keuzelijst baseren op een keuze uit een andere keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronaldxx

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2009
Hoe krijg ik 3 keuzelijsten gekoppeld volgens dit schema:
attachment.php

De eerste keuzelijst heb ik als rijbron:
SELECT [Activiteit].[IDActiviteit], [Activiteit].[Activiteit] FROM Activiteit ORDER BY [Activiteit];
De tweedekeuze lijst heb ik als rijbron
SELECT Risicos.RisicoID, Risicos.[Risico's], Risicos.ActiviteitID FROM Risicos WHERE (((Risicos.ActiviteitID)=[Forms]![Activiteiten]![CBOactiviteit].column(0))) ORDER BY Risicos.[Risico's];

Nu moet er nog een derde bijkomen, maar ik kwam niet uit de column factor. Hij moet hem baseren op IDactiviteit zoals is af te leiden uit de relaties.

Database
Formulier Activiteitentoevoegen toont de 3 keuzelijsten en geeft ook de foutmelding als de tweedekeuzelijst wordt in gevoerd.

Je was er bijna...

Bijlagen

Je was er bijna...

Haha super, dat column was dus niet nodig en een haakje eruit.
Top ! je hoort het wel als ik er niet uit kom haha.

Zit je dagelijks in access dat je er zoveel van af weet ?

Gr,

Ronald:thumb:

Ik krijg inderdaad ontwenningsverschijnselen als ik een half uurtje geen access op m'n scherm zie staan... ;)

Ik krijg inderdaad ontwenningsverschijnselen als ik een half uurtje geen access op m'n scherm zie staan... ;)

Haha oke, tis een mooi programma.

Ik zag wat ik had fout gedaan, nu heb ik ze gekoppeld aan de tabel.
Maar nu toont hij in de tabel dus de ID's van de keuzes. (activiteitentoevoegentabel)
Is dit ook op te lossen of wordt dit erg lastig ?

gr,

Database

Laatst bewerkt:
Ik zou dat ook zo laten, want eigenlijk is dat ook de bedoeling.... Zodra je met tabelrelaties gaat werken, wil je in de Gekoppelde tabel een verwijzing opslaan naar de Sleutel uit de hoofdtabel. Dus in de tabel Risicos sla je het ActiviteitenID op, en niet de activiteitenomschrijving.
In queries en op formulieren/rapporten laat je dan vervolgens de omschrijving weer terugkomen.

Jah dat is waar voor de relaties.
Maar ik sla deze gegevens nu in in activiteitentoevoegen, deze heeft geen relatie met de 3 tabellen. Ik wil deze lostaande tabel gebruiken om de activiteiten voor een werkpakket te tonen.

Kan je via een lostaande tabel een koppeling terug maken van een nummer naar de omschrijving ?

De koppeling geldt niet alleen voor relaties, maar zou ook moeten gelden voor gegevens die je opslaat. Als je bijvoorbeeld besluit om de omschrijvingen aan te passen in de tabel Risicos, kloppen je tabellen niet meer. Vandaar dat je (bijna) altijd de gerelateerde gegevens opslaat. Zoals ik al eerder zei, het afdrukken van de tekstomschrijvingen doe je vervolgens via queries wel weer op rapporten en formulieren.
Ik zou dus de velden in de tabel [Activiteitentoevoegen] ook numeriek maken, zodat je de juiste veldwaarden opslaat...

De koppeling geldt niet alleen voor relaties, maar zou ook moeten gelden voor gegevens die je opslaat. Als je bijvoorbeeld besluit om de omschrijvingen aan te passen in de tabel Risicos, kloppen je tabellen niet meer. Vandaar dat je (bijna) altijd de gerelateerde gegevens opslaat. Zoals ik al eerder zei, het afdrukken van de tekstomschrijvingen doe je vervolgens via queries wel weer op rapporten en formulieren.
Ik zou dus de velden in de tabel [Activiteitentoevoegen] ook numeriek maken, zodat je de juiste veldwaarden opslaat...

Daar heb je gelijk in, maar hoe krijg je dan een zo'n querie die dat omzet van nummer naar naam?
Dan moet je je activiteiten lijst als criteria nemen in de activiteit tabel ?

Je koppelt in de query alle tabellen die de gegevens bevatten, dus feitelijk [Activiteit], [Risicos] en [Maatregelen]. En daarna pak je de velden die je wilt zien. As simple as that...
Vanwege de relaties krijg je de juiste gegevens te zien.

Je koppelt in de query alle tabellen die de gegevens bevatten, dus feitelijk [Activiteit], [Risicos] en [Maatregelen]. En daarna pak je de velden die je wilt zien. As simple as that...
Vanwege de relaties krijg je de juiste gegevens te zien.

Ja precies maar dat snap ik ook. Maar wat je net gemaakt had voor mij laat ik kopieren naar een hele andere tabel.
Die 3 tabellen dienen als uitgangsbasis, ik kies er een aantal en kopieer deze weg naar een andere tabel maar daar toont hij nu alleen de cijfers in plaats van tekstueel.

activiteitentoevoegen tabel
database met activiteitentoevoeg tabel

Is (wat mij betreft) ook de bedoeling!
Ik zal je voorbeeldje wel even aanpassen, om e.e.a. duidelijker te maken.

Kijk maar eens naar de query qActiviteiten.

Bijlagen

Super, ik wist niet dat dit zo kon.
Ik ga hem nu is uitbreiden met nog meer velden en eens proberen of het me allemaal lukt zoals jij het voorgedaan hebt in het orginele bestand.

:thumb: Bedankt voor je geduld tot nu toe, en je hulp !

Als ik er niet uit kom weet ik het forum te vinden haha

Met vriendelijke groet, Ronald

Succes ermee! En je weet de weg nu...

Ik loop nog tegen 1 probleem aan.

Hier een verkleinde database met het probleem. Database
Deze is opgebouwd uit de tabellen werkpakketten en activiteiten.

Nu gaat het om het subformliertje in het formulier.

Nmr. Is optioneel.
Activiteit Zoekt hij op uit de activiteit tabel.
Risico's Risico's bazeer hij op de activiteit
Maatregelen bazeert hij op de risico's

Ik wilde graag dat ik een overzicht kreeg met meerdere activiteiten en haar opties de opbouw van het subformuliertje.
Maar als ik nu een tweede invul dan requeried hij dus het gehele formuliertje als het ware.
Als je het probeert zie je het menteen. Moet bazeren op het ActiviteitenID om dit te voorkomen ?

Al vast bedankt ik loop hier even tegen.

gr,

Laatst bewerkt:
Octafish misschien nog een idee ?

Formulier werkpaketten, als ik een activiteit kies dan veranderd hij bij alle activiteiten de risico's.

Dit is niet de bedoeling, is dit nog simpel op te lossen of hopeloos ?

mvg,

Ronald

Zelf opgelost....

Laatst bewerkt:
is het pricipe ook eenvoudig te realiseren in excel ? zo ja , hoe ?

Groeten,
Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan