Linux Ubuntu/windows 7/ dual boot system

Status
Niet open voor verdere reacties.

Belgsken

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2008
Goed na een zoveelste crash en data loss heb ik besloten om eens een kijkje te nemen in het linux (meer bepaald ubuntu) gamma.
Voor ik dit doe heb ik eerst enkele vragen die jullie hopelijk voor mij kunnen beantwoorden .

Ik heb een idee opgedaan bij iemand van mijn klanten die heeft een windows vista pc met een dual boot optie voor unbuntu (weet wel de versie niet). Graag zou ik dit ook willen bekomen op termijn.
Ik ben wat een het googelen geslagen en heb hier een daar op forums wel wat gevonden over dual boot systems dat dit perfect mogelijk is om te realiseren. Maar ik zit ook nog met enkele technische vragen.

1) Weet er iemand een goede guide die me door de install leiden ?

2) Ik heb een 64bit windows 7, bestaat er ook een 64bit unbuntu systeem.

3) Hoe zit het met drivers in ubuntu (gfx etc)

4) Hoe zit het met games in unbuntu (bv WoW of fifa 2010) ?

5) Ik weet dat ik weinig ervaring heb met unbuntu maar ik wil dit echt proberen, zijn er enkele dingen en tips waar ik zeker rekening mee moet houden ?

Hopelijk kan er iemand mij een beetje wijzer maken

Alvast bedankt

Groeten Hans

mijn pc spec

System Information
------------------
Time of this report: 4/16/2010, 14:23:38

Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.100226-1909)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: BIOS Date: 07/11/08 11:30:28 Ver: 08.00.12
Processor: Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz (2 CPUs), ~2.4GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8192MB RAM
Page File: 2165MB used, 14214MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7600.16385 32bit Unicode

ik kan je niet op al je vragen antwoord geven, maar ja, er is een 64 bit systeem voor ubuntu, en veel spellen zijn lastig speelbaar in ubuntu (heb ik zelf ervaren, linux experts zijn het daar weer niet mee eens etc etc...)

persoonlijk vind ik het lastigste om goede vervangers te zoeken voor de programmas die ik in windows gebruik... van msn tot office, je hebt allemaal alternatieve programma's nodig... ik raad je aan om dat uit te gaan zoeken voordat je aan de slag gaat, zodat je niet straks na de installatie niks op je pc hebt staan en vervolgens niet weet wat te doen. wat ik hiermee wil zeggen is dat aangezien je die kan draaien op je windows, je daar waarschijnlijk veel meer gebruik zal maken van windows, dan linux....

vraag je dus nog eens goed af wat de meerwaarde is van een dual boot systeem... als je enkel dual boot wilt om het aantal crashes te verminderen, zal ik je dit zeer sterk afraden, aangezien je ongetwijfeld gebruik zal blijven maken van windows(?)

de andere antwoorden zullen ongetwijfeld door de mede forum lezers beantwoord worden.

Laatst bewerkt:
ik kan je niet op al je vragen antwoord geven, maar ja, er is een 64 bit systeem voor ubuntu, en veel spellen zijn lastig speelbaar in ubuntu (heb ik zelf ervaren, linux experts zijn het daar weer niet mee eens etc etc...)

persoonlijk vind ik het lastigste om goede vervangers te zoeken voor de programmas die ik in windows gebruik... van msn tot office, je hebt allemaal alternatieve programma's nodig... ik raad je aan om dat uit te gaan zoeken voordat je aan de slag gaat, zodat je niet straks na de installatie niks op je pc hebt staan en vervolgens niet weet wat te doen.

de andere antwoorden zullen ongetwijfeld door de mede forum lezers beantwoord worden.

Bedankt voor je antwoord, het is mijn bedoeling een dual boot system te maken zodat ik nog steeds windows kan gebruiken :).
Ik had iets gelezen over een windows installer voor ubuntu ook :)

http://wubi-installer.org/ :thumb:

Ik ben ook gewoon zonder alles uit te zoeken met Ubuntu begonnen en kwam erachter dat alles helemaal meeviel! Veel programma's zijn al voorgeinstalleerd etc.
Je ziet mij nu niet snel meer achter windows 7 zitten :D

[...]ik raad je aan om dat uit te gaan zoeken voordat je aan de slag gaat, zodat je niet straks na de installatie niks op je pc hebt staan en vervolgens niet weet wat te doen.
Onwaarschijnlijk, alternatieven voor dingen als office en MSN worden gewoon meegeleverd met de meeste linux distributies, ook met Ubuntu.

vraag je dus nog eens goed af wat de meerwaarde is van een dual boot systeem... als je enkel dual boot wilt om het aantal crashes te verminderen, zal ik je dit zeer sterk afraden, aangezien je ongetwijfeld gebruik zal blijven maken van windows(?)
De meerwaarde lijkt me dat het een goede manier is om aan Linux gewend te raken, een soort van zijwieltjes voor de fiets.

Onwaarschijnlijk, alternatieven voor dingen als office en MSN worden gewoon meegeleverd met de meeste linux distributies, ook met Ubuntu.
In zeer beperkte vorm ja... ik kan amsn of pidgin absoluut niet vergelijken met msn... evenals openoffice vergelijken met microsoft office... daarnaast is het ook een hoop gedoe om bijv. aim o.i.d. aan de praat te krijgen, en zonder wine gaat dat al helemaal niet lukken. of wou jij aan de vraagsteller beweren dat je voor linux (zonder enkel probleem) elk programma kan installeren?

De meerwaarde lijkt me dat het een goede manier is om aan Linux gewend te raken, een soort van zijwieltjes voor de fiets.
de meerwaarde, of een puur extraatje zijn naar mijn mening 2 andere dingen... mijn bedoeling was echter duidelijk te maken dat linux installeren om vervolgens van alle crash problemen af te zijn, geen goede oplossing is... met deze vraag wou ik dan ook te weten komen of de vraagsteller meerdere meerwaardes zag in linux, aka meerdere redenen om linux te installeren.

Laatst bewerkt:
In zeer beperkte vorm ja... ik kan amsn of pidgin absoluut niet vergelijken met msn... evenals openoffice vergelijken met microsoft office... daarnaast is het ook een hoop gedoe om bijv. aim o.i.d. aan de praat te krijgen, en zonder wine gaat dat al helemaal niet lukken.
Waarom zou je AIM installeren? Pidgin en Kopete kunnen ook met dat protocol omgaan. Afhankelijk van wat je er mee wilt kan Openoffice net zo goed, zelfs beter, zijn als MS Office. Als tekstverwerker vind ik Openoffice persoonlijk beter werken.
[...]of wou jij aan de vraagsteller beweren dat je voor linux (zonder enkel probleem) elk programma kan installeren?
Nee... heb ik ook niet gezegd toch?

Ik ben na ruim twintig jaar DOS en Windows 'n jaar of drie geleden volledig overgestapt naar (uiteindelijk) kubuntu. En ik ga nooit nooit nooit meer terug naar dat systeem voor masochisten. Sorry, ik bedoel Windows :D
Ik ben ook begonnen met 'n dual boot om langzaam te wennen. Wat mij ook hielp was het installeren van programma's als Firefox, Thunderbird, OpenOffice, die ook in Linux draaien. Kun je vast aan de werking wennen binnen 'n bekend systeem.
Overigens vind ook ik OpenOffice veel beter en makkelijker werken dan Office, maar daar speelt ongetwijfeld ook mee wat je gewend bent.
Als je geen al te exotische dingen doet, is voor alles wel 'n alternatief in Linux te vinden. Alleen echte zware Windows-spelen kunnen 'n probleem zijn.
De meeste Linux-distributies hebben inmiddels ook 'n zogenaamde live-cd. Dan kun je 't proberen zonder 't te installeren. Dat werkt wel 'n stuk trager dan vanaf de harde schijf, maar voor proberen is 't prima.

Laatst bewerkt:
Hey mensen,
sorry voor de wat late reply maar ik was druk aan het installen :)

Ik heb unbuntu 9.10 and windows 7 dus een dual system boot installed and dat werkt perfect.
Alleen is het nu zo dat ik in ubuntu niet hoger kan gaan dan 1024x768 in display and dat is veel te laag voor mij. Telkens ik dit wil veranderen krijg ik de volgende message:

It appears that your graphics drivers does not support the neseccary extensions to use this tool do you want to use the vendor's tool instead. yes/no

Ik weet niet waar in die extensions moet halen en als ik da vendor tool run dan raak ik ook niet hoger dan 1024x768.
Heeft er iemand een idee om dit op te lossen ?

Bedankt alvast voor alle reacties :)

okee, ik ben de enige die kennelijk niet helemaal onder de indruk is van linux...

maargoed, met een beetje pech zul je nu al gaan zien waarom linux zo frustrerend is :P
zelf kon, toen ik ook linux eens wou uitproberen, mijn videokaart door geen enkele linux versie gevonden worden... na dagenlang sudo en apt getten en tot slot zelf de drivers in elkaar flansen, lukte het allemaal nog steeds niet...

veel succes en sterkte dus

It appears that your graphics drivers does not support the neseccary extensions to use this tool do you want to use the vendor's tool instead. yes/no

Ik weet niet waar in die extensions moet halen en als ik da vendor tool run dan raak ik ook niet hoger dan 1024x768.
Heeft er iemand een idee om dit op te lossen ?
hm, het is een tijd geleden dat ik Ubuntu heb geprobeerd, maar als je die vraag met "yes" beantwoord zou hij zelf de benodigde drivers moeten downloaden.
Welke grafische kaart gebruik je eigenlijk?

Ik wil het best wel verder proberen hoor.
Ik gebruik de msi geforce 9800gx2. Ubuntu heeft ze en de drivers zijn installed zoals recommended.
Maar het probleem is dat ik niet hoger kan gaan dan 1024x768

Groeten :)

probeer die drivers eens van de nvidea site af te halen? gewoon even googlen op nvidea drivers, en de bovenste link pakken... je product selecteren en downloaden.

(ik had datzelfde probleem, maar dr bleek dus gewoon geen enkele linux driver voor mijn kaart te bestaan... -.-)

probeer die drivers eens van de nvidea site af te halen? gewoon even googlen op nvidea drivers, en de bovenste link pakken... je product selecteren en downloaden.

(ik had datzelfde probleem, maar dr bleek dus gewoon geen enkele linux driver voor mijn kaart te bestaan... -.-)

Klopt, ati ondersteunt linux vele malen slechter dan nvidia en intel.
De nvidia drivers zijn prima onder linux en je kan het beste gewoon de versie uit de ubuntu pakketbronnen gebruiken en niet van de nvidia site.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan