• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Max. 25 regels per categorie

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikekiwi

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2004
Ik heb een excel-file met zo'n 200.000 records, onderverdeeld in 1500 categorieën. Nu wil ik dit bestand wat opschonen en wil ik per categorie max. 25 regels overhouden. Hoe kan ik dit het beste doen?

VBA is een mogelijkheid (regeltellertje invoegen die opnieuw begint met tellen bij een nieuwe categorie, vervolgens alles regels weggooien waarbij regeltellertje.waarde>25. Alleen ben ik geen held in VBA en lukt me dit dus niet.

Kan dit ook direct met een functie in excel of moet het met VBA. Als dat laatste het geval is, kan iemand me een beetje op weg helpen?

Dank alvast!!!

Je kunt met een functie in Excel geen regels leegmaken.
Het zal dus met VBA moeten, maar dan is het handig als je een (klein) voorbeeldbestand kan bijvoegen zodat de code afgestemd kan worden op het bestand.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Je kunt met een functie in Excel geen regels leegmaken.
Het zal dus met VBA moeten, maar dan is het handig als je een (klein) voorbeeldbestand kan bijvoegen zodat de code afgestemd kan worden op het bestand.

OK, dank je voor je reactie, heb even een mockup gemaakt en bijgevoegd (eigenlijke data is te vertrouwelijk om te sharen via deze wijze). Kolomvolgorde in het originele bestand is gelijk, normaliter is de inhoud iets anders en komen er nog een kolom of 20 achteraan.

Bedoeling is dus dat ik van alle catogoriën in kolom E (category), max 25 regels per categorie overhoud. In dit voorbeeld misschien beter een max. van 10 regels aanhouden, die kleine aanpassing kan ik dan later wel doen, dat lukt me wel.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, alvast bedankt!

Bijlagen

Ik heb op de E-kolom gesorteerd vervolgens een macro geschreven dat de overbodige gegevens verwijdert.
In bijgevoegd bestand zit het resultaat en code.

Je hoeft in de code alleen het getal bij lAantal aan te passen om het aantal producten per categorie in te stellen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Je bent geweldig! Werkt prima, hier ga ik veel plezier en nut van hebben!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan