• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule (functie als)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Danielle22

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Hallo allemaal,

Ik probeer de functie “als” te gebruiken bij een Excel sheet, maar kom er niet helemaal uit. Het lastige is dat er meerdere kolommen zijn en er meerdere mogelijkheden zijn.

In het voorbeeldje moet de formule eigenlijk een melding geven in kollom F. Als de kolommen A,B,C en D exact hetzelfde zijn als de regel erboven dan moet er een melding komen bij de regel eronder, omdat die hetzelfde is als de regel erboven.

Het lastige is dat er ook een melding moet komen als kollom A,B en D hetzelfde zijn (kollom C mag dan anders zijn).

Ik heb het nog geprobeerd met een uniek nummers, maar dat helpt eigenlijk ook niet echt.

Ik heb even een klein voorbeeldje gemaakt.

Wie kan mij helpen met deze functie?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Danielle

Bijlagen

Hoi Danny,

Jah top dit bedoel ik :thumb:. Hier kom ik al heel ver mee. Is het ook mogelijk dat regel 6 in kollom g dezelfde melding krijgt als wat er staat in regel 6 kollom F? (heb het groen gemarkeerd)

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Groetjes,

Danielle

Bijlagen

Beste Danielle22 ;)

Heb enkel gekeken naar de regels erboven .

Heb nu geen tijd meer, misschien morgenavond.

Groetjes Danny. :thumb:

Als de kolommen A,B,C en D exact hetzelfde zijn als de regel erboven dan moet er een melding komen bij de regel eronder, omdat die hetzelfde is als de regel erboven. Het lastige is dat er ook een melding moet komen als kollom A,B en D hetzelfde zijn (kollom C mag dan anders zijn).
Zie bijlage.

Bedankt voor je reactie. Ik kom zo al weer heel wat verder. Alleen loopt ik nog vast bij F6 hier moet dan eigenlijk een melding komen "Niet goed, Kollom A,B,D zijn hetzelfde maar kollom C niet!"

Ik zal er zo straks zelf ook nog even op onderzoek gaan of ik hier over kan vinden.

Groetjes,

Danielle

Bijlagen

Alleen loopt ik nog vast bij F6 hier moet dan eigenlijk een melding komen "Niet goed, Kollom A,B,D zijn hetzelfde maar kollom C niet!"
Je vergist je.
In je werkblad is A6 NIET gelijk aan A5 !
De uitkomst "Goed" in rij 6 is dus WEL juist!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

Klopt wat je zegt maar het lastige zit het in kollom C.

Als de rij eronder van kollom A,B, C en D hetzelfde is dan is het fout (dat klopt)

de tweede waarde is als de rij eronder van kollom A,B en D hetzelfde is maar C niet dan moet er bij al die regels (dus niet alleen eronder, zoals in mijn bijlage) maar ook voor de rij zelf een andere melding komen.

haha best lastig hopelijk weet iemand een oplossing voor dit probleem :d

Groetjes,

Danielle

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Probeer de bijlage eens.
Ik heb die niet voor alle situaties getest.

Oke top! Heel erg bedankt. Ik kom zo al heel erg ver.

Ik zie nog wel dat die vast loop als de regels nog een keer exact voorkomen (zie voorbeeldje). Maar je hebt me al heel ver op weg geholpen.

Groetjes,

Danielle

Bijlagen

Ik begrijp het niet meer helemaal.
Waarom moeten de regels 4 (en 5 die hetzelfde is) niet worden uitgezocht?

Laatst bewerkt:
Omdat bij deze de kolommen A,B,C en D hetzelfde zijn die kunnen later gewoon verwijderd worden. Als A,B,D hetzelfde zijn en C niet dan moet dat uitgezocht worden waar dat aan kan liggen dus daar moet dan eigenlijk de melding "uitgezocht" komen. Zodat ik later snel kan zien welke ik moet uitzoeken en welke ik kan verwijderen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk :).

Groetjes,

Danielle

Je regels voor "Goed", "Niet goed", en "uitzoeken" zijn niet consequent.
Daarom kan er geen eenduidige oplossing worden gegeven.
Voorbeeld:
Rij 4 is (van rij 1 t/m rij 4) uniek, en die beoordeel je als "goed.
Rij 22, 23, en 24 zijn t/m rij 24 ook uniek, die beoordeel je als "niet goed".

Bedankt voor je reactie.

Het is op zich wel consequent, alleen is het wat lastig uit t eleggen :confused:. Maar als ik naar het eerste voorbeeldje krijg dan heb ik nog een ander idee om het op te lossen (denk ik).

Als in het voorbeeldje in cel F3 de omschrijving "uitzoeken" staat dan moet in cel F2 "uitzoeken" komen te staan. Als dat niet het geval is dan moet gewoon de waarde die staat in F2 blijven staan.

Ik dacht dat ik dit kon doen met de functie als, maar het lukt me nog niet. Maar als dit lukt dan voer ik gewoon twee keer de formule uit :D

Groetjes,

Danielle

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is me gelukt :).

Nog bedankt voor alle aangeboden hulp.

Groetjes,

Danielle

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug