Datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daveb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jul 2010
Dag, ik heb een vraag over datumnotatie, ik heb tabellen die ik importeer van een sql server.

de datum notatie staat in yyyymmdd ( 20101001 ) eerste vier cijfer zijn het jaar dan de volgende 2 de maand en de laatste 2 de dag.

Kan ik dit plaatsen in volgend formaat ? 01/10/2010 , dus eerst dag dan / en 2 cijfer de maand en dan / en dan de laatste 4 het jaar?

Dank alvast
Dave

Makkelijkste weg is om gegevens te importeren via de import wizard.
Vervolgens definieer je een importspecificatie die je opslaat onder een bepaalde naam.
Die kun je dan weer gebruiken om bijvoorbeeld in VBA via de methode TransferText gegevens te importeren.

Tardis

De opdracht SET DATEFORMAT dmy ken ik niet in Access. Maar ik vermoed dat je er ook niks aan gaat hebben. Al laat ik mij uiteraard graag verrassen!

Je hebt het over het format van de gegevens (datum notatie staat in yyyymmdd ( 20101001 ) ) maar gebruik je een datumveld, of heb je een (numeriek of tekst)veld waar letterlijk 20101001 in staat?
Want als dat zo is, heb je helemaal niets aan welke datumopmaak dan ook, omdat je nu eenmaal geen Datum bekijk. Als je een Datumopmaak op je veld zet, krijg je hele vreemde datums.
Ik vermoed dat je de string uit elkaar zult moeten trekken m.b.v. een Bijwerkquery; je krijgt dan iets als:

Datum: DateSerial (Left([Datumveld];4);Mid(5;[Datumveld];2);Right([Datumveld];2))

Geen domme vraag.
In ieder geval is dit geen code die je in Access kunt gebruiken.
Dus lijkt me dat je niks hebt aan deze suggestie.

Tardis

Enig zoeken bij Microsoft leert dat het commando gebruikt wordt in SQ Server 2000 en later.

Transact-SQL Reference (SQL Server 2000)
SET DATEFORMAT
Sets the order of the dateparts (month/day/year) for entering datetime or smalldatetime data.
Syntax

SET DATEFORMAT { format | @format_var }
Arguments

format | @format_var
Is the order of the dateparts. Can be either Unicode or DBCS converted to Unicode. Valid parameters include mdy, dmy, ymd, ydm, myd, and dym. The U.S. English default is mdy.
Remarks

This setting is used only in the interpretation of character strings as they are converted to date values. It has no effect on the display of date values.

Dus als je data van een SQL db afkomt kun je met een Pass-through query misschien nog wel wat doen.
Anders dus het veld opsplitsen, zoals ik eerder heb aangegeven.

De opdracht SET DATEFORMAT dmy ken ik niet in Access. Maar ik vermoed dat je er ook niks aan gaat hebben. Al laat ik mij uiteraard graag verrassen!

Je hebt het over het format van de gegevens (datum notatie staat in yyyymmdd ( 20101001 ) ) maar gebruik je een datumveld, of heb je een (numeriek of tekst)veld waar letterlijk 20101001 in staat?
Want als dat zo is, heb je helemaal niets aan welke datumopmaak dan ook, omdat je nu eenmaal geen Datum bekijk. Als je een Datumopmaak op je veld zet, krijg je hele vreemde datums.
Ik vermoed dat je de string uit elkaar zult moeten trekken m.b.v. een Bijwerkquery; je krijgt dan iets als:

Datum: DateSerial (Left([Datumveld];4);Mid(5;[Datumveld];2);Right([Datumveld];2))

Uhu , maar ben nog niet mee waar je dit kunt installeren , kun je mij op de weg zetten thx

De formule
Code:
 DateSerial (Left([Datumveld];4);Mid(5;[Datumveld];2);Right([Datumveld];2))
gebruik je in een query, bijvoorbeeld een Bijwerkquery als je een tweede datumveld hebt in je tabel waarin je de juiste datum wilt opslaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan