Hoe zal ik website maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Websitebouwer

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2010
Hallo allemaal,
Ik wil een website starten: een soort weblog waar ik berichten over verschillende onderwerpen als films ga plaatsen. Ik wil alleen niet een standaard blog waarbij alle berichten onder elkaar staan. (bijv. op de home links naar artikelen, met een afbeelding, titel en stukje samenvattende tekst zoals op sites als nu.nl)
Nu is mijn vraag: wat voor een soort websitebouwer kan ik het best gebruiken. Raden jullie mij een weblogmaker als Wordpress.com of Blogger.com aan of om een site te maken met HTML-codes (hier heb ik niet veel verstand van, weet alleen hoe het ongeveer werkt)?
Alvast bedankt!
Eva

Als ik jou was zou ik voor Wordpress gaan, daar zijn genoeg skins voor te vinden, zit er vast wel een tussen die er uit ziet zoals jij wilt :)

Zelf HTML leren is een hoop werk, je kunt beter makkelijk beginnen.

bedankt voor je reactie,
zou ik met Wordpress ook twee berichten naast elkaar kunnen plaatsen?

en kan je met Wordpress.ook de layout zelf maken? ik zie in de templates die ze aanbieden wel blauwe ronde hoeken om berichten heen, kan ik die dan ook in bijv. gele hokken met een foto van een zonnetje veranderen?

Je kunt een heleboel, maar hoe meer je veranderen wil, hoe meer je van HTML/CSS/PHP moet weten...

Als ik jou was zou ik eens gaan zoeken, er zijn heel veel pagina's met templates beschikbaar die je zo kunt downloaden, er zit vast wel iets tussen wat ongeveer lijkt op wat je wilt. Dan ben je al iig een heel stuk in de goede richting :)

template veranderen

website bouwer,

in principe kan je alles veranderen in de template ,
misschien handig als je de voortgang hier ook plaatst, zodat er een topic is voor wordpres

vrg sprk

Kun je met Wordpress en/of Blogger (Blogspot) ook berichten (zoals bij Tumblr-sites als deze) naast en onder elkaar plaatsen (als een raamwerk i.p.v. een lap berichten)?

Hier is een site met voorbeeld van wat mensen allemaal met wordpress gebouwd hebben, Zols je ziet is het allemaal redelijk flexibel.

Hier is een site met voorbeeld van wat mensen allemaal met wordpress gebouwd hebben, Zols je ziet is het allemaal redelijk flexibel.
okee bedankt! Ja, zo'n opbouw zoek ik inderdaad. Maar ik zie dat dit Wordpress.org is.. Was dat niet veel moeilijker dan Wordpress.com? (ik heb wel wat gelezen over het verschil, maar begreep het niet helemaal..)

EDIT: aangezien er: '' Or, for the ultimate in ease of use, get a free blog on WordPress.com.'' staat. Maar ja, hoeveel moeilijker is .org dan? (en begrijp ik het goed dat je daarmee alleen met bepaalde software en niet online kunt posten?)

Laatst bewerkt:
ah, pardon, ik heb je verkeerd begrepen denk ik. Wordpress is een CMS (content managing system) waarmee je een site op kunt bouwen. Om dit te doen moet je het pakket op een server (uitgerust met PHP en MySQL) installeren.

Bij wordpress.com kun je inderdaad gratis een blog opzetten, het maakt gebruik van hetzelde pakket maar, omdat het niet je eigen installatie is, het geeft wel minder controle. Je bent dan, tenzij je bijbetaald, afhankelijk van de minder dan 100 themes die ze voorgebakken hebben. Ik kan zo snel even geen lijstje vinden maar hier kun je er vijf zien.

o okee, maar is Wordpress.org gratis en veel ingewikkelder dan .com?
jammer van die themes..
EDIT: en bij blogger.com? kun je hier de html-codes van de templates wel aanpassen?

Laatst bewerkt:
o okee, maar is Wordpress.org gratis en veel ingewikkelder dan .com?
jammer van die themes..
Wordpress is open source en, inderdaad, gratis, je hebt alleen wel een host nodig om het pakket op te zetten, tenzij je zelf een server op wilt zetten. Nu zijn er wel gratis hosts maar de kwaliteitdaarvan verschilt nogal. Ik heb zelf nooit met worpress gewerkt maar het schijnt niet heel erg moelijk te zijn. Maar, via wordpress.com een blog opzetten is allicht een stuk simpeler.

wordpress.com valt voor mij dan weg i.v.m. weinig keuzevrijheid qua layout (ja 100 is ook niet héél weinig, maar ik wil het nou eenmaal veel kunnen aanpassen)

Dus je bedoelt dat ik dan mijn eigen webhost & puntcom/puntnl domein moet kopen. Want dat vind ik opzich niet zo'n groot probleem (op het verzinnen van de naam na dan ;))
en bedoel je met gratis host .tk e.d.

Werkt WP.org met WYSIWYG of met een leeg veld waar je zelf html in moet typen?

En weet je hoe het zit bij blogspot/blogger?

en bedoel je met gratis host .tk e.d.
Da's een domeinnaam, je hebt ook nog ruimte nodig op internet om je site neer te zetten, bovendien moeten ook PHP en MySQL op de server geïnstalleerd staan.. Byethost is een voorbeeld van een gratis host, je krijgt daar dan een subdomein zoals http://websitebouwer.byethost.com
Werkt WP.org met WYSIWYG of met een leeg veld waar je zelf html in moet typen?
Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met worpress, hoeveel je via een WYSIWYG interface kunt doen, ik denk vrij veel maar het hangt af hoever je van bestaande themes en modules af wilt wijken.

Da's een domeinnaam, je hebt ook nog ruimte nodig op internet om je site neer te zetten, bovendien moeten ook PHP en MySQL op de server geïnstalleerd staan.. Byethost is een voorbeeld van een gratis host, je krijgt daar dan een subdomein zoals http://websitebouwer.byethost.com
Aah, okee ik begrijp het. En PHP en MySQL? wat is dat precies? moet dat op de server van de hoster staan of op mijne?
Zoals ik al zei, ik heb geen ervaring met worpress, hoeveel je via een WYSIWYG interface kunt doen, ik denk vrij veel maar het hangt af hoever je van bestaande themes en modules af wilt wijken.

Dat begrijp ik, ik hoop dat andere mensen dit misschien zien.. :)

Aah, okee ik begrijp het. En PHP en MySQL? wat is dat precies? moet dat op de server van de hoster staan of op mijne?
http://nl.wikipedia.org/wiki/PHP
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mysql
Ze moeten geïnstalleerd staan waar jij je site wilt bouwen. In de meeste gevalen is dat dus bij de webhoster. Tenzij je een eigen server hebt.

Dat begrijp ik, ik hoop dat andere mensen dit misschien zien.. :)
Dit forum heeft een subforum voor CMS, probeer het daar eens zou ikzeggen. ER is ongetwijfeld ook een NL forum voor wordpress, daar kunnen ze je nog beter helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan