• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule aanpassen/korter ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

schuurar

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2009
Ik heb in een cel een formule staan die wel werkt maar niet naar me zin is.

Het gaat om deze :
=ALS(OF(D26="snipperdag";D26="ziek";D26="vakantie");AJ1;SOM(E26-D26-F26))

Of te wel : als in d26 snipperdag,ziek of vakantie komt te staan pak de waarde van aj1. Anders de som van.

Nu werkt dit prima (bedankt Help mij) maar nu heb ik toch een vraag.

Kan de formule anders of iets erbij dat als er in d26 tekst komt te staan hij de waarde pakt van cel aj1?
Soms heb je namelijk : Kerst/pasen/koninginnedag enz en om dat allemaal in de formule te stoppen word hij wel erg lang

Ik hoor het graag

Bedankt alvast!

Ik heb in een cel een formule staan die wel werkt maar niet naar me zin is.

Het gaat om deze :
=ALS(OF(D26="snipperdag";D26="ziek";D26="vakantie");AJ1;SOM(E26-D26-F26))

Of te wel : als in d26 snipperdag,ziek of vakantie komt te staan pak de waarde van aj1. Anders de som van.

Nu werkt dit prima (bedankt Help mij) maar nu heb ik toch een vraag.

Kan de formule anders of iets erbij dat als er in d26 tekst komt te staan hij de waarde pakt van cel aj1?
Soms heb je namelijk : Kerst/pasen/koninginnedag enz en om dat allemaal in de formule te stoppen word hij wel erg lang

Ik hoor het graag

Bedankt alvast!

gebruik in plaats van OF(....):
ISTEKST(d26)

dus:
=ALS(ISTEKST(d26);AJ1;SOM(E26-D26-F26))

let op "" is tekst
en een spatie is ook tekst

groet
sylvester

Code:
 =ALS(D26<>"";AJ1;E26-D26-F26)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Toch nog vraagje.

Ik wil die formule plakken in een heleboel cellen. Opzicht geen probleem beetje knippen en plakken komt goed maar...
Nu zou ik willen

dat als ik de formule plak alls mee verander (wat excel zelf handig doet) behalve die "AJ1".
Die moet overal hetzelfde zijn.

Is daar een trukje voor ?

Toch nog vraagje.

Ik wil die formule plakken in een heleboel cellen. Opzicht geen probleem beetje knippen en plakken komt goed maar...
Nu zou ik willen

dat als ik de formule plak alls mee verander (wat excel zelf handig doet) behalve die "AJ1".
Die moet overal hetzelfde zijn.

Is daar een trukje voor ?

Ja, door een dollarteken ($) voor zowel de kolomletter als rijnummer te plaatsen.
Dus:
Code:
=ALS(ISTEKST(d26);$AJ$1;SOM(E26-D26-F26))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan