Garantie videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

in my life

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2007
Hoi,

laatst is mijn videokaart kapot gegeaan. Ik had de 9800GX2, deze kostte me €272,20 nieuw bij azerty. Ik heb hem gekocht en had 2 jaar garantie en hij is dus kapot gegaan. Nu heb ik mijn videokaart opgestuurd en ze zeggen dat hij ook daadwerkelijk kapot is.

Nu heb ik 2 opties gekregen, 1. ik krijg 100 euro terug of 2. ze sturen hem op naar de fabriek en ze kijken of ze hem kunnen repareren. Als ik 2. doe weet ik zeker dat na 4 weken wachten ze met de melding komen dat hij niet meer te repareren valt omdat het ding gewoon helemaal gaar is...

Als ik 1. doe krijg ik 172 euro door me neus geboord en van die 100 euro kan ik niet eens een 9800gt halen.. Weet iemand wat voor rechten ik hier heb? Als ik 2. doe en ze kunnen hem niet repareren wat dan?

Ook heb ik ze al een hele tijd geleden gevraagd wat er zou gebeuren als mijn videokaart kapot zou gaan aangezien deze niet meer leverbaar is bij azerty, en ze zeiden dat ik een vervangend vergelijkbaar product zou krijgen. Zou ik ze hier op kunnen aanspreken?

Geen idee of jullie hier verstand van hebben.. Maar alvast bedankt!

Ik zou proberen dat ze je GTX260 of de GTX275 geven, dit zijn gelijkwaardige kaartjes.
De GX2 is ook alweer een dinosaurier onder de grafische kaarten :)

Alleen heb je dalijk hetzelfde probleem als deze ook stuk gaat.
De 260 / 275 en de 280 worden niet meer geproduceert.

Laatst bewerkt:
Ik heb de consuwijzer gebeld en zij wisten mij te melden dat ik gewoon recht heb op een vergelijkbaar vervangend product. Ik heb hierom Azerty gemailed met het verzoek om een 275gtx (op jullie advies) als dit vervangende product te nemen aangezien er voor 100 euro geen vergelijkbare vervangende producten te koop zijn.

Dus nu is het afwachten op wat Azerty van dit aanbod vind.. Van wat ik kan zien is de 275GTX gewoon even goed ongeveer en de 260 toch net iets slechter dan de 9800gx2? dus is de 275gtx de beste vervanger aangezien ik hen ook geen poot wil uitdraaien... (toch?)

Wat mij geadviseerd is klopte toch niet, ik heb een meerdere uiteindelijk van hem gesproken want hij zei later toch van spreek toch maar even met iemand anders dan. En wat ik nu moet weten is wat is een verwachte levensduur van een videokaart?

Gaat een gemiddelde videokaart 2 jaar mee? 3 jaar? Zij gaan volgensmij van 2 jaar uit maar ik denk dat je op zijn minst toch wel 3/4 jaar van een videokaart kan verwachten (van een gemiddelde gebruiker)

Die te verwachten levensduur is minder belangrijk, als je 2 jaar garantie hebt!

Ik weet ontelbare videokaarten die probleemloos 10 jaar draaien

Die te verwachten levensduur is minder belangrijk, als je 2 jaar garantie hebt!

Ik weet ontelbare videokaarten die probleemloos 10 jaar draaien

weet je dit zeker? Zolang ik nog garantie heb geld dit dus niet? Ze zei aan de telefoon de verwachting dat hij mee zou moeten gaan, dus jij hebt na 10 jaar niet dezeflde videokaart meer in je computer zitten... Mensen vervangen hem meestal eens in de 3 jaar ofzo gemiddeld kan je wel zeggen lijkt mij toch?

Ik bel ze nog wel eens..

Edit: Ik zal ze morgen toch even moeten bellen, ik moet zo weg en ben pas laat terug dus dan is de consuwijzer gesloten. Ik reageer vanavond weer. Toch bedankt voor jullie hulp.

Laatst bewerkt:
Het gaat niet zo zeer om de te verwachten levensduur.

Het gaat om de zgn. redelijke afschrijving. Je hebt immers (in jouw geval) 18 maanden plezier van de kaart gehad.

Het gaat niet zo zeer om de te verwachten levensduur.

Het gaat om de zgn. redelijke afschrijving. Je hebt immers (in jouw geval) 18 maanden plezier van de kaart gehad.

Ja de afschrijving gaat volgens de wet als volgt: Je moet weten hoelang je het product al hebt, dat is bij mij 1,5 jaar (precies net iets meer maar goed). Je moet ook de gemiddelde levensduur van het product weten, bijvoorbeeld 10 jaar. Mijn videokaart kostte 272 euro. 272/10=27,2. Ik heb hem maar 1,5 jaar gebruikt dus ik krijg 8,5 jaar vergoed dus 27,2 per jaar krijg ik vergoed 8,5 jaar is dus 27,2*8,5 euro (kan ik zo snel niet uit me hoofd uitrekenen ;)).

Alleen moet ik dan wel de gemiddelde levensduur van een videokaart weten, ik heb azerty gevraagd wat voor marge zij nemen waarop zij antwoorden:

Beste Kevin,

De levensduur van uw videokaart is gebonden aan de garantie van 2 jaar.

Na 2 jaar hoeven wij u ook geen garantie meer te geven.

Met vriendelijke groet,

Niels van Wenum

Azerty

Maar 2 jaar vind ik wel heel vreemd eerlijk gezegd... Geen gemiddelde gebruiker houdt zijn kaart maar 2 jaar dus moet ik dat kunnen "bewijzen"...

Ben nu echt weg, reageer later weer.

Laatst bewerkt:
Als je het echt op garantie wilt laten vallen, dan zul je de kaart toch moeten laten opsturen.

De GX2 is al een oud kaartje, die al enige tijd uit de productie is.

Azerty kan dit kaartje dus alleen opsturen voor reparatie.
Mocht het product niet meer te repareren zijn, dan moeten ze als nog een alternatief product geven.

maar even off-topic De GX2 was/is toch al geen betrouwbare kaart.
Gaan erg vaak kappot door warmte

Volgensmij kan ik er niets aan doen, iemand die wel wat van computers af wist (kennis van mijn moeder) zei dat die 2 jaar ook staat voor een "degelijk product"... Het enigste waar ik me nu erg genaait mee voel ik dat ik ze een keer een mailtje gestuurd over wat er zou gebeuren als mijn videokaart kapot zou gaan, ik was bang voor gezeur omdat op de site stond dat hij niet meer leverbaar was.. Ze zeiden dit:
Betreft uw videokaart, als u dit in uw rma aanvraag heeft vermeld zullen wij hier naar kijken, blijkt het product defect te zijn zullen wij het product vervangen, wanneer het product niet meer leverbaar is kunnen wij het ook niet vervangen en zullen wij contact met u opnemen over een alternatief.

Dat dat alternatief dan 100 euro is... Echt waar ik had op dat moment er de volste vertrouwen erin en dan word ik nu een beetje genaait, of ik moet kunnen aantonen dat een "degelijk product" (in dit geval een 9800gx2) langer dan 2 jaar mee gaat.. Maar de fabrikant geeft ook maar 2 jaar aan dus ik denk dat ik het maar moet accepteren...

Zouden jullie mij misschien even kunnen helpen met een nieuwe videokaart te zoeken? Een computer winkel zei een keer over mijn computer dat mijn gpu te goed was dat mijn cpu een flinke bottleneck was ofzo.. Dus ik post straks even mijn systeem misschien is er wel een goedkoper kaartje waarbij mijn CPU dan niet de bottleneck is en mooi verdeeld is.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Een leuk kaartje is de 5770 vergelijkbaar met de GTX260.
Deze kosten 130,- Dan moet je zelf 30,- bijleggen.

Zuinig / stil, DX11 ondersteunend en eyefinity zodat je er 3 schermen aan kan hangen ipv de normale 2

Je mag eigenlijk niet meer naar de nieuwwaarde van de GX2 kijken.
De technologie en ontwikkeling van grafische kaarten gaat nu eenmaal erg snel.

Zo koste bv de 8800GTS een paar jaar geleden ook 250 / 270 euro.
Nu krijg je ze bijna gratis bij de koffie

Een leuk kaartje is de 5770 vergelijkbaar met de GTX260.
Deze kosten 130,- Dan moet je zelf 30,- bijleggen.

Zuinig / stil, DX11 ondersteunend en eyefinity zodat je er 3 schermen aan kan hangen ipv de normale 2

Je mag eigenlijk niet meer naar de nieuwwaarde van de GX2 kijken.
De technologie en ontwikkeling van grafische kaarten gaat nu eenmaal erg snel.

Zo koste bv de 8800GTS een paar jaar geleden ook 250 / 270 euro.
Nu krijg je ze bijna gratis bij de koffie

Ja maar goed het gaat om het idee dat ze je zo afschepen... Kijk als ze zouden zeggen kijk die 5770 is even goed die krijg je van ons dan zou ik niet moeilijk doen over die 140 euro dat kan ik ook heel goed begrijpen maar de manier waarop gewoon zeggen je krijgt 100 euro van ons terug en dat is het. Terwijl ze een "alternatief" zouden geven... Maar bedankt voor de suggestie, daar was mijn oog ookal op gevallen.

is inderdaad stom geregeld zo.

Maar als je nu bv de gtx260 / 275 / 280 ect pakt krijg je precies hetzelfde.
De productie is al gestopt en de kaarten zijn al amper leverbaar.
Over een half jaar / jaar zijn ze helemaal niet meer verkrijgbaar en mocht je kaart dan kappot gaan... zit je weer gebakken.

De 5770 is een relatief nieuw kaartje, deze zit nog gewoon in de productie blijf je nog wel een tijd zien.

is inderdaad stom geregeld zo.

Maar als je nu bv de gtx260 / 275 / 280 ect pakt krijg je precies hetzelfde.
De productie is al gestopt en de kaarten zijn al amper leverbaar.
Over een half jaar / jaar zijn ze helemaal niet meer verkrijgbaar en mocht je kaart dan kappot gaan... zit je weer gebakken.

De 5770 is een relatief nieuw kaartje, deze zit nog gewoon in de productie blijf je nog wel een tijd zien.

Ja het wordt denk ik gewoon de 5770 is relatief ook een stuk goedkoper want ik ga nu niet nog eens 100 euro aan een videokaart extra betalen terwijl ik gewoon garantie heb... :P

Willen jullie nog up to date gehouden worden met de vorderingen en de stappen die ik neem? Of niet geïnteresseerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan