Het is nogal verwarrend wat je allemaal aangeeft:
Je hebt het over een laptop met Vista én over een 'Outlookaccount' .....
Vista werd niet meer geleverd met Outlook Express, zodat ik constateer dat op die laptop kennelijk het MsOffice-pakket met Outlook (dus niet Outlook Express) staat .... klopt dit?
Met Vista werd als vervanger voor OE, Windows Mail meegeleverd. Dit werkt feitelijk hetzelfde als OE op een computer met Windows XP. Dus je zult daar weinig 'verrassends' tegenkomen als je gewend bent aan OE.
Iets anders wordt het met Windows Live Mail.
Windows Live Mail is weer de 'vervanger' voor Windows Mail onder Windows 7.
Onder Windows7 wordt standaard géén mailprogramma meer meegeleverd, zoals OE onder XP en WindowsMail onder Vista.
Je kunt dat evt. downloaden en installeren.
Windows Live Mail kan je zowel onder XP als Vista ook installeren.
Wanneer je onder XP gewend bent met OE te werken en je mist daar verder niks aan, denk ik dat je met WindowsMail, dat standaard w.s. al op de laptop staat, toe kunt.
Je zou dan evt. Outlook (uit het MsOfficepakket dus) kunnen verwijderen (áls dit op dit laptop is geïnstalleerd natuurlijk).
Kortom: als er al een 'Outlookaccount' op de laptop voorkomt dat zal dat toch onder Outlook zijn aangemaakt en niet onder WindowsMail .....
Wanneer je niet van plan bent om Outlook op de laptop te gaan gebruiken, maar WindowsMail, en je verwijdert dit onderdeel uit het MsOfficepakket, dan hoef je niet de accounts te verwijderen, want dat gebeurt dan tegelijk met het verwijderen van MsOutlook.
In je laatste bericht vraag je: Heb op mijn desktop Outlook Express staan,als daar email naar word verstuurd kan ik die dan ook op de laptop lezen/beantwoorden met Windows Live Mail?.
Als je daarmee bedoelt: werkt het hetzelfde als OE op mijn pc met windows XP dan is het antwoord ja.
Als je bedoelt, dat je tegelijk op de pc én op de laptop met OE resp. WindowsMail wilt werken en op alltetwee je mail ontvangt, dan is het antwoord NEE.