• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro op meerdere kolommen toepassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renee123

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2009
Ik heb een excelbestand met 2 tabbladen ('snelheid' en 'snelheid run'). Het tabblad 'snelheid' is opgebouwd uit 17 x 5 kolommen die bij elkaar horen (afkomstig uit 17 aparte onderzoeken).

Ik wil van al die 17 onderzoeken dezelfde informatie krijgen in het tabblad 'snelheid run', namelijk de info zoals die in de onderstaande macro staat voor het 1e onderzoek. Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik niet 10x die macro uit kan voeren, omdat dan telkens dezelfde data geanalyseerd wordt en in dezelfde cel geplaatst wordt.

Het kan opgelost worden door de onderstaande code 17 keer in de macro op te nemen en alle verwijzingen handmatig aan te passen. Maar dat is omslachtig en volgens mij moet het ook moet kunnen d.m.v. iets van For i = 5 To 101 Step 6 gecombineerd met de onderstaande code. Want er zit een patroon in waarbij de brongegevens telkens 6 rijen opschuiven en de cel waar de uitkomst moet komen schuift 4 naar beneden op. Alleen krijg ik dat dus niet voor elkaar... Iemand die mij op weg kan helpen?

Ter verduidelijking heb ik een voorbeeld bijgevoegd met daarin 4x de output van een onderzoek (ivm de bestandsgrootte & uploadlimiet). En ik heb in de macro ook de uitwerking van 3 onderzoeken opgenomen zoals ik het uiteindelijk voor alle 17 zou willen hebben.

Code:
    Range("F2").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "start"
    Range("F3").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "snelheid"

Range("E1").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=MIN(snelheid!R[1]C:R[119]C)"
    Range("G2").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = _
        "=MATCH('snelheid run'!R[-1]C[-2],snelheid!RC[-2]:R[118]C[-2],-1)*60"
    Range("G3").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = _
        "=SUMIF(snelheid!R[-2]C[-6]:R[117]C[-6],'snelheid run'!R[-1]C,snelheid!R[-2]C[-3]:R[117]C[-3])"
    Range("G2:G3").Select
    Selection.Copy
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Range("E1").Select
    Application.CutCopyMode = False
    Selection.ClearContents

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Renee123

zo iet?

groet sylvester

Het duurde even voordat ik precies door had wat er allemaal gebeurde :) Maar het werkt perfect!!
:thumb:

p.s. Er is toch geen verschil tussen het 1e excel-bestand dat je postte (voorbeeld macro onderzoek.xls) en het tweede excel-bestand in het zipje (voorbeeld macro onderzoek3.xls)? Behalve dat de uitkomst in een andere rij geplaatst wordt.

ja er zit verschil in:
ik heb in de bladnaam inplaats van een spatie een "_" en in jouw macro heb ik dat ook aangepast
omdat soms namen van bladen beter werken als er geen spatie in voorkomt
verder heb ik inderdaad de plaatst van de uitkomst veranderd zodat je de uitkomsten kunt vergelijken met jouw eigen macro

als je uitleg wil hoor ik het wel

groet sylvester

Merkte inderdaad dat het misging op de spatie in de bladnaam, dus heb dat aangepast met een "_". Daarna werkte het allemaal prima!
Nogmaals dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan