leeg formulier

• Onderwerp starter Onderwerp starter RSpan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RSpan

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2009
Goede morgen forumleden

In mijn dbase wordt doormiddel van een formulier de mogelijkheid geboden om gegevens in een tabel te wijzigen.
Je opent het formulier en kiest d.m.v. een cbox de naam vervolgens verschijnen de gegevens in het subform en kun je die wijzigen.
Nu wil ik bij het openen van het formulier niet meteen het eerste record zien maar een leeg formulier.
Dit heb ik nu bewerkstelligd door het eerste record van de tabel leeg te laten.

Mijn vraag is nu kan dat ook op een andere manier opgelost worden?

Mvg:)
René

Goede morgen forumleden

In mijn dbase wordt doormiddel van een formulier de mogelijkheid geboden om gegevens in een tabel te wijzigen.
Je opent het formulier en kiest d.m.v. een cbox de naam vervolgens verschijnen de gegevens in het subform en kun je die wijzigen.
Nu wil ik bij het openen van het formulier niet meteen het eerste record zien maar een leeg formulier.
Dit heb ik nu bewerkstelligd door het eerste record van de tabel leeg te laten.

Mijn vraag is nu kan dat ook op een andere manier opgelost worden?

Mvg:)
René

Heb je een voorbeeld bestand?
Byee VRC

Ik zou in ieder geval niet werken met een leeg record in de tabel, want daar zijn tabellen uiteraard niet voor...
Als je met een leeg record wilt beginnen, dan wil je dus een record kunnen toevoegen, neem ik aan. In dat geval zet je de status <Gegevensinvoer> van het formulier op Ja.
Als je het formulier ook wilt gebruiken om te bladeren, dan werkt dat niet, omdat je dan de oude records niet kunt zien. Je kunt dan nog overwegen om het formulier Niet-gebonden te maken, en de records pas aan het formulier toe te wijzen op het moment dat je de keuzelijst gebruikt.

Ik zou in ieder geval niet werken met een leeg record in de tabel, want daar zijn tabellen uiteraard niet voor...
Als je met een leeg record wilt beginnen, dan wil je dus een record kunnen toevoegen, neem ik aan. In dat geval zet je de status <Gegevensinvoer> van het formulier op Ja.
Als je het formulier ook wilt gebruiken om te bladeren, dan werkt dat niet, omdat je dan de oude records niet kunt zien. Je kunt dan nog overwegen om het formulier Niet-gebonden te maken, en de records pas aan het formulier toe te wijzen op het moment dat je de keuzelijst gebruikt.

Er moet inderdaad gebladerd kunnen worden, dus kan het formulier niet in de gegevensinvoer modus.
ok dan ga ik dus voor je tweede voorstel, ik ga daar eens even mee stoeien,:) en ik kom er op terug.
Groet:)
René

Bedoel je zoiets?

Nee, dat is niet wat ik bedoel.
Hierbij een voorbeeld.

Als je het formulier opent dan is het leeg, wanneer ik nu in de Cbox een keuze maak dan worden de gegevens weer gegeven.
Dit heb ik nu bereikt door een leeg record in de tabel en ik wil voorkomen dat er bij de bewerking per ongeluk gegevens in dit lege record terecht komen.(blokkeren eerste record???)
Vandaar dat ik een mogelijkheid zoek om bij het openen van het formulier geen gegevens te tonen maar pas bij selectie de gegevens te zien krijg .

Bijlagen

Dat kun je dan toch ook regelen via de formuliereigenschappen:

Bewerken toestaan ja/nee
Verwijderen toestaand ja/nee
Toevoegen toestaand ja/nee

Bovenstaande eigenschappen stel je dan in via knoppen op je formulier. De gebruiker moet dan bewust kiezen voor 1 van bovenstaande optie's.

Nee, dat is niet wat ik bedoel.
Hierbij een voorbeeld.

Als je het formulier opent dan is het leeg, wanneer ik nu in de Cbox een keuze maak dan worden de gegevens weer gegeven.
Dit heb ik nu bereikt door een leeg record in de tabel en ik wil voorkomen dat er bij de bewerking per ongeluk gegevens in dit lege record terecht komen.(blokkeren eerste record???)
Vandaar dat ik een mogelijkheid zoek om bij het openen van het formulier geen gegevens te tonen maar pas bij selectie de gegevens te zien krijg .

Oplossing zit in het veld Voornaam.
ik heb code geschreven die ze enabled op true zet en locked op false.
hiervoor moeten de standaard waardes staan zoals in voorbeeld van voornaam.
kijk maar bij die eerste 5 velden. wel geblokkeerd maar niet aanpasbaar na het kiezen.
wat ik je zou aanraden is alles nette namen geven. Labels, Textboxen enz.. dan kan je het goed programmeren. nu is alles een nummertje en wordt het heel moeilijk om iets te identificeren ;).

Byee VRC

Bijlagen

Oplossing zit in het veld Voornaam.
ik heb code geschreven die ze enabled op true zet en locked op false.
hiervoor moeten de standaard waardes staan zoals in voorbeeld van voornaam.
kijk maar bij die eerste 5 velden. wel geblokkeerd maar niet aanpasbaar na het kiezen.
wat ik je zou aanraden is alles nette namen geven. Labels, Textboxen enz.. dan kan je het goed programmeren. nu is alles een nummertje en wordt het heel moeilijk om iets te identificeren ;).

Byee VRC

Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest.
Wat jij nu bereikt hebt is dat er inderdaad in de eerste velden geen gegevens kunnen worden ingevoerd, maar er kunnen dus ook geen gegevens gewijzigd worden.
Het formulier is een opzoek- en wijzigingsformulier, er moeten dus gegevens opgezocht kunnen worden en zo nodig ook gewijzigd worden.
Wat ik niet mooi vind is dat als je het formulier opent je meteen de gegevens van de tabel kunt zien.
Ik wil dus een leeg formulier hebben en de gegevens moeten pas zichtbaar worden als je een keuze in de cbox gemaakt hebt.
Dat werkt nu ook zo doordat ik in de tabel de eerste record leeg heb gelaten.
Je loopt nu echter wel het risico, dat er per ongeluk, iets in het eerste (lege) record wordt ingevuld.
Ik vroeg me dus af of daar een andere mogelijkheid was om te bereiken wat ik wil, bij het openen van het formulier lege velden.

mvg
René

Her Uitleg!!

Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest.
Wat jij nu bereikt hebt is dat er inderdaad in de eerste velden geen gegevens kunnen worden ingevoerd, maar er kunnen dus ook geen gegevens gewijzigd worden.
Het formulier is een opzoek- en wijzigingsformulier, er moeten dus gegevens opgezocht kunnen worden en zo nodig ook gewijzigd worden.
Wat ik niet mooi vind is dat als je het formulier opent je meteen de gegevens van de tabel kunt zien.
Ik wil dus een leeg formulier hebben en de gegevens moeten pas zichtbaar worden als je een keuze in de cbox gemaakt hebt.
Dat werkt nu ook zo doordat ik in de tabel de eerste record leeg heb gelaten.
Je loopt nu echter wel het risico, dat er per ongeluk, iets in het eerste (lege) record wordt ingevuld.
Ik vroeg me dus af of daar een andere mogelijkheid was om te bereiken wat ik wil, bij het openen van het formulier lege velden.

mvg
René

Volgens mij snapte je mijn uitleg niet.
hierbij nogmaals.
Ik heb de eerste 4-5-6 velden ofzo aangepast en beveiligd zodat je bij het openen nix kan invoeren. Kies je een naam dan worden deze ingevuld en is alleen voornaam wijzigbaar de andere niet. hiermee wou ik alleen aantonen dat je de instellingen goed moet instellen. instellen zoals die staan voor de textbox voornaam anders werkt het niet. de oplossing zit dus in de textbox voornaam met code behind in visual basic.
Als je alle textboxen beveiligd tegen invoeren dan kan er ook nix ingevoerd worden in het eerste record en blijft het zo altijd leeg ;).

(Wat misschien ook mogelijk is dat als je deze eerste record verwijderd en via code behind de velden op "" zet bij het opstarten zodat de velden leeg zijn OF dat je het laatste record pakt zodat er meteen een nieuwe aangemaakt wordt op het einde van de tabel bij het invoeren van gegevens.)

MVG,
VRC

Laatst bewerkt:
Ik ga de verschillende mogelijkheden bekijken en uitproberen,
Ik hoop dat ik er uit kom :confused: en laat weer van me horen
groet:)
René

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan