het register zou misschien tussen die twee versies nogal verschillen qua werking.

Ik zou haast denken, dat het de tweede optie is, maar vind dat zó ongeloofwaardig.

Ik vrees, dat ik de boel opnieuw moet installeren en ná Windows direct Outlook erop moet zetten en dan de backup weer terugzetten. Dan kan ik zien of het gewoon niet samengaat. Uiteraard zal ik dan wel een systeemherstelpunt maken. Dat had ik nu ook wel gedaan, maar door het diverse keren opnieuw installeren van Outlook was m'n échte herstelpunt uit het rijtje verdwenen. :(

Laatst bewerkt:
Het is opgelost, maar ik zal hier melden wat er aan de hand was, zeg maar voor het nageslacht. ;)

Er zit uiteraard geen verschil in de werking van het register tussen X86 en X64. De fout zat duidelijk in Backup4All. Die backup bestaat uit zes bestanden en ik maakte vóór ik een bestand opende steeds een systeemherstelpunt. Bij de eerste was het al raak. Dat was een registerbestand om alle profiel-instellingen terug te zetten. En toen kwam al de foutmelding, die ik gisteren beschreef. Ik ben steeds terug gegaan naar het systeemherstelpunt en uiteindelijk had ik aan één van de zes bestanden iets en dat was die, waarin de pst-file stond. Maar daar heb ik natuurlijk Backup4All niet voor nodig.

Uiteindelijk heb ik dus het pst-bestand teruggezet en daarna Outlook ingericht zoals ik dat gewend was. Het nadeel van terugzetten met een pst-file is, dat je allerlei instellingen zoals diverse accounts kwijt bent, dus ik ben weer terug gegaan naar good old Outlook Backup van Osirus, maar daar komen helemaal geen nieuwe versies meer van en het is de vraag hoe lang dat nog mee gaat. En die backupt ook niet alles (wellicht weet iemand een backupprogramma voor Outlook, dat wél alles overneemt).

Conclusie: de fout zat in Backup4All. Ik kan mij niet goed voorstellen, dat dat een fout programma zou zijn, maar heb ook niet veel zin om dat uit te zoeken. Mogelijk loopt het niet lekker in combinatie met Windows 7?

Ik houd deze vraag nog even open, omdat ik hoop op een gouden tip m.b.t. een backupprogramma.

Zoiets bestaat in Windows 7: Windows Easy Transfer

link

Komt erop neer dat je een selectie maakt welke (type) bestanden en instellingen dat je wilt backuppen/overzetten, dat op externe schijf neerzet en in voorkomende gevallen weer importeert (bijv. op een andere computer of op de huidige computer na herinstallatie van Windows etc.)

Succes,

Tijs.

Ik heb Windows Easy Transfer nogmaals bekeken, Tijs, maar ik kom niet tot een andere conclusie dan enkele maanden geleden en toen ben ik dus gaan zoeken naar backup-software voor Outlook. Je kunt in Windows Easy Transfer wel de pst-file aanvinken, maar die pakt geen account-gegevens mee. Ik ben er niet achter waar dat dan wel wordt opgeslagen, maar als je de pst-file terugzet moet je alle account weer handmatig inbrengen, evenals lettertype, handtekeningen e.d. Mijn zoektocht is dus nog niet ten einde. Of zie ik wat over het hoofd?

Lijkt me toch duidelijk:
Wat kan ik overbrengen naar mijn nieuwe computer?

U kunt de meeste bestanden en programma-instellingen overbrengen. Bijvoorbeeld:

* Bestanden en mappen. Alles in de mappen Documenten, Muziek, Afbeeldingen en Gedeelde documenten. Met behulp van geavanceerde opties kunt u aanvullende bestanden en mappen selecteren om van andere locaties over te brengen.
* E-mailinstellingen, contactpersonen en berichten.
* Programma-instellingen. Instellingen die ervoor zorgen dat uw programma's geconfigureerd blijven zoals ze waren geconfigureerd op uw oude computer. Met Windows Easy Transfer worden de programma's zelf niet overgebracht. Sommige programma's werken mogelijk niet met deze versie van Windows. Dit kan bijvoorbeeld gelden voor beveiligingsprogramma's, antivirusprogramma's, firewallprogramma's (op de nieuwe computer dient al een firewall te worden uitgevoerd om te zorgen voor een beveiligde omgeving tijdens de overdracht) en software met stuurprogramma's.
* Gebruikersaccounts en -instellingen. Bureaublad achtergronden, netwerkverbindingen, schermbeveiliging, opties voor het menu Start, taakbalkopties, mappen, specifieke bestanden, netwerkprinters, netwerkstations en toegankelijkheidsopties.
* Internetinstellingen en favorieten. Internetverbindingsinstellingen, favorieten en cookies.
* Muziek. Elektronische muziekbestanden, afspeellijsten en albumhoezen.
* Afbeeldingen en video. Afbeeldingen, waartoe alle visuele bestandstypen behoren (bijvoorbeeld .JPG, .BMP en .GIF), en persoonlijke video's.

Aantekening/bereik:
U kunt Windows Easy Transfer gebruiken voor de overdracht van bestanden en instellingen van een computer waarop Windows XP, Windows Vista of Windows 7 wordt uitgevoerd naar een andere computer waarop Windows 7 wordt uitgevoerd.
Opmerking U kunt bestanden niet overzetten van een 64-bits versie van Windows naar een 32-bits versie van Windows.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@Tijs,

* E-mailinstellingen, contactpersonen en berichten.

De vraag is of dat ook voor Outlook, of alleen voor OE, WinMail en/of WLM geldt.
Dat maakt in de regel nogal wat ......

Overigens ben ik van mening, dat het een nogal 'fictief' probleem is:
Als het inderdaad gaat om een actie, waarvoor Easytransfer bedoeld is: een eenmalig 'transport' van data en instellingen naar een andere computer, dan kán het overzetten van de door ts bedoelde instellingen niet anders dan een incident zijn.
Gaat het om een geregeld maken van een veiligheidskopie, dan wordt het een ander verhaal.
Ik krijg echter de indruk dat het om een 'incident' gaat ... ;)

Laatst bewerkt:
Lijkt mij ook een 'eenmalig' probleem te zijn geweest. Hierop inspelend (expres dikgedrukt in mijn vorige posting) staat erbij dat het omzetten van bestanden (ik neem aan dat dat incl. (mail-)instellingen etc. is) niet werkt tussen 32-bit en 64-bit besturingssystemen. En laat de topic-starter nu juist het volgende gemeld hebben:

[...]en hád Windows7 X64 en ben terug gegaan naar X86[...]

Tijs.

Nee hoor, geen incident. Het gaat om een structurele backup. Ik heb nu zowel Easy Transfer als het backupprogramma van Windows7 geprobeerd. In tegenstelling tot wat ik hieronder schreef pakt het pst-bestand nu wel de accountinstellingen + handtekeningen mee. Kennelijk heb ik ooit meegemaakt, dat dat niet het geval was en toen is dat idee blijven hangen.

Easy Transfer is inderdaad leuk voor een incident, maar omdat het om een structurele backup gaat heb ik daar niets aan, want je kunt 'm mijns inziens niet agenderen. Het backupprogramma van Windows7 kan dat wel, maar mijns inziens kun je niet instellen, dat bijvoorbeeld alleen de laatste drie backups bewaard moeten worden en de rest moet worden verwijderd. Hij slaat alle backups achter elkaar op, waardoor je eraan moet denken om de zoveel tijd de backups te verwijderen.

Omdat dus kennelijk een pst-bestand toch volstaat kan die net zo goed mee in de backup van het grotere geheel, dus een backup van allerlei lokaties vanaf diverse harde schijven/partities.

Misschien zie ik het verkeerd (en dat hoor ik dan graag), maar in dat geval zou Backup4All goed functioneren. Alleen dan niet met de Outlook-plugin, maar pst gewoon mee laten lopen in het grote geheel.

Hierop inspelend (expres dikgedrukt in mijn vorige posting) staat erbij dat het omzetten van bestanden (ik neem aan dat dat incl. (mail-)instellingen etc. is) niet werkt tussen 32-bit en 64-bit besturingssystemen.
Tijs.

Ik ben nu toch bezig :), dus ik ben nog maar even doorgegaan, want ik wil het toch doorgronden. Ik heb uit een backup van 2 maanden geleden (gemaakt met X64) het pst-bestand terug gezet. En die wordt gewoon ingelezen, maar.... met de accountinstellingen, die ik er vandaag heb ingezet en die nog twee maanden geleden nog niet bestonden. Die accountgegevens komen dus toch niet uit het pst-bestand, maar worden toch elders opgeslagen. :confused:

Toevoeging:
Wordt het een heel lesboek, dit topic!

Dit zou het moeten zijn (bron: http://www.hccforums.nl/showthread.php?t=569:

Office 2007 bewaart de accounts in het register.
Er zijn commerciële programma's OutlookBackup en ABF Outlook Backup die het voor je kunnen doen, maar je kunt het ook zelf.

De account-instellingen staan in:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Windows Messaging Subsystem\Profiles\Outlook
M.b.v. REGEDIT deze sleutel exporteren naar een veilige plek.

De volledige Back-Up voor Outlook bestaat uit de volgende stappen:

1.Bewaar de PST file (dat is het Post Office bestand, het bevat alle
2.e-mails, agenda's, adres boek, etc)
3.Exporteer je REGELS
Extra > Regels en Waarschuwingen > Tabblad E-mailregels > Opties > Regels Exporteren
4.Exporteer de registersleutel (hiervoor genoemd)

Laatst bewerkt:
Ik ben nu toch bezig :), dus ik ben nog maar even doorgegaan, want ik wil het toch doorgronden. Ik heb uit een backup van 2 maanden geleden (gemaakt met X64) het pst-bestand terug gezet. En die wordt gewoon ingelezen, maar.... met de accountinstellingen, die ik er vandaag heb ingezet en die nog twee maanden geleden nog niet bestonden. Die accountgegevens komen dus toch niet uit het pst-bestand, maar worden toch elders opgeslagen. :confused:

Ja maar dat klopt natuurlijk ook.
Een pst-bestand bevat alleen de gegevens die voorkomen in de submappen onder 'Persoonlijke mappen' in Outlook.

Álle andere instellingen, zoals het auto-aanvullen (NK2) bestand, berichtregels en mailaccounts vallen daar niet onder.
Hetzelfde geldt dus voor het archiveren-bestand (archive.pst) en de geregelde backup die met PFBACKUP.EXE kan worden gemaakt (outlookreservekopie.pst)
Voorzover ik weet, kan er geen 'automatische' backup worden gemaakt van deze gegevens binnen outlook zelf.

Laatst bewerkt:
Álle andere instellingen, zoals het auto-aanvullen (NK2) bestand, berichtregels en mailaccounts vallen daar niet onder.

Deze mis ik nog, tenzij die ook in die registersleutel is opgeslagen. Ik heb een NK2-bestand, maar zou niet weten hoe ik die kan importeren.

Deze mis ik nog, tenzij die ook in die registersleutel is opgeslagen. Ik heb een NK2-bestand, maar zou niet weten hoe ik die kan importeren.

Hoi,

Nee, dat plaats je op dezelfde lokatie in de 'nieuwe' situatie. Dus 'om outlook heen'.
.... en dan zijn er programma'tjes, die dat bestand weer kunnen inlezen .....

Hoi,

Nee, dat plaats je op dezelfde lokatie in de 'nieuwe' situatie. Dus 'om outlook heen'.
.... en dan zijn er programma'tjes, die dat bestand weer kunnen inlezen .....

En ja hoor, ik denk dat het plaatje compleet is. Het was even zoeken waar dat bestand dan thuis hoorde, maar die staat in C:\Users\.....\AppData\Roaming\Microsoft\Outlook.

Ik ben weer helemaal compleet. Lange thread geworden, maar steeds weer was er een stukje van de oplossing te vinden!

Ik ken inderdaad zo snel geen optie om Easy Transfer te agenderen. Van de UserState Migration Tool zijn wél (op Internet) command-line parameters beschikbaar, zodat het ook als commando uitgevoerd kan worden.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan