Kalender verdwenen in Access 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Ik heb net Office 2010 geïnstalleerd en open een DB gemaakt in 2007.
Hierin zit een startformulier met een Kalender (ActiveX) waaraan wat VBA is gekoppeld.
Nu krijg ik de melding dat de referentie hiernaar in de VBA bib ontbreekt.
Uit de help blijkt dat die Kalender niet meer wordt ondersteund, dat je hem van het formulier moet verwijderen en de Date Picker gebruiken.
Maar ik dacht dat die Date Picker altijd geassocieerd was met een veld in een tabel?
Terwijl mijn doel gewoon een onafhankelijke control is om een datum te kiezen.
In het formulierontwerp zie iik nergens een Date Picker Control??

Daar gaat mijn (toch al niet zo'n grote hoop...) dat 2010 een versie zou worden die het rampje 2007 naar de vergetelheid zou drukken ;)
Je zult je toevlucht moeten nemen tot zelfgemaakte kalenderformuliertjes. Daarvan zijn er wel een aantal in omloop, als je gaat zoeken. En anders heb ik er nog wel een die in 2003 is gemaakt, maar ongetwijfeld wel zal werken....

Ik heb het een halve dag en ook mijn hoop is al weg...

1. De beide andere versies van Offices, elke op een andere partitie dan die waar ik Office 2010 installeerde, zijn weg, en die heb ik beroepshalve nodig.
2. Dingen die je vroeger aan de werkbalk kon toevoegen (bvb. Keep with next in Word): nu onmogelijk tenzij via macro
3. Template bewaren in Word: geen enkele map met templates wordt automatisch voorgesteld.
4. Je kunt nu wel min of meer het lint aanpassen, maar je kunt nog altijd geen eigen iconen maken zoals in Office 2003 en vroeger
5. Macro recorder in Excel (bvb voor grafieken) werkt op eerste zicht nog even slecht als in 2007
5. Na 5 minuten zoeken niet gevonden hoe je een print preview kunt oproepen zonder te printen (zal wel aan mij liggen :confused:)

In de middeleeuwen kon je jezelf straffen met geselen met een zweep met spijkers. Nu hoef je alleen maar de nieuwste Office te installeren. Ik prefereer de gesel ;)

@Michel,

99% van je bijdrage aan dit forum kan ik zeer waarderen, maar ik begin nu toch wel erg moe te worden van dat gezeur van jou over de versie's 2007 en 2010. Je bijdrage in deze topic voegt na genoeg niets toe en kun je beter achterwege laten. :confused:

Alle ActiveX-componenten die binnen Access 2007 werken, werken ook in Access 2010, dus ook de kalender uit Access 2007, 2003 .. Alleen wordt de calender ActiveX (MsCal.ocx) er in 2010 niet meer bij geleverd.
Dat is overigens ook niet nodig, want elk tekstvak met als format een datumnotatie heeft vanzelf al een kalendertje

Ik heb nu thuis even gekeken in Access 2010. Binnen 10 minuten onderstaande gevonden.

In het lint "Ontwerp" vind je in het werkset gedeelte (het gedeelte met tekstvak, label, etc) rechts 3 knopjes met een pijltje naar boven (bovenste), naar benden (middelste) en 1 met een streepje en een pijltje naar beneden (onderste). Als je op de onderste klikt, is de 3e optie "ActiveX-besturingselementen". Selecteer deze optie en er wordt een lijst met besturingselementen geopend. In de lijst staat een kalenderbesturingselement 11.0 (Nederlandse versie). Volgens mij kun je daar vast wat mee.

Waarschijnlijk volstaat in je huidige database een verwijzing naar "Microsoft Calendar Control 11.0".

Alle ActiveX-componenten die binnen Access 2007 werken, werken ook in Access 2010, dus ook de kalender uit Access 2007, 2003 .. Alleen wordt de calender ActiveX (MsCal.ocx) er in 2010 niet meer bij geleverd.
Dat is overigens ook niet nodig, want elk tekstvak met als format een datumnotatie heeft vanzelf al een kalendertje

Bij mij werkt de VBA code achter kalender niet meer. Bij het openen krijg ik een foutmelding ivm de referentie in de VBA bibliotheek. Ik heb dus zowel de code als de referentie moeten verwijderen.
Na verder zoeken op Internet wordt er gewoon gesuggereerd dergelijke zaken niet te gebruiken als je zowel voor 2007 als voor 2010 programmeert.

Ik heb nu thuis even gekeken in Access 2010. Binnen 10 minuten onderstaande gevonden.

In het lint "Ontwerp" vind je in het werkset gedeelte (het gedeelte met tekstvak, label, etc) rechts 3 knopjes met een pijltje naar boven (bovenste), naar benden (middelste) en 1 met een streepje en een pijltje naar beneden (onderste). Als je op de onderste klikt, is de 3e optie "ActiveX-besturingselementen". Selecteer deze optie en er wordt een lijst met besturingselementen geopend. In de lijst staat een kalenderbesturingselement 11.0 (Nederlandse versie). Volgens mij kun je daar vast wat mee.

Waarschijnlijk volstaat in je huidige database een verwijzing naar "Microsoft Calendar Control 11.0".

Bizar, want bij mij (versie UK) staat het er niet bij. En op de Microsoft site staat expliciet dat dit besturingselement niet meer wordt ondersteund! Ik dacht, maar ben niet zeker, dat het in Access 2007 al versie 12 was?

Dan zou je speciaal een tabel moeten gaan maken met een datumveld?
Ik wil een onafhankelijk besturingselement, en wil de kalender zien zonder nog eens te moeten openklikken.
En wie ooit een kalender zou geprogrammeerd hebben voor klanten zal lachen, want de code werkt niet meer, dus foutmeldingen.

Ik heb hier versie 10 van de kalender, en die werkt gewoon in Access 2010.
Maar zoals ik al zei, je hoeft die kalender niet meer te gebruiken want elk tekstvak, gebonden en ongebonden, met een datum-notatie heeft van zichzelf een kalendertje. Een kwestie van uitproberen zou ik zeggen.

Ik heb hier versie 10 van de kalender, en die werkt gewoon in Access 2010.
Maar zoals ik al zei, je hoeft die kalender niet meer te gebruiken want elk tekstvak, gebonden en ongebonden, met een datum-notatie heeft van zichzelf een kalendertje. Een kwestie van uitproberen zou ik zeggen.

Wat is "werken"? Dat je kan zien op welke weekdag je verjaardag valt :shocked:?
Het is de VBA code (toch wel door een aantal mensen gebruikt) die niet meer werkt.
Zie ook http://blogs.msdn.com/b/access/arch...-2010-deprecated-features-and-components.aspx

Wat betreft dat onafhankelijk tekstvak heb je gelijk, had niet gezien dat je, als je datum notatie ingeeft, de date picker actief wordt.
Neemt niet weg dat je alles kunt gaan herprogrammeren (waar is de backward compatibility?) , en ik zie nergens in VBA een method om die date picker automatisch te laten uitklappen. Bovendien kan je daar het jaar niet vlot mee wijzigen.

Bij mij werkt de VBA code achter kalender niet meer. Bij het openen krijg ik een foutmelding ivm de referentie in de VBA bibliotheek.

Staat je verwijzing naar "Microsoft Calendar Control 11.0" wel aangevinkt?

Staat je verwijzing naar "Microsoft Calendar Control 11.0" wel aangevinkt?

De verwijzing was OK in Access 2007. Na installatie van 2010 nog steeds aangevibkt maar "missing". OCX bestand staat nergens meer op de PC.

Na installatie van 2010 nog steeds aangevibkt maar "missing". OCX bestand staat nergens meer op de PC.

Dat is wel de oorzaak van de foutmelding. Je zult dat bestandje terug moeten zetten. Zoek even op google.

Ik ben nu zelf een kalender aan het maken.
Heb met VBA subs gemaakt die2 keuzelijsten vullen met jaren en de 12 maanden, en na het maken van een keuze worden de caption van 31 knoppen gelijkgesteld aan de dagen in de gekozen maand.
Maar nu moet ik nog programmeren dat bij een klik op een dergelijke knop de gekozen datum in een variabele wordt gestoken.
Het lijkt me niet elegant achter elk van die 31 knoppen code te gaan plaatsen.
Hoe programmeer ik al die knoppen samen? Iets in de trend dat wordt gedetecteerd op welke knop werd geklikt en dat dan zijn caption wordt gebruikt voor verdere verwerking.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan