• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraad berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mark151c

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2010
Help, het lukt me niet om de voorraad (terug) te berekenen op een willekeurige datum.

In het eerste tabblad staan de mutaties in de voorraad en de datum waarop die mutatie plaatsvond.

Tweede tabblad zijn de verkopen die op datum gesorteerd zijn.

In het derde tabblad wil ik op een zelf te kiezen datum de voorraad berekenen zoals die was op die datum. Dus een berekening van de verkopen en voorraadmutaties die samen tot een bepaalde voorraadstand leiden.

Heb al heel lang zitten staren, maar heb geen idee hoe ik deze kan oplossen.

Iemand met een tip?

Bijlagen

2 vraagjes.

1. Klopt het dat je op 1 datum 2x een positieve mutatie kunt hebben of is dit toevalling zo in de tabel gezet. (product 3 op 3 januari)

2. In hoeverre zit je vast aan deze layout?
Ik denk nl in een iets ander layout de berekening eenvoudiger is.
Ik denk daarbij aan een tabel horizontaal datum en verticaal product (of omgekeerd) en op de kruising de mutatie.

Hallo Willem,

Bedankt dat je al even hebt gekeken.

1. Klopt het dat je op 1 datum 2x een positieve mutatie kunt hebben of is dit toevalling zo in de tabel gezet. (product 3 op 3 januari)

Ja je kan een meerdere mutaties hebben van een product op een dag. Dit is een versimpelde weergave van een export van een kassa/voorraad programma. Eenzelfde product wordt vaak meerdere malen per dag verkocht.

2. In hoeverre zit je vast aan deze layout?
Ik denk nl in een iets ander layout de berekening eenvoudiger is.
Ik denk daarbij aan een tabel horizontaal datum en verticaal product (of omgekeerd) en op de kruising de mutatie.

De lay-out is weer een export uit een ander programma. De mutaties zitten in een lange regel tekst die ik omzet naar het voorbeeld in het bestandje. In de bijlage heb ik een voorbeeld van een (deel) van die export. De cel waar de voorraadmutatie in zit heeft een vast patroon. Dit heb ik naar kolommen geconverteerd per mutatie en mutatiedatum met wat formules.

Hopelijk kun je wat met dit antwoord.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,

Mark

Bijlagen

Na het antwoord op mijn vragen zie ik even niet zo gauw hoe dit met eenvoudige formules kan.
Komende dag(en) zal ik er nog eens een blik op werpen.
Iemand anders wel een idee, reageer dan gerust in het belang van de TS.

Uit welk programma komt deze extractie?
Kan je het bestand binnenhalen in *.cvs (beide bestanden)?

@Willem

Mijn eerste gedacht was een pivot table.
Maar dan moet de lay-out ook aangepast worden.

Uit welk programma komt deze extractie?
Kan je het bestand binnenhalen in *.cvs (beide bestanden)?

@Willem

Mijn eerste gedacht was een pivot table.
Maar dan moet de lay-out ook aangepast worden.

Hoi Raymond,

Het is eigenlijk een csv formaat dat ik in excel importeer...

Voorlopig lijkt het erop dat Harry een mooie oplossing heeft gevonden, dus je kan het laten rusten.

Bedankt voor je reactie.

Groet,

Mark

Dan kan je toch: Data ==> text to columns doen.
Alleen de seperator moet je even weten.

Anders eens je cvs file posten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan