Cat5 werkt, cat6 niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruurdice

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jul 2010
Hallo allemaal,

Nieuw op het forum hier, ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen. Niet de standaard cat5 vs cat6 vraag, maar de vraag waarom een cat5 kabel wel werkt en een cat6 kabel niet?

Heb laatst een reeks netwerk kabels aangeschaft namelijk deze. Nu krijg ik mijn router niet goed verbonden met een computer als ik deze kabels gebruik. Heel veel geprobeerd en uiteindelijk een oude cat5 kabel ertussen gedaan en toen werkte het direct.

Het probleem is dat met een wired connection ik de router helemaal niet meer kan bereiken. Als ik ip goed instel dan geeft hij wel kort een goede verbinding aan, maar pingen naar de router heeft geen succes. Heb geprobeerd een switch ertussen te zetten, auto negotiate en ip6 uit te doen maar tot nu toe allemaal zonder succes.

Ik dacht dat cat6 enkel sneller kon maar in principe backwards compatible was, klopt dit? En zo niet, is er een oplossing die niet vereist dat ik nogmaals alles moet aanschaffen? :) Graag zou ik hulp hierbij krijgen.

Setup:
Laptop met wireless werkt wel (zowel onder windows als linux)l
Laptop met wirefull werkt niet (zowel onder windows als linux)
Asrock ion 330 met wirefull werkt niet

Digitus gigabit 5 way switch

Tele2 router, dv-2020

Heb je nu misschien een zogenaamde crosscable er tussen gedaan ?

Hebb je de andere laptop wel bedraad geprobeerd, dan weet je in ieder geval of het aan de laptop ligt ?

Ik heb zelf ook bij Tele2 gezeten en ik herinner mij dat modem en dat ook niet alle poortjes bruikbaar waren voor je LAN.
Probeer eens een andere, ik lees HIER dat alleen LAN poorten 3 & 4 bruikbaar zijn.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Heb je nu misschien een zogenaamde crosscable er tussen gedaan ?

Hebb je de andere laptop wel bedraad geprobeerd, dan weet je in ieder geval of het aan de laptop ligt ?

Groeten Marcel

Bedankt voor je reactie. Weer eens aandachtig kleurtjes zitten vergelijken, maar nee, het is geen crosscable (zowel werkende als niet werkende kabel). Dat is niet omdat ik het zie, maar heb de boel doorgemeten met een multitester en alles zit keurig op een rij. Daarnaast zou een beetje slimmen switch daar zo doorheen prikken toch?

Ik had nog wat mogelijkheden toegevoegd aa mijn vorige post.
Op het forum waarvan ik de link poste stond toch dat er een crosscable tussen moet.

groeten Marcel

Ik had nog wat mogelijkheden toegevoegd aa mijn vorige post.
Op het forum waarvan ik de link poste stond toch dat er een crosscable tussen moet.

Nog niet beantwoord:
* Heb je de andere laptop wel bedraad geprobeerd, dan weet je in ieder geval of het aan de laptop ligt ?

* Ik heb zelf ook bij Tele2 gezeten en ik herinner mij dat modem en dat ook niet alle poortjes bruikbaar waren voor je LAN.
Probeer eens een andere, ik lees HIER dat alleen LAN poorten 3 & 4 bruikbaar zijn.

groeten Marcel

Ontzettend bedankt. Inderdaad werken alleen poorten 3 en 4 van de modem. Heb echt alles geprobeerd behalve kennelijk in poort 3 en 4 te doen :). Vreemd/lelijk dat er maar twee voor lan zijn, beetje misleidend.

Nog even for the record, laptop die ik noemde in de setup is dezelfde :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan