Booten lukt niet..help

Status
Niet open voor verdere reacties.

noahjazz

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2002
Beste mensen,

Ik zit met een serieus probleem waar ik al behoorlijk wat tijd in heb gestoken om het op te lossen, maar nu moet ik jullie toch lastig vallen, sorry :-).

Mijn zoon heeft voor school z'n laptop nodig, een Dell Latitude D600. Deze werkt naar volle tevredenheid, tot eergisteren.

Hij kwam naar beneden met een BSOD met de meldingen/parameters:

0x0000007E (0xC0000005, 0x8050ED93, 0xF8957508, 0xF8957204).

Het opstarten van de laptop komt niet verder dan het windows xp logo en hierna de BSOD. Ik heb in de BIOS gekeken (hier kan ik wel in komen) en zaken nagekeken. Toen maar vedacht om Windows er op nieuw op te zetten maar het aanroepen van een bootable cd of stick lukt ook niet. Ook niet na aanpassen van de bootvolgorde.

Ik heb gezocht op de foutcodes maar helaas. Hij heeft er recentelijk niks geks op gezet of hardware gekoppeld. Hebben jullie een mogelijkheid? Of weten jullie hoe ik toch kan booten vanaf cd? Hebben jullie anders een link naar een progje wat wel zou moeten werken? Windows of prompt kom ik niet op dus.....

Vast erg bedankt.

Robin

http://www.ultimatebootcd.com/

deze zou moeten werken.

Wat je kan doen maar beetje omslachtig maar als nix werkt dan moet het maar.
HDD eruit halen en aansluiten in een andere laptop die wel boot en daarmee formateren ;)

Byee vRC

Hoi,

dank voor je reactie. Kan ik de HDD gewoon in een willekeurige laptop stoppen? Hoeft geen Dell te zijn? ( ik hoor een domme vraag geloof ik ...hahaha)

Robin

ook in veilige modus inderdaad, ook met netwerk prompt etc....zover komt ie niet. Net een antieke laptop van zolder gehaald, compaq pressario...kan ik de hele HDD niet vinden op dat ding :-)

ook in veilige modus inderdaad, ook met netwerk prompt etc....zover komt ie niet. Net een antieke laptop van zolder gehaald, compaq pressario...kan ik de hele HDD niet vinden op dat ding :-)

whahah hdd's zijn meestel onder de laptop achter een klep vastgeschroefd.
meestal staat er een icoon op de klep zodat je de juist klep openschroeft.
btw wel op eigen risico met het wisselen van hdd's omdat ik het neit 100% zeker weet
en een of andere site het zegt.

Byee VRC

ik heb de bootable cd binnengehaald en hij staat nu de hdd leeg te kiepen. Ben benieuwd of ik xp er weer opkrijg....wel spannend maar so far so good....! Dank je wel!

Een hotfix......maar ik kan/kon niks installeren omdat Windows niet geladen kon worden.....

@noahjazz

die bootable CD / DVD heeft weinig anders voor je kunnen doen dan ook de oorspronkelijke Windows CD / DVD zou hebben gedaan (tenzij het een illegale Windows CD / DVD betreft). Het komt er dus eigenlijk op neer dat je die bootable CD niet nodig zou hebben gehad, want een Windows CD / DVD IS een bootable CD / DVD. Je had 'm zelf dus al. Er is wellicht een verkeerde optie o.i.d. gebruikt, maar die externe bootable CD / DVD heb je niet nodig in toekomstige gevallen.

Ik vermoed dat je na het booten met de echte Windows CD / DVD slechts vergeten bent om op een willekeurige toets te drukken, dan immers wordt niet vanaf CD / DVD gestart.

Laatst bewerkt:
Pfff..het is gelukt, heb een XP er nu opzitten, vraag me niet hoe maar hij zag de cd opeens (lag niet aan de bootvolgorde). Alleen nu mis ik dus de drivers voor de overige apparaten:

ethernet controllers
Multimedia audiocontroller
Netwerkcontroller
O2Micro SmartbusReader
Videocontroller

Allemaal gele iconen dus en geen internet.....ik via mijn eigen laptop naar de site van Dell, kan je geen software los downen, alleen direct installeren...zucht.....iemand hier een oplossing voor?

Robin

Dat moet wel kunnen de losse drivers te downloaden wat voor model pc is het?
Dan kunnen wij ook eens even kijken.

Pfff..het is gelukt, heb een XP er nu opzitten, vraag me niet hoe maar hij zag de cd opeens (lag niet aan de bootvolgorde). Alleen nu mis ik dus de drivers voor de overige apparaten:

ethernet controllers
Multimedia audiocontroller
Netwerkcontroller
O2Micro SmartbusReader
Videocontroller

Allemaal gele iconen dus en geen internet.....ik via mijn eigen laptop naar de site van Dell, kan je geen software los downen, alleen direct installeren...zucht.....iemand hier een oplossing voor?

Robin

Begin nu eerst eens met de chipset drivers te installeren. Die heb je bij je laptop op CD of diskette gekregen. Ik ben ervan overtuigd dat 80% van je foutmeldingen verdwenen is nadat je die hebt geïnstalleerd.

Omdat ik de originele cd niet kan vinden (in de inmiddels door de jaren heen verzamelde berg met cd's en diskette's), heb ik de chipset gedownload. Volgens mij de goede maar na installatie en opnieuw opstarten blijf ik de gele icoontjes houden bij systeem beheer. Begin er moedeloos van te worden zeg.

Hebben jullie een goede link naar misschien betere chipset drivers?

Een stuk of wat muisklikken leverde mij dit op.

Daar je voor sommige apparaten kunt kiezen voor meerdere drivers is het handig om vóóraf even met dit tooltje (Wizard 2010 links boven onder: "Download latest version") te kijken wat je precies nodig hebt.

Laatst bewerkt:
gast0225, dat was een hele goede tip, die pc wizzard! Ik heb het juiste type minilan kunnen vinden maar zag op de site van Dell bij de driver downloads dat deze drivers "optional" waren dus heb ik ze niet binnengehaald. Voor de rest wel alles wat recommended was.

Ieder geval heel veel dank, alles werkt nu. Super!

Robin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan