• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"Verschuivende" bereiken optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stanislav

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2010
Hallo Allemaal,

Ik weet niet zo heel veel van Excel, maar misschien dat iemand van jullie een oplossing weet.
In een weekoverzicht heb ik een aantal clubleden staan. Achter die clubleden staat een waarde. Nu zou ik graag die totalen bij elkaar optellen in een totaaloverzicht.

Met de functie aantal.als kan ik het totaal van 1 week berekenen, maar ik zou graag het totaal steeds per 4 weken berekenen

Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat ik eenmaal een bereik benoem bijv. "Piet" en dat dit bereik steeds een aantal cellen naar benden verschuift zodat ik een totaal kan berekenen.

Misschien dat ik verkeerd zoek en beter een andere functie kan gebruiken ?

In ieder geval heb ik een jaaroverzicht waarbij ik steeds per 4 weken het totaal wil berekenen. Je begrijpt dat ik voor 10 clubleden met mijn werkwijze 10 x 52 weken = 520 bereiken zou moeten aanmaken. En dat is juist wat ik wil voorkomen..

Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd, dus misschien dat iemand even wil kijken ?

Bedankt alvast !

Vriendelijk groet

Stan

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb de formule gedaan tot 'Appelsap'.
Code:
=SOMPRODUCT(($B$5:$B$60=L20)*($C$5:$C$60=$M$19))

Daar kun je de rest wel uit afleiden.

Cobbe

Wat ik begrijp is dus dat je totaal wilt van 4 weken.
ik heb 2 formules gezet in de totaal overzicht van Jan.

Code:
	Kaas	Ham
Jan	2	0

Byee VRC

Bijlagen

Hallo Allemaal,
In ieder geval heb ik een jaaroverzicht waarbij ik steeds per 4 weken het totaal wil berekenen. Je begrijpt dat ik voor 10 clubleden met mijn werkwijze 10 x 52 weken = 520 bereiken zou moeten aanmaken.
Bedankt alvast !

Vriendelijk groet

Stan

Als ik het zo lees, dan zijn er dus meer van deze blokken?
Dan hierbij mijn versie t/m periode 12.
De rest kun je gewoon kopiëren en plakken, en de weeknummer aanpassen.

Bijlagen

Hee bedankt allemaal !!

Jullie hebben me echt een stuk verder geholpen.

Ik ga morgenvroeg meteen even proberen of ik dit op het origineel kan toepassen. Het origineel was helaas te groot om te kunnen bijvoegen.

Vriendelijke groeten,

Stan

Hee bedankt allemaal !!

Jullie hebben me echt een stuk verder geholpen.

Ik ga morgenvroeg meteen even proberen of ik dit op het origineel kan toepassen. Het origineel was helaas te groot om te kunnen bijvoegen.

Vriendelijke groeten,

Stan

Vergeet niet de vraag op opgelost te zetten indien je er geen vragen meer over hebt.
Er staat nl. nog een ander vraag van je open.

Vergeet niet de vraag op opgelost te zetten indien je er geen vragen meer over hebt.
Er staat nl. nog een ander vraag van je open.

Hallo Harrie,

Jouw versie komt het dichts in de buurt van wat ik wil bereiken. Helaas krijg het in mijn versie, wat een planningsoverzicht is toch niet werkende. Zouk je een PM mogen sturen met een verkorte versie van mijn bestand ? Zodat je me wellicht op weg kan helpen ?

Ik heb de vorige vraag inmiddels gesloten.

Bedankt

Vriendelijke groet,

Stan

Hallo Harrie,

Jouw versie komt het dichts in de buurt van wat ik wil bereiken. Helaas krijg het in mijn versie, wat een planningsoverzicht is toch niet werkende. Zouk je een PM mogen sturen met een verkorte versie van mijn bestand ? Zodat je me wellicht op weg kan helpen ?

Ik heb de vorige vraag inmiddels gesloten.

Bedankt

Vriendelijke groet,

Stan

Je mag het hier ook plaatsen Stan.
Hebben andere forumgebruikers er ook wat aan.
Om het te verkleinen kun je het Zippen of Rarren.

Ik zou er wel naar willen kijken, maar ik moet eerst iets installeren waar ik helaas geen belang bij heb.
En misschien wel velen met mij.
Misschien kun je al het overbodige uit je bestand halen, zoals plaatjes (logo’s), tabbladen niet van toepassing, etc.

Het spijt me voor je.
Anders iemand die dit wel wil installeren.

Sorry voor het ongemak.
Ik heb een aantal macros verwijderd nu is het precies 100 Kb

Groet,

Stan

Bijlagen

Je moet me even wegwijs maken Stan.
Waar staat in kolom B van Planning! het gezochte van $AZ$47 (HAQF).
Je zat al fout om de juiste week op te halen, die staat in kolom C, en jij verwijst naar B.

Ik verneem het van je.

Je moet me even wegwijs maken Stan.
Waar staat in kolom B van Planning! het gezochte van $AZ$47 (HAQF).
Je zat al fout om de juiste week op te halen, die staat in kolom C, en jij verwijst naar B.

Ik verneem het van je.

Harrie,

Ik ben een echte leek wat Excel betreft :o
Ik dacht de formule uit het eerste voorbeeld (die met kaas, ham e.d.) wat aan te passen. (Die jij gemaakt hebt). En deze te gebruiken in de planning.xls

In het tabblad Summary wil ik een overzicht maken van de trainingen die gegeven zijn per verschillende locaties. Daarnaast wil ik graag per persoon een overzicht maken, op welke locatie hij/zij heeft les gegeven (bijv. classroom).
In cel $AZ$47 van tabblad summary staat een afkorting (HAQF)Waarnaar ik wil zoeken in tab Planning.

Maar zowel locatie als persoon staan inderdaad in kolom C van tabblad Planning.

Sowieso bedankt voor je getoonde moeite :thumb: en ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Groetjes

Stan

Even voor de goede volgorde.

Helaas kan ik HAQF nergens vinden in én van die kolommen in de planning (of ik kijk er over heen).
Je moet met een somproduct functie wel twee of meerdere kolommen met elkaar vergelijken, anders heeft het weinig zin.
Dus tellen hoe vaak Hercules FFS in kolom C voorkomt t.o.v. HAQF in kolom ???

Even voor de goede volgorde.

Helaas kan ik HAQF nergens vinden in én van die kolommen in de planning (of ik kijk er over heen).
Je moet met een somproduct functie wel twee of meerdere kolommen met elkaar vergelijken, anders heeft het weinig zin.
Dus tellen hoe vaak Hercules FFS in kolom C voorkomt t.o.v. HAQF in kolom ???

De afkortingen voor Hercules FFS (dus ook HAQF) staan in kolom DZ van tabje planning.
Maar ik weet ook niet zeker of ik voor het berekenen van de totalen, de juiste formule gebruik.

Ik zou dus graag het aantal keren, HAQF tellen achter de waarde Hercules FFS.

Groeten

Stan

Kijk eens of het klopt zo Stan.

In C52 van Blad Summary:
Code:
=SOMPRODUCT((INDIRECT("Planning!C"&VERGELIJKEN($M$5;Planning!$C$1:$C$2200;0)&":C"&VERGELIJKEN($M$5;Planning!$C$1:$C$2200;0)+149)=$C50)*(INDIRECT("Planning!O"&VERGELIJKEN($M$5;Planning!$C$1:$C$2200;0)&":O"&VERGELIJKEN($M$5;Planning!$C$1:$C$2200;0)+149)=AZ$47))/2
Maar waarom delen door twee?

Helaas werkt het niet Harrie....

Ik kan de functie wel werkende krijgen middels =AANTAL.ALS(Planning.xls!PW1_4;AZ47)/2
Waarbij PW1_4 verwijst naar een bereik (in planning) en de waarde HAQF gehaald word uit cel AZ47(summary).

Maar omdat de bereiken steeds terugkeren en ik ook graag een dropdown menu zou gebruiken waar ik de periode kan kiezen kan ik aantal.als niet gebruiken.

De planning is per half uur maar het totaal wordt berekend in hele uren, vandaar /2.

Wanneer ik de methode aantal.als zou gebruiken zou ik het overzicht 13 keer (x 4 weken) moeten maken.

Groet Stan

Ps je bent nu al een Held

Ik heb even een tabblad verwijderd zodat ik ook op 100kb kom.
De weeknummers iets verschoven naar boven.

Zie verschil tussen week 1 t/m 4, en week 5 t/m 8.

Bijlagen

Hoi Harry,

Net thuis gekomen en meteen even gekeken.

Dit is echt geweldig ! We zijn er erg blij mee.

Maar nieuwsgierig als ik ben. Waarnaar verwijst het getal 161 in de formule ?
En wordt de periode van 4 weken uit een variabele gehaald of wordt deze beschreven in de formule ?

Bedankt

Stan

Je gaat zoeken met de =vergelijken functie naar week 1 (eigenlijk 1) in kolom C, die vind de formule op rij 7, indirect("B"&RIJ 7), geeft als resultaat B7. dit is het begin van het bereik.
Maar je moet ook een eind hebben van een bereik.
Het eind van elke 4 week is elke keer 161 rijen verder naar onderen.
=indirect("B"&(RIJ 7)+161)= B168.
Dus wordt het B7:B168.

Vul je week 5 in zoekt het 5 in kolom C, vindt het op rij 173 ofzo = (B173+B173+161) = B173:B334.
enz. enz.

Let dus op bij het kopiëren van je weken, (dat kan in één keer wel per 4 week), dat het aantal tussenregels gelijk blijft (is nu 4, maar moet ook 4 blijven), anders krijg je verschuiving in je bereik, en zal die 161 te veel of te weinig zijn.

Mooi dat het is gelukt. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan