Radio Buttons

Status
Niet open voor verdere reacties.

Milenko

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2009
Hallo,

Dit is waarschijnlijk een zeer domme vraag, maar welke code heb ik nodig om een rijtje van 5 radiobuttons te maken?
Ik ben pas net begonnen met VBS. Ik heb ooit wel eens een site gevonden waar alles wel op stond. Alleen die ben ik nu kwijt.
Zelf heb ik ook al wat gegoogled, maar toen kwam ik allemaal codes tegen voor op een website.

M.v.g.

Milenko

Hallo,

Is dit wat je zoekt?

Code:
Dim myRB As RadioButton
                Dim y As Integer = 10
                For x As Integer = 1 To y
                        myRB = New RadioButton
                        myRB.Location = New Point(10, y)
                        myRB.Text = "Candy #" & x
                        Me.Controls.Add(myRB)
                        y += 20
                Next

of deze

Code:
Dim lMax As Int32 = 5 'aantal radiobuttons
        Dim sName As String = "test" '
        Dim foo As RadioButton = Nothing
        For i As Int32 = 0 To lMax - 1 
            foo = New RadioButton() 
            foo.Name = sName + CStr(i) 
            foo.Text = foo.Name name.
            foo.Dock = DockStyle.Top 
            Me.Panel1.Controls.Add(foo)
        Next

Dummy1912

Hallo,

Is dit wat je zoekt?
Niet echt. Misschien was ik wat onduidelijk. Sorry hiervoor. Of misschien zelfs wel verkeerde benaming.
Ik bedoel dat wat je in kladblok maakt. En als je het gaat leren, leer je eerst dat met msgbox "Hier komt je tekst" enzo.
En nu wil ik ook in kladblok dus iets maken met die radio buttons. Als ik nogsteeds onduidelijk ben, gewoon even zeggen.

M.v.g.

Milenko

Hey,

Is ok :D

Wel nee eigenlijk begrijp ik je niet goed sorry
wat wil je dan met die kladblok doen en je radiobuttons

wil je bv als je kladblok staat op regel1 'Klik Hier Niet'
wil je deze lijn dan in de radiobutton text?

Dummy1912

Hey,

Is ok :D

Wel nee eigenlijk begrijp ik je niet goed sorry
wat wil je dan met die kladblok doen en je radiobuttons

wil je bv als je kladblok staat op regel1 'Klik Hier Niet'
wil je deze lijn dan in de radiobutton text?

Dummy1912
Ehm, tja . Sorry :P Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen.
Misschien zo: Je hebt dus kladblok voor je. En daar typ je dan die code voor die radiobuttons. (die code zoek ik dus)
Vervolgens sla je dit op als bestand.vbs en je hebt dus een vbs bestandje. Dan is het de bedoeling als je die opent, je dus die radiobuttons in dat scherm hebt staan (die 5 opties) en dat je er dus 1 van de 5 kan aanklikken en dan op OK (of volgende) kan klikken.

Hopelijk heb ik het nu voldoende uitgelegd.

Milenko

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet, zijn er geen radiobuttons die je in kladblok kan plaatsen, alleen maar tekst.

Waarom ga je niet gewoon VB .NET gebruiken. Dan kan je een formulier maken en daar radiobuttons op plaatsen. Is nog leuk ook, je eigen inferface maken, in plaats van te moeten klooien met VB Script.

Een erg vreemde vraag die je daar stelt. :P

Voor zover ik weet, zijn er geen radiobuttons die je in kladblok kan plaatsen, alleen maar tekst.

Waarom ga je niet gewoon VB .NET gebruiken. Dan kan je een formulier maken en daar radiobuttons op plaatsen. Is nog leuk ook, je eigen inferface maken, in plaats van te moeten klooien met VB Script.

Een erg vreemde vraag die je daar stelt. :P
Hmm, sorry dan :P Ik weet zeker dat wat ik wil mogelijk is, maar waarschijnlijk formuleer ik mijn vraag niet goed. Toch bedankt dat je me probeert/probeerde te helpen ipv uitlachen ofzo. :)
Ik zal eens kijken naar VB .NET. Weet jij misschien een handig begin?

Milenko

Om te beginnen kun je best een ontwikkel omgeving kiezen, dat wil zeggen, een programma waarmee je je eigen programma's maakt.

In dat geval is Visual Basic 2010 Express Edition wat je nodig hebt.
Die kan je hier downloaden: http://www.microsoft.com/express/Downloads/#2010-Visual-Basic

Je zou kunnen beginnen met het maken van een Hello World proggy. Dat is een leeg formulier met alleen een knop, en met een klik op die knop verschijnt een messagebox met daarin 'Hello World'.

Om te beginnen kun je best een ontwikkel omgeving kiezen, dat wil zeggen, een programma waarmee je je eigen programma's maakt.

In dat geval is Visual Basic 2010 Express Edition wat je nodig hebt.
Die kan je hier downloaden: http://www.microsoft.com/express/Downloads/#2010-Visual-Basic

Je zou kunnen beginnen met het maken van een Hello World proggy. Dat is een leeg formulier met alleen een knop, en met een klik op die knop verschijnt een messagebox met daarin 'Hello World'.
Ik heb het gedownload en geinstalleerd. Het is inderdaad wel wat makkelijker omdat je gewoon dingen uit die toolbox kan halen. Maar het is net nieuw voor mij en het zijn allemaal andere termen. Hoe maak je dus bijvoorbeeld zo'n Hello World progje? als ik daar een voorbeeld van heb, kan ik ook wel andere dingetjes maken. En zo leer ik wel dingetjes maken. Ik moet alleen even een begin hebben. Zou iemand even kunnen uitleggen hoe je dat dus moet maken? Dat als je op OK drukt hij een schermpje weergeeft met 'Hello World'.

Milenko

Om te beginnen plaats je een button op je form. Dit kun je op verschillende manieren doen:

1. Vanuit de toolbox sleep je een button op je form
  2. Dubbelklik op button in the toolbox

Even voor de duidelijkheid: al die icons in the toolbox zijn objecten die je op je form kan plaatsen, waaronder dus buttons, checkboxen, radiobutton, pictureboxen, etc. Al deze objecten noem je controls. De button bijvoorbeeld, is dus een control.

Je hebt nu een button control op je form. Nou zie je recht een panel genaamd properties. Hier kun je allerlei zaken instellen, zoals de grootte van de button, de text, de achtergrond en voorgrondkleur. Zoek de property Text op en verander dit in wat je maar wilt. Zoals je zult merken, zal de tekst op de knop veranderen in dat wat jij hebt ingevoerd bij de Text property.

Zoek nu de property Name op. Hiermee geef je de button een naam zodat we de button kunnen aanspreken als we code gaan schrijven. Standaard is deze naam Button1. Nou is dat niet echt een duidelijk omschrijving van de wat de knop moet gaan doen. We willen dus een messagebox laten zien met de tekst "Hello World" erin. Verander daarom de standaard naam Button1 in btnHello. Als je nou in code bezig bent, weet je dus dat btnHello de naam is van de button die een messagebox gaat weergeven.
Veel mensen laten de control names voor wat het is en geven dus geen duidelijke name op voor de desbetrefende functie van een control. Dat is lastig als je een heel zooitje controls op je form hebt die allemaal hun eigen standaard naam hebben. Daarom wil ik jouw alvast de gewoonte aanleren om je controls duidelijk namen te geven.

Ok, we hebben dus een knop. Druk maar eens op F5 of klik op de kleine groene pijl boven in je toolbar. Hiermee debug je je programma. Met andere woorden: je programma testen.
Klik maar eens op de knop. Je raad het al: er gebeurt niks. Dat komt omdat we nog geen code hebben geschreven. Deze code moeten onder het Click event van de button geplaats worden. Wat zijn events?
Events zijn gebeurtenissen. Een klik op een knop is een gebeurtenis. Het plaatsen van de muis cursor op een control is ook een gebeurtenis.
Dubbelklik op de button op je form. Hiermee wordt het code venster geopend en het standaard event voor de button wordt aangemaakt, in dit geval de dus de click event.

Er zijn regels regels aangemaakt. De regel die begint met Private Sub btnHello geeft aan dat dit onze subroutine is voor het click event van de knop. De routine word afgesloten met End Sub. De code voor de messagebox schijven we tussen deze twee regels, en die code is:

Code:
MessageBox.Show("Hello World")

Maar het kan mooier. Je kan ook de titel van de messagebox opgeven, het type messagebox, en de beschikbare knoppen op de messagebox. De syntax is als volgt:

MessageBox.Show(Tekst hier, Titel hier, Type message hier, message knoppen hier)

Een voorbeeld. Om een messagebox te maken met alleen een OK knop, van het type Informatie, met als titel Hallo, typ je deze code:

Code:
 MessageBox.Show("Hello World!", "Hello!", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Information)

Speel maar eens met de verschillende messageboxbuttons en messageboxicons die er beschikbaar zijn, om zo veschillende soort messages te maken.

Heb je nog meer vragen of kom je ergens niet uit, post ze maar in deze thread.

Om te beginnen plaats je een button op je form. Dit kun je op verschillende manieren doen:

1. Vanuit de toolbox sleep je een button op je form
  2. Dubbelklik op button in the toolbox

Even voor de duidelijkheid: al die icons in the toolbox zijn objecten die je op je form kan plaatsen, waaronder dus buttons, checkboxen, radiobutton, pictureboxen, etc. Al deze objecten noem je controls. De button bijvoorbeeld, is dus een control.

Je hebt nu een button control op je form. Nou zie je recht een panel genaamd properties. Hier kun je allerlei zaken instellen, zoals de grootte van de button, de text, de achtergrond en voorgrondkleur. Zoek de property Text op en verander dit in wat je maar wilt. Zoals je zult merken, zal de tekst op de knop veranderen in dat wat jij hebt ingevoerd bij de Text property.

Zoek nu de property Name op. Hiermee geef je de button een naam zodat we de button kunnen aanspreken als we code gaan schrijven. Standaard is deze naam Button1. Nou is dat niet echt een duidelijk omschrijving van de wat de knop moet gaan doen. We willen dus een messagebox laten zien met de tekst "Hello World" erin. Verander daarom de standaard naam Button1 in btnHello. Als je nou in code bezig bent, weet je dus dat btnHello de naam is van de button die een messagebox gaat weergeven.
Veel mensen laten de control names voor wat het is en geven dus geen duidelijke name op voor de desbetrefende functie van een control. Dat is lastig als je een heel zooitje controls op je form hebt die allemaal hun eigen standaard naam hebben. Daarom wil ik jouw alvast de gewoonte aanleren om je controls duidelijk namen te geven.

Ok, we hebben dus een knop. Druk maar eens op F5 of klik op de kleine groene pijl boven in je toolbar. Hiermee debug je je programma. Met andere woorden: je programma testen.
Klik maar eens op de knop. Je raad het al: er gebeurt niks. Dat komt omdat we nog geen code hebben geschreven. Deze code moeten onder het Click event van de button geplaats worden. Wat zijn events?
Events zijn gebeurtenissen. Een klik op een knop is een gebeurtenis. Het plaatsen van de muis cursor op een control is ook een gebeurtenis.
Dubbelklik op de button op je form. Hiermee wordt het code venster geopend en het standaard event voor de button wordt aangemaakt, in dit geval de dus de click event.

Er zijn regels regels aangemaakt. De regel die begint met Private Sub btnHello geeft aan dat dit onze subroutine is voor het click event van de knop. De routine word afgesloten met End Sub. De code voor de messagebox schijven we tussen deze twee regels, en die code is:

Code:
MessageBox.Show("Hello World")

Maar het kan mooier. Je kan ook de titel van de messagebox opgeven, het type messagebox, en de beschikbare knoppen op de messagebox. De syntax is als volgt:

MessageBox.Show(Tekst hier, Titel hier, Type message hier, message knoppen hier)

Een voorbeeld. Om een messagebox te maken met alleen een OK knop, van het type Informatie, met als titel Hallo, typ je deze code:

Code:
 MessageBox.Show("Hello World!", "Hello!", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Information)

Speel maar eens met de verschillende messageboxbuttons en messageboxicons die er beschikbaar zijn, om zo veschillende soort messages te maken.

Heb je nog meer vragen of kom je ergens niet uit, post ze maar in deze thread.
Ik heb een beetje gekeken. En veel is hetzelfde als VBS. Meestal zijn er alleen wat kleine veranderingen in de script taal zelf. Ik heb dat 'Hallo World' progje wel voor elkaar gekregen. Met jouw uitleg was er geen kunst aan :thumb: alleen dan heb ik nu een volgende vraag.

Stel, je hebt dus dat 'Hallo World' progje gemaakt en vervangt die tekst door welkom of zoiets. En dan wil je op het volgende scherm dat erna komt een aantal checkboxen of radiobuttons (daar zijn ze weer :P) Want ik kan wel een tweede schermpje met tekst maken, maar hoe doe je dat dan met een tweede schermpje met checkboxen?

En trouwens, heel erg bedankt voor je hulp! Je legt het echt top uit! Dankjewel hiervoor :d:thumb:

Milenko

Wat je kan doen, is je radiobuttons en/of checkboxen op je form plaatsen waar je ook de button voor de messagebox hebt. Alleen in plaats van een knop om de messagebox weer te geven, kan je dit ook gebeuren op het moment dat he form geladen is. Ook dit is weer een event: Het form load event. Probeer dit maar:

1. Plaats je radiobuttons en/of checkboxes op het form waar ook de button staat.
2. Dubbelklik ergens op je form (niet op een control)
3. Het form.load event word klaargezet in het code venster.
4. Zet de messagebox code onder het click event van de button onder het form.load event van het form.
5. Verwijder de button click event Sub en verwijder de knop op het form.

Wanneer je nu je programma start, krijg je direct een messagebox te zien. Wanneer je deze wegklikt, zie je het formulier met de radiobuttons/checkboxes.

Voldoet het zo ook?

Wat je kan doen, is je radiobuttons en/of checkboxen op je form plaatsen waar je ook de button voor de messagebox hebt. Alleen in plaats van een knop om de messagebox weer te geven, kan je dit ook gebeuren op het moment dat he form geladen is. Ook dit is weer een event: Het form load event. Probeer dit maar:

1. Plaats je radiobuttons en/of checkboxes op het form waar ook de button staat.
2. Dubbelklik ergens op je form (niet op een control)
3. Het form.load event word klaargezet in het code venster.
4. Zet de messagebox code onder het click event van de button onder het form.load event van het form.
5. Verwijder de button click event Sub en verwijder de knop op het form.

Wanneer je nu je programma start, krijg je direct een messagebox te zien. Wanneer je deze wegklikt, zie je het formulier met de radiobuttons/checkboxes.

Voldoet het zo ook?
Sorry voor de late reactie! Ik kon niet zoveel op de computer doen, omdat ik het erg druk met school had.

De uitleg die je mij gaf werkt perfect! En het resultaat vind ik prima! Zo werkt het namelijk ook zeer goed en is het ook makkelijker dingen bij die radiobuttons bij te voegen omdat je dat nu gewoon op dat Form1 scherm kan doen.

Hartstikke bedankt voor je uitleg! Ik zal wel weer een berichtje posten als ik weer voor een probleem/vraag sta.

Milenko

Sorry voor de late reactie! Ik kon niet zoveel op de computer doen, omdat ik het erg druk met school had.

De uitleg die je mij gaf werkt perfect! En het resultaat vind ik prima! Zo werkt het namelijk ook zeer goed en is het ook makkelijker dingen bij die radiobuttons bij te voegen omdat je dat nu gewoon op dat Form1 scherm kan doen.

Hartstikke bedankt voor je uitleg! Ik zal wel weer een berichtje posten als ik weer voor een probleem/vraag sta.

Milenko
Nouja, ik ben er net 5 of 10 minuten mee aan het werk en heb meteen al weer een vraag. Hoe kan je zegmaar een pictogram op het bureaublad zetten en als je daarop klikt hij dus dat progje opent? Hij moet hem dan gewoon met die Form1 enzo openen en dus NIET in Visual Basic 2010 Express.

Milenko

Ga naar het menu Build en kies voor Build Project (of iets dergelijks). Je vind dat je executable in Mijn Documenten/Visual Basic 2010/Projects/Project naam/bin/Release

Zoiets.

Als je je programmatjes wilt delen met andere, moet je de executable uit de release folder delen, er is een ook folder genaamd debug, deze moet je niet delen, de debug versie is alleen voor het uittesten (het debuggen) van je programma.

Ga naar het menu Build en kies voor Build Project (of iets dergelijks). Je vind dat je executable in Mijn Documenten/Visual Basic 2010/Projects/Project naam/bin/Release

Zoiets.

Als je je programmatjes wilt delen met andere, moet je de executable uit de release folder delen, er is een ook folder genaamd debug, deze moet je niet delen, de debug versie is alleen voor het uittesten (het debuggen) van je programma.
Dankjewel! Ook deze keer heb je het weer geweldig uitgelegt. Het is erg handig dat als ik iets even niet meer weet ik zo kan terug kijken naar jou tips en deze gewoon weer opnieuw uit te voeren.

Maar misschien verwachtte je het al. Ik heb weer 2 vraagjes :P
1. Weet je misschien hoe je dat bestand (dat in Mijn Documenten/Visual Basic 2010/Projects/Project naam/bin/Release staat) een ander plaatje kan geven? Ik bedoel dat pictogrammetje. Kan je i.p.v. dat witte venstertje met blauwe rand ook een ander plaatje daar plaatsen?

en 2. Kan je ook op één of andere manier dat Form1 bovenin wijzigen in een andere naam? (Op deze vraag heb ik mijn antwoord al gevonden :) Gewoon je form selecteren en dan bij properties bij Text, moet je Form1 vervangen door je eigen naam.)

M.v.g.

Milenko

Laatst bewerkt:
Goed dat je het antwoord op vraag 2 zelf heb weten te beantwoorden. :)

Wat vraag 1 betreft, in je solution explorer zie staan My Project. Dubbelklik daarop. Er verschijnt een venster met tabbladen die onder elkaar staan. Op één van die tabbladen (als het goed is het eerste tabblad) kun je een icon instellen voor je release executable.

Beschik jij over Live Messenger?

Goed dat je het antwoord op vraag 2 zelf heb weten te beantwoorden. :)

Wat vraag 1 betreft, in je solution explorer zie staan My Project. Dubbelklik daarop. Er verschijnt een venster met tabbladen die onder elkaar staan. Op één van die tabbladen (als het goed is het eerste tabblad) kun je een icon instellen voor je release executable.

Beschik jij over Live Messenger?
Hmm als ik My Project open, krijg ik allemaal bestandjes onder elkaar. De eerste is Applicantion.Designer.vb. Als ik hierop dubbelklik, opent hij het in VB .Net met allemaal codes.

En mijn Live Messenger is: Ewout1994@hotmail.com
Voeg me maar toe. En het zou erg fijn zijn als je nog even zou willen helpen met mijn eerste vraag :P

Milenko

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan