Voip met Vestigingen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Delfi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Delfi

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2010
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over VoIP bellen in een vestiging.
Hoe gebeurt dit precies?
Stel ik heb een vestiging van 20 man, en ik wil via LAN onderling VoIP bellen, dit is dan toch gewoon gratis, heb ik dan een telefooncentrale nodig...zo ja wat doet deze precies?
Hoe is alles zeg maar met elkaar verbonden. Is die telefooncentrale als een soort switch dat alles met elkaar verbind?

En hoe zit het als ik meerdere vestigingen heb. Dan kunnen zij toch 'aangemeld' zijn op de telefooncentrale in één vestiging en is bellen alsnog gratis onderling?
heb je hiervoor IP-telefoons nodig of kan dit ook gewoon met gewone telefoons (analoge).

Ik probeer een beetje een helder beeld te krijgen van hoe dit allemaal precies communiceert met elkaar. Met name het intern en tussen vestigingen bellen.

Alvast bedankt,

Delfi

Hallo iedereen,

Hoe gebeurt dit precies?
Stel ik heb een vestiging van 20 man, en ik wil via LAN onderling VoIP bellen, dit is dan toch gewoon gratis, heb ik dan een telefooncentrale nodig...zo ja wat doet deze precies?
Hoe is alles zeg maar met elkaar verbonden. Is die telefooncentrale als een soort switch dat alles met elkaar verbind?

En hoe zit het als ik meerdere vestigingen heb. Dan kunnen zij toch 'aangemeld' zijn op de telefooncentrale in één vestiging en is bellen alsnog gratis onderling?
heb je hiervoor IP-telefoons nodig of kan dit ook gewoon met gewone telefoons (analoge).

Ik probeer een beetje een helder beeld te krijgen van hoe dit allemaal precies communiceert met elkaar. Met name het intern en tussen vestigingen bellen.

Alvast bedankt,

Delfi

Als u gebruik wilt maken van een VoIP netwerk met interne nummers ed. dan kunt u het beste gaan voor een IP PBX. Hier heb je gratis programma's voor zoals Asterisk (AsteriskNow, Elastix, FreePBX etc.) en OpenSER.

U kunt "Softphones" (computer) aansluiten aan de server, hiervoor kunt u gebruik maken van X-Lite. Als u uw "oude" analoge telefoons wilt aansluiten kunt u of een Analoge PCI adapter kopen voor de server (deze zijn wel prijzig) of u kunt losse adapters kopen die u aan uw computer netwerk aansluit en vervolgens uw telefeoons op de adapter.

Omdat de PBX via IP werkt kunt u ook meerdere vestigingen aansluiten, er komen hier geen extra kosten bij omdat u gebruik maakt van het internet.

Ik heb zelf ervaring met Asterisk en deze bied veel (te veel) extra opties zoals:

Voicemail
Conference Calls
Routen van speciale groepen (iedere afdeling een eigen externe nummer en gateway bijv)
Wacht muziek
Uitgebreide Telefoon rapport (gebruik per gedefineerde tijdsperk)
Live transcoden van gesprekken om bandbreedte te besparen
Web Interface met voicemail server en Operator Panel (gesprekken doorsluizen dmv slepen met de muis)

Ik heb zelf drie verschillende gateways en heb zo ingesteld dat gesprekken door de goedkoopste provider gaat. Bijv.

Nederlands is goedkoopste bij Provider 1
Turkije is goedkoopste bij Provider 2
Amerika is goedkoopste bij Provider 3

Door gebruik van Dial plans weet asterisk dat nummer dat met 0# beginnen via provider een moet omdat het binnenlandse (nederlandse) nummers zijn en 0090 via Provider 2 voor turkse nummers etc.

Een grote nadeel is het instellen van Asterisk. De programma biedt ontzettend veel opties waardoor de door de bomen het bos niet meer ziet.
Mocht je deze programma willen gebruiken raad ik het je aan een ervaren gebruiker te raadplegen om het in te stellen.

Mocht u meer vragen hebben kunt u mij per PM benaderen :)

PS. Mocht je willen knutselen met een gratis Windows VoIP PBX server? Dan kan je een gratis versie van 3CX downloaden, je kan op deze gratis versie maximaal 4 lijnen op aansluiten. Dit is meer dan zat om het basis van een PBX onder de knie te krijgen :)

Laatst bewerkt:
Ok bedankt, ik zal die gratis versie van 3CX eens uitproberen. Kijken of het wat helderder wordt.
Misschien een hele rare vraag, maar als je IP-telefoons aansluit op het netwerk (LAN) dan bel je toch via je netwerk, en heb je geen internet nodig, of gaat dit niet. Dan bedoel ik dat alles via een switch verbonden is, of in dit geval dan de telefooncentrale (PBX).

Ok bedankt, ik zal die gratis versie van 3CX eens uitproberen. Kijken of het wat helderder wordt.
Misschien een hele rare vraag, maar als je IP-telefoons aansluit op het netwerk (LAN) dan bel je toch via je netwerk, en heb je geen internet nodig, of gaat dit niet. Dan bedoel ik dat alles via een switch verbonden is, of in dit geval dan de telefooncentrale (PBX).

Dat klopt. Als u alleen intern gebruik gaat maken van de VoIP netwerk dan maakt u geen gebruik van het internet, maar als u gebruik maakt van de VoIP op meerdere vestigingen (verschillende locaties) dan is het wel de voordeligste oplossing om gebruik te maken van het internet of een VPN-netwerk.

Als je je IP-Telefoons aansluit aan je bestaande netwerk dan bel je via de netwerk naar de centrale en de centrale regelt de rest.

In mijn situatie met twee IP-Telefoons en Computer met X-Phone werkt het zo

IP-Telefoon belt naar PC

IP-Telefoon ==> Centrale ==> PC

Maar als ik een uitgaand oproep naar een vaste telefoon buiten mijn netwerk bel dan gaat het alsvolgt.

IP-Telefoon ==> Centrale ==> Gateway (extern) ==> Eindbestemming

Alle oproepen gaan via het internet en een vaste telefoonverbinding is hiet niet van toepassing.

Bedankt voor uw reactie, het is nu een stuk helderder.
Heb echter nog één vraag, had op het internet gelezen dat bellen naar vestigingen (zowel binnen- als buitenland) gratis is.
Je hoeft hier dan toch alleen voor de internet abonnementskosten te betalen?

Bedankt voor uw reactie, het is nu een stuk helderder.
Heb echter nog één vraag, had op het internet gelezen dat bellen naar vestigingen (zowel binnen- als buitenland) gratis is.
Je hoeft hier dan toch alleen voor de internet abonnementskosten te betalen?

Dat klopt als u van IP centrale naar IP centrale belt, dus niet van een IP centrale naar een analoge centrale (ISDN). Zolang de telefoonverkeer alleen over internet gaat betaald u niets extra's dan uw vaste internet abonnement.

Super, dan weet ik genoeg :)
Nogmaals bedankt mrprozac.

Groeten

Hallo iedereen,

Hoe gebeurt dit precies?

Ja is gratis en ja je zal of een centrale moeten hebben tenzij je het interne ip adres weet van waar je naartoe wilt bellen, om het echter in een grote groep te gebruiken is en centrale gewenst

Precies

Ja, en ip telefoons werken eenvoudig oude toestellen kan ook maar dan moet je die voorzien van een adaptner die analoog omzet in ip

Alvast bedankt,

Delfi

Graag gedaan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan