Gegevens vorige jaren vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

viatchislav

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jun 2010
Hallo,

Ik heb een database waar onder andere verkoopsgegevens per dag worden bijgehouden. Nu zou ik een rapport/query willen creëren die me toelaat voor een bepaalde, zelf te kiezen periode de gegevens van de afgelopen jaren te vergelijken.

Even een klein voorbeeldje voor de duidelijkheid: ik geef als periode 01/01 ( 1januari ) tem 05/05 ( 5 mei ) in. De bedoeling is dat het rapport nu per dag de omzet en het aantal stuks weergeeft, maar voor alle aanwezige jaartallen in de tabel.

Ik heb al geprobeerd met Between...And, maar dit lukt enkel voor een specifiek jaartal. Met de Like functie lukt het me dunkt ook niet... . Is dit überhaupt mogelijk in access?

Graag jullie hulp! Indien er iets niet duidelijk is, hoor ik het wel.

Alvast bedankt

Viatchislav

Ik snap niet precies waarom je de selectie niet voor elkaar krijgt met het criterium BETWEEN [Begindatum] AND [Einddatum]. ik vermoed dat je de resultaten gesplitst wilt hebben per jaar? In dat geval moet je ook nog groeperen op een veld waarin je het jaar filtert: Year([DatumVeld]) moet dat dan doen.

Ik snap niet precies waarom je de selectie niet voor elkaar krijgt met het criterium BETWEEN [Begindatum] AND [Einddatum]. ik vermoed dat je de resultaten gesplitst wilt hebben per jaar? In dat geval moet je ook nog groeperen op een veld waarin je het jaar filtert: Year([DatumVeld]) moet dat dan doen.

Ik wil inderdaad de gegevens splitsen per jaar. De ideale situatie zou zijn dat ik een rapport krijg waarin horizontaal de omzet en aantal stuks per jaar wordt weergegeven, en verticaal de datums.

Nu staan alle datums onder elkaar, gaande vanaf 01/01/2000 tem vandaag.

Als ik je goed begrijp moet ik ervoor zorgen dat het jaartal in een aparte kolom komt, en dan zou dit wel lukken? In principe kan en wil ik aan de basistabel niet wijzigen, want hierop zijn nog vele andere queries, formulieren en rapporten gebaseerd.... .

Alvast bedankt voor de geboden hulp!

Je hoeft gelukkig niets te veranderen aan je basistabel. Wel zul je dus een query moeten hebben waarin je e.e.a. maakt. Om te beginnen kun je denk ik het beste een Kruistabel query maken, waarbij je de jaartallen (via Year([Datum]) gebruikt als Rijkop (je wilt per jaar onder elkaar hebben, begrijp ik) en dan de Omzetberekening als Kolomkop. Al wil je ook de aantallen erbij hebben, en dan zul je Rijkop en Kolomkop moeten omdraaien, want je kunt maar één kolomkop in een kruistabel gebruiken.
In ieder geval kun je een query maken m.b.v. de functie Totalen, waarbij je groepeert op Jaar, en via Som de omzet berekent, en via Aantal de aantallen. Dan staan de gegevens wel netjes in een overzichtelijke tabel.

Bedankt voor je antwoord! Nu weet ik tenminste hoe ik eraan moet beginnen... .

Ik ga me wat verdiepen in kruistabellen... . Indien er nog problemen zijn, zie je me wel terug verschijnen.... .

Ik heb in bijlage een basic voorbeeld van het beoogde resultaat toegevoegd, want ik denk dat diet niet helemaal duidelijk is... .

In principe moeten er geen bewerkingen gedaan worden in de query, enkel gegevens gegroepeerd per periode naast elkaar worden weergegeven. Het gaat ook niet om een vaste periode, maar deze zou met een parameter ingevoerd moeten kunnen worden, bijvoorbeeld van 1 januari tot 5 maart ... .

Als er nog vragen/opmerkingen/suggesties zijn, dan hoor ik het graag....

Bijlagen

Een vraagje is uiteraard: heb je het voorbeeld in 2003 format?

Met een Converter kan ik het excel bestand nog wel lezen, dus dat hoef je niet te converteren. Een (totaal)query kun je niet maken met de lay-out die je als voorbeed hebt gemaakt. Het komt er in Access dan zo uit te zien:

Code:
Date     	Sold	 Revenue	 Average
1-1-2005	94	 € 1.250,00 	 € 13,30 
2-1-2005	45	 € 560,00 	 € 12,44 
3-1-2005	44	 € 600,00 	 € 13,64 
1-1-2006	93	 € 1.150,00 	 € 12,37 
2-1-2006	43	 € 600,00 	 € 13,95 
3-1-2006	33	 € 450,00 	 € 13,64

Dit is overigens een prima basis voor verdere (kruistabel) queries, mocht je die willen maken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan