• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening gemiddelde van aantal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Karianne

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2010
Goeiemorgen

Ik ben op zoek naar een formule die een berekening maakt van het gemiddelde aantal starts die een rijder heeft gereden.
Het gaat hier om de geplaatste start <20 alle EL, RE (uitsluitingen) mogen niet worden berekend.
Het kan dus ook zijn dat er een 0 staat bij CL hier moet de berekening niet op vast lopen!

Wij hebben al een formule maar zijn nog opzoek dat hij de EL en RE niet berekend.
=ALS(EN(J6>0;J6<10);1;0)

Ik hoor het graag als u iets weet!!

heb een voor beeldje met aantal start bij gevoegd. er moet van links naar rechts worden berekend
Per rijden Per wedstrijd plaats!

Bijlagen

ik denk niet dat dit het juiste forum is om zulke vragen te steller:shocked:.
misschien bestaat er een "wiskundeforum", daar kan je het betere proberen.
onze kennis bestaat meer uit aparaten, computers en digitale rommel.

waar haal jij die formule vandaan:eek:

Berendw

die komt hier van de site!
We hebben namelijk al meer formules hier vandaan dus neem ik aan dat ik dat gewoon hier op het forum kan plaatsen.
Er moet alleen nog een stukje tussen dat hij EL en RE niet pakt dus daar ben ik naar op zoek!

Berendw

die komt hier van de site!
We hebben namelijk al meer formules hier vandaan dus neem ik aan dat ik dat gewoon hier op het forum kan plaatsen.
Er moet alleen nog een stukje tussen dat hij EL en RE niet pakt dus daar ben ik naar op zoek!

wat een magisch forum zijn we dan! misschien is je rkenmachine gewoon kapot.... nee zal wel niet he:D
ik kan je in ieder geval niet helpen.

waarom wil je die som weten? HET IS VAKANTIE!!!!!;)

Karianne,
Leg eens even uit wat er precies moet worden berkend.
Je moet begrijpen dat ik (en andere) lezers totaal niet weten waar het over gaat.
Van WELKE KOLOMMEN OF RIJEN moet het gemiddelde worden berekend?

Hoi Zapatr.

Het gaat om de rijen in het voorbeeld 5,6,7.
je ziet dan verschillende plaatsen naast elkaar staan. de ene keer is de combinatie NIET gestart staat er - of ze zijn wel gestart en dan staat er een uitslag onder.
PNT = aantal punten die ze de wedstrijd hebben gereden
CL = waar ze geeindigd zijn (Klassering)
Wp = aantal winstpunten die ze hebben behaald die wedstrijd. die worden automatisch bij elkaar opgeteld.

de eerste regel: moeten E5, H5 en K5 bij elkaar worden opgeteld, maar omdat hij bij E5 uitgesloten is mag die niet mee tellen.

Aan het einde gaat het er namelijk om dat we kunnen zien hoeveel wedstrijden de rijders zijn gestart en hoeveel ze er zijn gestart.

Die formule die ik boven aan heb staan is uit een ander bestandje van ons, en die formule plakken we achter elkaar en dan verandere we =ALS(EN(J6>0;J6<10);1;0)+ het dik gedrukte.

en die formule plakken we achter het plusje nogmaals.
Het gaat wel om ongeveer 42 wedstrijden waar het over berekend moet worden.

Hopelijk is het nu iets duidelijker anders hoor ik het graag.

Je wil een gemiddelde berekenen.
1. Als er onder Cl een 0 staat, dan betekent dat GEEN punten maar moet voor het gemiddelde dat wel als wedstrijd meetellen? (voorbeeld: stel er zijn 5 wedstrijden gewees en bij 1 wedstrijd staat er een 0, moet er voor het gemiddelde dan gedeeld worden door 5 of door 4 ?).
2. Zelfde vraag als bij punt 1 als er onder CL staat: EL.
3. Moet er met de getallen onder WP nog iets worden gedaan?

Laatst bewerkt:
1. Er zijn maar elke wedstrijden waar geen klassering van bekend is dus die mag wel berekend worden. dus delen door 5

2. EL mag niet mee tellen en er kan ook RE staan die mogen ook niet mee berekend worden.

3, Er hoeft niet met de WP gedaan worden. het gaat er om dat ze een bepaald aantal keer hebben gestart per seizoen om te kunnen deelnemen aan Kampioenschappen.

Met de berekening (en als uitkomst 1,25):

=GEMIDDELDE(B5;E5;H5;K5;N5)

worden de nulwaarden WEL en de letterwaarden (bv. EL en RE) NIETmeegeteld,
en heb je m.i. dus de uitkomst die je wenst.

Bovenstaande formule wordt wat lang als je ze over erg veel waarden moet berekenen.
Daarom kun je beter deze gebruiken (let er op dat je ze invoert via Ctrl-Shift-Enter):

=GEMIDDELDE(ALS(A4:O4="CL";A5:O5))

Karianne,
Was het antwoord hierboven de gewenste oplossing?

Indien "Ja", markeer dan de vraag als "Opgelost" a.u.b., door (na inloggen) boven je eerste bericht te klikken op "Vraag is niet opgelost" (dat wijzigt dan in "Vraag is opgelost").

Indien "Nee", wat is dan nog het probleem ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan