• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Foutmelding formule na verslepen broncel

Status
Niet open voor verdere reacties.

bugsgunny

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2010
Beste excellers,

Ik zit met een, waarschijnlijk, klein probleempje waar is geen antwoord op weet. Ik heb in excel een pagina gemaakt waar gegevens vanuit andere externe bronnen in geplakt kunnen worden. Om te zorgen dat excel alle in gevoerde getallen ook daadwerkelijk als getal ziet, kopier ik het getal met behulp van onderstaande formule naar een andere cel.

=ALS(ISGETAL(WAARDE(C3));WAARDE(C3);C3)

Hierbij wordt dus de waarde in cel C3 bijvoorbeeld weergegeven in M3. Echter wanneer ik de waarde in broncel C3 ga verslepen naar bijvoorbeeld D3, of hem knip en vervolgens plak, geeft N3 deze foutmelding:

=ALS(ISGETAL(WAARDE(#VERW!));WAARDE(#VERW!);#VERW!)

Waarom is dit nu een probleem, wanneer een waarde verkeerd is ingevoerd, moet het mogelijk zijn om deze snel naar de juiste cel te plaatsen. En omdat het om meerdere cellen gaat vaak is dat wel handig.

Hoe kan ik dus de formule zo maken, of iets instellen dat de formule zo is ingesteld, dat de formule in bijvoorbeeld M3 altijd de waarde uit C3 pakt en niet veranderd bij verschuiven of verplaatsen van de cel.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!!

Groeten

1 Het probleem: je gebruikt een relatieve verwijzing, dat wil zeggen dat je in D3 zegt dat je iets moet doen met C3, dat is de cel links van D3. Ga je nu D3 kopiëren naar M3, dan zal de formule iets doen met de cel LINKS van M3, dus L3. Volgens mij kan je die fout enkel krijgen als je de formule kopieert naar A1. Daar heb je immers geen cel LINKS.
2 Je kan dat heel gemakkelijk oplossen door absolute verwijzingen te gebruiken. Dat doe je door een $ (string-teken) ervoor te plaatsen. Om kolommen vast te zetten zet je dus $C3, voor rijen wordt het C$3 en voor beide $C$3.
Beste groeten,
Paul.

1 Het probleem: je gebruikt een relatieve verwijzing, dat wil zeggen dat je in D3 zegt dat je iets moet doen met C3, dat is de cel links van D3. Ga je nu D3 kopiëren naar M3, dan zal de formule iets doen met de cel LINKS van M3, dus L3. Volgens mij kan je die fout enkel krijgen als je de formule kopieert naar A1. Daar heb je immers geen cel LINKS.
2 Je kan dat heel gemakkelijk oplossen door absolute verwijzingen te gebruiken. Dat doe je door een $ (string-teken) ervoor te plaatsen. Om kolommen vast te zetten zet je dus $C3, voor rijen wordt het C$3 en voor beide $C$3.
Beste groeten,
Paul.

Beste Paul,

Bedankt voor je reactie.

Je oplossing zoals je die hierboven vermeld is duidelijk, maar niet precies de oplossing die mijn probleem op kan lossen.
Om mijzelf nog iets duidelijker te maken heb ik er een klein voobeeldje bij gemaakt.

Daarin heb ik links wat willekeurige getallen neergezet die in de rechter kolommen met een formule worden getoont. Nu zou ik alles zo voor elkaar willen hebben dat bij het verslepen van die willekeurige getallen, de formules blijven werken zonder verwijzingsfout.

Ben benieuwd naar je reactie hierop.

Groeten,

Rick

Bijlagen

Misschien dit?
=ALS(ISGETAL(WAARDE(INDIRECT(ADRES(RIJ();2))));WAARDE(INDIRECT(ADRES(RIJ();2)));INDIRECT(ADRES(RIJ();2)))

in F1.

Misschien dit?
=ALS(ISGETAL(WAARDE(INDIRECT(ADRES(RIJ();2))));WAARDE(INDIRECT(ADRES(RIJ();2)));INDIRECT(ADRES(RIJ();2)))

in F1.

Paul,

Bedankt, precies de oplossing voor mijn probleem!

Super.

Met vriendelijke groeten,

Rick

???

Dit topic is precies waar ik ook mee zit. Nu probeer ik dit antwoord te vertalen naar mijn formule maar daar kom ik niet uit.
Dit is mijn formule: =T11+SUMIF(B12;T$1;F12)

waarschijnlijk weten jullie nu hoe ik dit moet uitschrijven om wel de broncellen te kunnen verslepen.

bvd. Louis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan