Fixmbr

• Onderwerp starter Onderwerp starter sax
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sax

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2001
Hoi,
Heb een externe schijf in mijn computer gestopt. Geformatteerd en alles werkte prima. Na twee dagen werkte het niet meer, was niet meer benaderbaar.
In een winkel , computer shop, zei men dat ik de MBR moest herinstalleren.
Hoe kan ik dit doen?
Ik heb normaal 2 harde schijven, deze schijf zou de derde zijn. Ik heb windows XP.
Gegoogeld en fixmbr, maar ook MBRFIX gevonden.
Hoe kan ik dit probleem oplossen???
Wat moet ik nou doen??

Kan simpeler .. In een dosbox van windows XP geef je het volgende commando op die harddisk:

Code:
fdisk /mbr

suc6! :thumb:

@Phr3ak: Dat werkte in MS-DOS en Windows 95/Windows ME, maar niet in XP.

@topic-starter: Gebruik TestDisk om te kijken of je de partitietabel van de externe schijf weer kunt laten herleven. Je kunt er ook een nieuwe Master Boot Record (=MBR) mee laten schrijven.

Succes,

Tijs.

@Phr3ak: Fdisk is geen XP intern commando, wél het DISKPART commando maar die heeft geen MBR fix aan boord (tenzij je natuurlijk op de hele schijf Diskpart's CLEAN commando loslaat en dan opnieuw partitioneert, maar dat zal hier niet bedoeld zijn door de topic-starter):
Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\tijs>fdisk /mbr
fdisk wordt niet herkend als een interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.

C:\Documents and Settings\tijs>

Ik neem niet aan dat je bedoelde om op te starten van een DOS opstart-schijf en dán (in DOS dus...) fdisk /mbr te doen.

In Herstelconsole heb je het FIXMBR commando beschikbaar, maar ik vraag me af of je daar toegang hebt tot (USB-) externe schijven en memory-sticks om dat commando op los te laten.

Ik hoor het wel. Mocht ik het verkeerd hebben, graag corrigeren met links naar 'bewijs' ajb.

Tijs.

Ik heb van alles geprobeerd. Hirens boot CD, Norton ghost boot Cd; geen resultaat. De schijf wordt niet herkend.
Ik mag/moet dus aannemen dat ie kapot is..????? Ik hoop het niet, ik hoop dat er nog e o a mogelijkheid is???

Eerste wat je moet doen is Schijfbeheer starten en kijken of daar de externe schijf wordt gezien (al dan niet met partities etc.)
Is dat niet het geval, dan even kijken of het apparaat op een andere computer/laptop (waarvan bekend is dat daar andere USB-schijven/memory-sticks gewoon gebruikt kunnen worden) wél zichtbaar is in Schijfbeheer.
Is ook dát niet het geval, dan lijkt het me inderdaad een probleem in externe schijf zelf (dat kan de fysieke harde schijf zijn die erin zit en/of de USB-to-Sata controller die in de behuizing zit ingebakken.
In dat geval beroep doen op garantie, lijkt me.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan