• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

BTW berekenen en korting verminderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

coskun1990

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2007
Beste Helpmijer,

Ik heb een bonprogramma voor mn restaurant gemaakt met excel. Alles werkte tot nu toe naar behoren. Maar Ik heb nu een aanbieding voor studenten, namelijk 10% korting. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
En mn 2de vraag is over BTW. Ik heb tot nu toe in mn bon alleen 6% btw berekend, omdat eten en drinken 6% is, maar mn accountant zegt dat ik eigenlijk voor alcoholische dranken 19% moet nemen.

Mn excel bestand voeg ik als bijlage toe.
Als je het bestand openmaakt, kun je zien dat 6% over totaal wordt gerekend, dus =totaal*0,06. Maar dat kan dus niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bijlagen

Beste Ad Becude ;)

Mooi aangepakt, alleen de 10% studentenkorting ,klopt niet.
€4,50 - 10% = €4,05 ipv €4,40.

Ook als je wijnen selecteerd geeft hij geen btw meer weer.

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Beste coskun1990 ;)

Zie bestandje met de korting erbij, was ik vergeten.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Hoi Danny,
:o:o.....ik heb het aangepast, dank voor de melding.
Ik heb alleen bij APARITIEF en FRISDRANK de btw er achter gezet, de rest mag coskun zelf doen.;)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ten eerste bedankt ad becude voor je oplossing. De studentenkorting ziet er axact uit hoe ik het eigenlijk wilde hebben. Maar ik heb er niet zo veel verstand van. Alleen een ding. De prijzenlijst die ik in excel heb, is al inclusief btw. onder totaal staat er bij mij het btw bedrag (6%), maar ik wil ook 19% laten zien. Ook voor bedrijven die btw bon willen hebben. Dus bijv zo.

Cola.............. € 2,00
Heineken....... € 2,00
....
....
....
............Totaal € 4,00
........BTW 6% € 0,12
.......BTW 19% € 0,38

alvast bedankt

Je draagt op jouw manier wel teveel aan Btw af coskun.
€ 2,- incl. Btw = (€ 2,- / 1,06) - € 2,- .....= € 0,11
€ 2,- incl. Btw = (€ 2,- / 1,19) - € 2,- .....= € 0,32

Alleen T1 is bijgewerkt.

Bijlagen

Beste HSV,

bedankt voor je antwoord. Het is exact wat ik wil hebben. En ook bedankt voor de BTW. Had ik helemaal niet bij stilgestaan dat ik het verkeerd bereken. Ik doe deze excel bestand voor mn zwager en heb te horen gekregen dat de 10% studentenkorting alleen geldt voor pizza's. Hoe kunnen we dat regelen?
Alvast bedankt

Beste HSV,

heb te horen gekregen dat de 10% studentenkorting alleen geldt voor pizza's. Hoe kunnen we dat regelen?
Alvast bedankt

Uithuilen en opnieuw beginnen. :p
Heb aan de pizza’s 19% btw toegekend, moet je maar veranderen als het 6% is.

Bijlagen

Beste HSV. Ik heb gekeken naar je document. Eerst klopte de btw. btw is geen punt. De enige is de studentenkorting. Nu werdt er voor alles 10% verminderd als ik vd combobox 'studentenkorting' selecteerde. Maar ik wil als ik die combobox 'studentenkorting selecteer' hij kijkt zeg maar naar de bon, en als er een pizza is geselecteerd daarop 10% verminderen.

ik heb trouwens nu je combobox geprobeerd, maar hij doet niks
bvd

Heb je goed gekeken naar cel F6 coskun ?

Ps. Verwijder nog de overtollige haken van de cellen F20 en F21.
Deze zijn helaas blijven staan doordat de formule is ingekort.
Dus het eerste haakje open, en het laatste haakje.

Laatst bewerkt:
. Maar ik wil als ik die combobox 'studentenkorting selecteer' hij kijkt zeg maar naar de bon, en als er een pizza is geselecteerd daarop 10% verminderen.

ik heb trouwens nu je combobox geprobeerd, maar hij doet niks
bvd

Waarschijnlijk heb je de formule doorgetrokken en dan gebruik je beter dit deel in de formule ;)
Code:
........................="Pizza";D3*E3*(1-[COLOR="Red"]$D$17[/COLOR]);D3*E3))
@ Harry ben je al uitgehuild :p

Als het de hele tijd over eten en drinken gaat wil ik maar één ding weten: het adres

Als het de hele tijd over eten en drinken gaat wil ik maar één ding weten: het adres

Je wil zeker gebruik maken van je studentenkaart :p :p enkel maar op de pizza's ! ! tenzij we de formule ff aanpassen en wat extra korting opstrijken .
Ik ga mee , kunnen we het excel bestandje ter plaatse tussen de apo en ..... verder uitwerken .:thumb:

Klopt Trucker! Daarom ga ik me morgen onmiddellijk opgeven voor een cursus VBA want die heb ik hard nodig :)

Voor de btw kan volgens mij beter gebruik gemaakt worden van btw-codes (hoog, laag, 0)
Als de percentages dan wijzigen hoef je alleen een paar cellen aan te passen. Het 0-percentage zou eventueel voor sigarettenverkoop zijn.

Ik wil alleen nog weten waarom ik over de extra's geen korting krijg :(

Laatst bewerkt:
Beste Wimven,

ik denk niet dat hier reclame maken mag. Vandaar dat ik niet hier opschrijf waar het restaurant is, maar je kan het terugvinden in de voettekst, of als je via afdrukvoorbeeld kijkt.

[edit]ow, aj. en Wimven. Geef mn naam maar als je gaat eten, dan krijg je ook korting bij de extra's :D[edit]

Laatst bewerkt:
Voor de btw kan volgens mij beter gebruik gemaakt worden van btw-codes (hoog, laag, 0)

Hier heb je een punt :thumb: , maar eventueel gebruik je dan de Ctrl H funktie om dit aan te passen in de diverse formules . Het is aan de TS om dit te overwegen .
Ik heb het al een beetje aangepast dat je enkel in H4 of H5 op het tabblad gegevens de BTW voet hoeft te wijzigen .

Bijlagen

Je zal toch een ander systeem moeten uitdokteren omdat je nu voor elke pizza studentenkorting geeft ( of hoop je eeuwig student te blijven :D)

@ Rudi ;) dat is binnen zes maand de volgende topic vraag van TS , eens ze het door hebben dat een student met pa , ma , opa en oma komt eten en pizza besteld met korting :D . Een checkbox met bijbehorende code zou eventueel soelaas brengen .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan