Probleem met opstarten na plaatsen 2de harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

DiaJoa

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2010
Ik ben niet enorm handig met de computer, maar zal proberen zoveel en goed mogelijk info te geven.

Ik heb onze oude computer proberen op te pimpen met een extra harde schijf erbij (IDE). De eerste harde schijf, die ook als master in de Bios staat, jumper staat goed, en hij zit achter het moederbordstekker als eerste op de kabel is een Western digital.
De 2de harde schijf staat als slave in de Bios, jumper staat goed en zit als 2de op de kabel geplugd is een seagate.

De 1ste schijf wordt nu gebruikt om windows op te draaien, en de oude partitie's die erop stonden worden nu bewaard als back-up.
Op de 2de schijf staan nu alle programma's en daar worden spullen opgeslagen die de kids willen bewaren (foto's, huiswerk enz)

Alles gaat prima, behalve bij het opstarten van de pc, dan vraagt de pc voordat windows start om te booten van de windows cd, ik dacht oke dat zal wel eenmalig zijn. Maar helaas dus niet. Ik heb daarna windows opnieuw geinstalleerd omdat ik dacht dat de opstart-module (ben effe de orginele naam kwijt :P master boot record????) overleden zou zijn. Kortom de hele middag werk om windows en alle programma's weer op de computer te installeren, blijkt daarna dat de computer helaas weer niet kan opstarten zonder te booten met de xp cd.

Heeft iemand een idee? Heb ik me toch vergist in de volgorde van de kabels? Stekker 1 in moederbord, volgende stekker 2 in de master, stekker 3 (dus laatste) in slave?

Draai 2 en 3 eens om (zoals je zelf in je laatste regel beschrijft)

Ik heb inmiddels de kabels/stekkers omgedraait. Dit had geen negatief effect, maar ook geen positief.
Opstarten ging exact hetzelfde. Hij vroeg dus weer om te booten van de xp cd.
De volgorde van de kabels zijn dus niet van belang blijkbaar.

Soms wel.
Er blijven m.i. 3 mogelijkheden over:

de kabel heeft een breukje of
de jumper(s) staan toch niet helemaal goed (?)
staat de primaire schijf wel als goed herkend in het bios?

Foutje met de mbr is idd. uit te sluiten (gelet op de frisse installatie die je hebt uitgevoerd)

Laatst bewerkt:
Even over de jumpers, bij de western digital staat op de schijf, bij gebruik als singel of master geen jumper gebruiken.
En bij de seagate staat bij slave juist geen jumper gebruiken. Beide hebben dus geen jumper (meer). Andere passende mogelijkheden had ik niet. Kan nu niet bij de info of ik moet de harde schijven weer los maken.

Wat bedoel je precies met: staat de primaire schijf wel als goed herkend in het bios? hij staat in de Bios als master en ik meen met te herinneren dat er iets dergelijks staat als correct, maar in welke context... :o
In ieder geval staat bij de aangemaakte partitie's overal: Healty. En alle programma's werken en beide schijven zijn goed toegangkelijk dus of het dan een kabelbreukje kan zijn?

Ik hoop dat je iets met deze info kunt?

Je kan nog een ander testje doen (als je dat al niet gedaan hebt) de Seagate gewoon even ontkoppelen en alleen met de WD op de kabel booten.
Vraag niet naar de logica van dit advies, want die kan ik zelf ook niet vinden....................

Laatst bewerkt:
Controleer in het BIOS of hij wel als eerste van de WD met het besturingssysteem probeert op te starten. Als dit ingesteld staat op de nieuwe met data waar geen besturingssysteem opstaat, kan het wel eens misgaan. ;)

Mvg,
Martijn

Je kan nog een ander testje doen (als je dat al niet gedaan hebt) de Seagate gewoon even ontkoppelen en alleen met de WD op de kabel booten.
Vraag niet naar de logica van dit advies, want die kan ik zelf ook niet vinden....................

Ik zal niet te veel vragen stellen, want ik ben er inmiddels achter dat als ik te veel info krijg ik door de bomen het bos niet meer kan zien :p Dus gewoon stapje voor stapje.....

Maar goed ik heb dus de seagate ontkoppeld, en jawel zonder problemen start de computer op.

Controleer in het BIOS of hij wel als eerste van de WD met het besturingssysteem probeert op te starten. Als dit ingesteld staat op de nieuwe met data waar geen besturingssysteem opstaat, kan het wel eens misgaan. ;)

Mvg,
Martijn

Dus alleen instellen als master of als slave is niet voldoende? Waar kan ik dat zien dan?

Dus alleen instellen als master of als slave is niet voldoende? Waar kan ik dat zien dan?

Dat is niet voldoende, nee.
Opstartvolgorde is meestal aangegeven met "Boot Order" of "Boot Sequence", of iets in die richting. Zorg ervoor dat de schijf met het besturingssysteem bovenaan staan, of eventueel de CD/DVD drive als eerste en de hardeschijf als tweede.

Voordat jullie dadelijk een andere tip hebben, de IDE kabels moeten die nu op deze volgorde blijven zitten of moet ik ze terug plaatsen zoals ik ze had? Omdat ik namelijk echt meende dat de eerste stekker na het moederbord in de master moet, en de laatse in de slave?

Dat is niet voldoende, nee.
Opstartvolgorde is meestal aangegeven met "Boot Order" of "Boot Sequence", of iets in die richting. Zorg ervoor dat de schijf met het besturingssysteem bovenaan staan, of eventueel de CD/DVD drive als eerste en de hardeschijf als tweede.

In de BIOS staat bij mij op Master 0 een CD/DVDdrive
Slave 0 een CD/DVDdrive
Master 1 WDC
Slave 1 Seagate

Ik heb trouwens ook een probleem met 1 van de CD/DVDdrive die doet het ook niet, waarschijnlijk heb ik dan gewoon mijn BIOS niet in orde. Maar goed eerst maar eens het probleem van de harde schijf oplossen misschien ontdek ik dan ook de fout van de DVD drive

Laatst bewerkt:
Trek de IDE kabels van het moederbord ook eens los en verwissel ze met elkaar zodat de hdd's master en slave 0 en de optische drives master en slave 1 worden.

Trek de IDE kabels van het moederbord ook eens los en verwissel ze met elkaar zodat de hdd's master en slave 0 en de optische drives master en slave 1 worden.

Dus de IDE stekkers op het moederbord verwisselen, verder alles laten zoals het is en dan gewoon computer opstarten? :o

Kabels op moederbord zijn verwisseld. Seagate weer aangesloten. (Wie heeft die lastige IDE kabels uitgevonden....... bijna niet te verplaatsen vanwege de ruimte dat die brede kabels/stekkers innemen.....)

Ik ben hem nu voor de 2de keer aan het opstarten want ik geloofde mijn ogen niet.... :shocked: hij vroeg niet naar de XP CD......
En ook nu start de comp weer zonder problemen op. Daarbij krijg ik nu melding dat de computer een nieuwe Diskdrive gevonden heeft. :cool: dat ik de computer opnieuw moet opstarten omdat hij anders niet werkt. Dus door het omdraaien van de IDE stekkers op het moederbord werken ineens mijn beide harde schijven naar behoren en mij DVDdrive's?????

gast0225 en Martijn super bedankt voor jullie hulp! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan