cpu oververhit

Status
Niet open voor verdere reacties.

runecapertje

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2009
hallo
ik heb een probleem met mijn cpu. hij word namelijk enorm warm sinds ik allles eraf gehad heb om er nieuwe koelpasta tussen te doen en gelijk alles te ontstoffen. als de pc niets doet is hij 64/65 graden en als maar iets ga doen gaat ie naar de 75 graden en als ik hem dan niet met rust laat loopt ie alleen maar verder op. het is al een aantal keer voorgekomen dat hij 90 graden werd en automatisch afsloot.

oja, processor is een intel p4 2.93 ghz

groetjes

Tja,sinds ik er alles af heb gehad!!!
Heb je de oude koelpasta verwijderd voordat je er nieuwe op doet???
Heb je dit niet te dik gedaan????
Heb je de koeler weer goed bevestigd????.

Koel pasta er heel dun op gedaan?
Niet overgeklocked? Dan hadden we dat vast gelezen
Mogelijk zijn de lagertjes van de koeler versleten en is er gewoon een nieuwe nodig.

Een ander optie is om de drivers van het moederbord opnieuw te installeren, zodat speedstep beter zijn werk kan doen.

Soms raakt de bios van slag en worden daardoor de voltages verkeerd ingesteld.
Dat kan een enkele keer als de bios batterij bijna leeg is.
Je merkt dan ook dat de pc de tijd "vergeet" als deze van het stroom af is.
In dit geval moet de cmos batterij vervangen worden.

mvg Leo

Laatst bewerkt:
Tja,sinds ik er alles af heb gehad!!!
Heb je de oude koelpasta verwijderd voordat je er nieuwe op doet???
Heb je dit niet te dik gedaan????
Heb je de koeler weer goed bevestigd????.

ja idd de oude pasta verwijderd, ik heb de nieuwe pasta heel dun uitgesmeerd met een bankpasje en de koeler er weer goed opgezet

Koel pasta er heel dun op gedaan?
Niet overgeklocked? Dan hadden we dat vast gelezen
Mogelijk zijn de lagertjes van de koeler versleten en is er gewoon een nieuwe nodig.

Een ander optie is om de drivers van het moederbord opnieuw te installeren, zodat speedstep beter zijn werk kan doen.

Soms raakt de bios van slag en worden daardoor de voltages verkeerd ingesteld.
Dat kan een enkele keer als de bios batterij bijna leeg is.
Je merkt dan ook dat de pc de tijd "vergeet" als deze van het stroom af is.
In dit geval moet de cmos batterij vervangen worden.

mvg Leo

pasta heel dun, niet overgeclocked en waar zitten die lagertjes dan?

de pc heeft idd een paar weken zonder stroom gestaan en ik merkte ook dat de tijd en datum niet klopten.

hier even een screenshot van speedfan:
rhtq15.jpg

groetjes

mooi,heb je dat gedaan terwijl het moederbord in de kast zat of heb je het moederbord er uit gehaalt??

bij de 775 socket moet je nogals hard drukken op de koeler bevestiging.
Niet zo slim om dat in de kast te doen.
Je kunt zo het moederbord beschadigen.
Plus dat je niet goed kunt controleren of de koeler goed zit.

weet je ook zeker dat de temperatuur die er word weergeven van je cpu is? kijk even in je bios bij hardware monitor.

Als de hitte problemen pas ontstonden na het opnieuw monteren van de koeler, zie dan de post van Palomino

Kijk verder ook even naar de vCore die inderdaad te hoog is en voor twee core's verschillend..
Nu is speedfan niet altijd even betrouwbaar (heb je een pentium dualcore?), dus kijk daar ook even naar in het bios (zie royb3, vaak ook system health oid)

Een bios reset (batterij er 30 sec uit en de contacten op het mobo even korstsluiten met een schroevendraaier oid. Dit alles met de stroom eraf) en vervangen van de batterij helpt mogelijk.

Helaas zijn er ook andere oorzaken denkbaar m'n de spanningsregelator op het moederbord, of de voeding.
Welk type en merk voeding heb je? en welk moederbord?

Laatst bewerkt:
inderdaad, spannings regelaar kan ook beschadigd zijn tijdens plaatsen van koeler.

Laatst bewerkt:
Als de hitte problemen pas ontstonden na het opnieuw monteren van de koeler, zie dan de post van Palomino

Kijk verder ook even naar de vCore die inderdaad te hoog is en voor twee core's verschillend..
Nu is speedfan niet altijd even betrouwbaar (heb je een pentium dualcore?), dus kijk daar ook even naar in het bios (zie royb3, vaak ook system health oid)

Een bios reset (batterij er 30 sec uit en de contacten op het mobo even korstsluiten met een schroevendraaier oid. Dit alles met de stroom eraf) en vervangen van de batterij helpt mogelijk.

Helaas zijn er ook andere oorzaken denkbaar m'n de spanningsregelator op het moederbord, of de voeding.
Welk type en merk voeding heb je? en welk moederbord?

Ik vergeet erbij te zeggen, dat je een reset alleen moet doen, als je weet wat je doet en eventuele instellingen terug kan zetten (b.v bij een raid systeem)

opgelost

mijn probleem is gelukkig opgelost:thumb:
ik heb een paar keer het koelblok eraf gehaald en er weer opgezet en wonder boven wonder deed hij het opeens weer.
nu blijft de temperatuur mooi tussen de 45 en 50 graden.

bedankt voor voor al jullie hulp en snelle reacties;)

groetjes

Zoals Palomino al aangaf dus.

Mooi dat het weer werkt. De rare vCore zullen we dan verder maar negeren.

mg leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan