• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

checkboxes op vaste plaats laten staan bij uitklappen/inklappen regels

Status
Niet open voor verdere reacties.

adriaanj

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2010
Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

In Excel heb ik via een aantal selectievakjes (checkboxes via activex besturingselement toevoegen) functionaliteit gemaakt waarmee een of meerdere rijen uit de Excel verdwijnen of weer tevoorschijn komen. Nu is het zo dat binnen de rijen die verdwijnen (of weer tevoorschijn komen) ook weer selectievakjes staan, die op hun beurt ook weer rijen laten verdwijnen of tevoorschijn laten komen.

Nu is het zo dat alle vakjes op de juiste plaats staan, zolang ik het bestand maar niet af sluit. Sluit ik wel een keertje af en ik open mijn bestand opnieuw, dan vind ik de selectievakjes in de rijen die op dat moment niet zichtbaar zijn op 1 hoop als ik die rijen zichtbaar maak. De selectievakjes staan dan dus niet meer op hun oorspronkelijke plaats maar worden dus over elkaar op 1 plaats gezet.

Hoe veranker ik een activex checkbox aan een vaste cel of rij? Of kan ik dit probleem op een andere manier oplossen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
dat zou inderdaad kunnen, al heb ik die nu niet bij de hand. Het probleem is dat ik, als ik de bijlage toevoeg, je zult zien dat de checkboxes over elkaar heen gezet worden.

Als ik excel niet afsluit dan blijven de checkboxes prima op hun plaats staan, ook nadat ik rijen heb laten verdwijnen en weer terug laat komen dmv een andere checkbox.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
voorbeeldbestand bijgevoegd.

na openen zullen de checkboxen niet goed staan, mijn bedoeling is om het zo neer te zetten als ik in het excelbestand omschreven heb, maar ik krijg het niet voor elkaar.

opslaan als....

Byee VRC

5x93wi.png

Laatst bewerkt:
het .xlsm bestand mag ik hier niet uploaden, vandaar dat ik het in een .zip bestand gezet heb. De macro zit er ook bij.

het .xlsm bestand mag ik hier niet uploaden, vandaar dat ik het in een .zip bestand gezet heb. De macro zit er ook bij.

Hey, kwas misschien niet duidelijk.
Vorige post is de oplossing ;)

Byee VRC

aha, zo had ik hem niet begrepen! Maar ook met opslaan als .xlsm blijven de checkboxen niet op hun plaats staan nadat ik het bestand opnieuw open.

De andere opties uit het rijtje (xlsx, xlsm, xlsb, xls, xml, mht, mhtml) geven dezelfde uitkomst, overal versprongen checkboxen dus.

ik heb het nu opgelost door via een checkbox om het proces heen eerst alle andere checkboxen te activeren en te deactiveren. Dit lijkt te werken, maar is wel een lelijke oplossing. Is het mogelijk om een checkbox aan een cel te verankeren?

• ontwerpmodus
  • klik op rechter muisknop
  • klik op besturingselement opmaken
  • selecteer tabblad kenmerken
  • selecteer verplaatsing en formaat niet gerelateerd aan cellen
  • OK

En het werkt. Bedankt voor de hulp.

graag gedaan en bedankt voor het posten van de oplossing.
zo hebben andere gebruikers er ook wat aan ;)
had je rechtsonder al geklikt op vraag opgelost
zo ja dan tot de volgende keer
zo niet wil je dan nog erop klikken

Byee VRC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan