• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

ilsevdriel

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2010
Hallo allemaal,

Ik heb een tabel (in de bijlage een kleiner testmodelletje) waarin ik mijn snelste zwemtijden bij houd,
nu wil ik in een apart werkblad de beste tijden hebben, met daarachter de datum dat ik deze gezwommen heb.

De formule voor de beste tijden heb ik al, maar nu de datum nog...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijlagen

Hoi Ilse,

ik ben laatste tijd zelf "fan" geworden van de vert.zoeken functie en die heb ik hierin nu ook gebruikt.
Omdat vert.zoeken in de meest linkse kolom zoekt naar de waarde heb ik kolom a toegevoegd met voor vb A3 de formule "=D4" zodat hier de tijd in komt de staan.

Middels vert. zoeken kan je dan vervolgens de bijbehorende datum laten opzoeken. In eerste instantie kan Excel mogelijk een getal weergeven, maar dit is te veranderen door middel van het opmaken van de cel en aangeven dat er sprake is van een datum.

Bijlagen

Klopt, dit had ik al gevonden.

Maar omdat ik dit in een verkorte versie heb staan, heb ik maar 1 kolom met tijden
nu zwem ik verschillende afstanden, en wil deze dus ook in mijn lijstje met records hebben, dus werkt de verticaal zoeken functie me niet hierbij

hallo,

Zoiets?

Kees

Kun je alsjeblieft uitleggen wat je hierbij doet, ik begrijp niet helemaal waarom de datums nog een keer extra in een kolom moeten.
en is dit ook mogelijk als ik meerdere kolommen met tijden invoer?

Ilse,

heb hem ietwat aangepast.
Dit zou je zo voor elke afstand kunnen doen.
Je kan daarbij dan de meest linkse (voor het ovezricht onnodige) kolommen verbergen.

Bijlagen

Hallo Ilse,

De extra kolom met data zet ik erin om vertikaal zoeken te kunnen gebruiken. Je kunt eventueel deze kolom verbergen, het is in feite een hulpkolom.

Kees

Wat doe ik nu verkeerd dan dat, de datum er nu niet komt te staan?

In ieder geval allemaal al heel erg bedankt voor het meedenken!

Bijlagen

Ok! Inderdaad bedankt!

Nu het volgende probleem, als ik deze formule doorvoer (dus in de cel eronder =VERT.ZOEKEN(C3;'Tijden met ploeg'!C:I;7;ONWAAR) zet)

dan geeft Excel als fout #N/B

Ok! Inderdaad bedankt!

Nu het volgende probleem, als ik deze formule doorvoer (dus in de cel eronder =VERT.ZOEKEN(C3;'Tijden met ploeg'!C:I;7;ONWAAR) zet)

dan geeft Excel als fout #N/B

het bereik (C:I), daarvan moet de meest linkse kolom de tijd bevatten. het zou dan dus wss D:I moeten worden.

Ilse,

Jouw bestand uit post #9, met een index/match formule (i.p.v. VERT.ZOEKEN) om de datum te zoeken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan