DNS .net-domein

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb een .net-domein, waarvan de registratie (en de inning van de jaarlijkse bijdrage) door een Nederlandse ISP wordt verzorgd.
Nu wil ik de websites en de mail via mijn eigen server thuis laten lopen en heb een verzoek ingediend bij mijn provider om de gegevens aan te passen. De provider geeft aan dat hij aan dit verzoek heeft voldaan en dat dit voor Nederland 24 uur duurt en wereldwijd zelfs 48 uur kan duren.
Wanneer ik bij http://www.ascio.com/DomainChecker.aspx de registratiegegevens bekijk, dan zie ik bij de domain servers nog steeds de naam van de servernaam van de vorige (huidige) webhoster staan.

Wat is de geëigende plaats om te zien of de gevraagde wijziging goed is doorgevoerd en wat zijn de termijnen waarop de wijzigingen zichtbaar moeten zijn?

Je vraag is bijzonder onduidelijk. Als je alleen gevraagd hebt een toevoeging of aanpassing te doen zodat www.jouwdomein.net moet worden veranderd naar je publieke ip-adres thuis en dat je zgn. MX (=Mail Exchanger) records hebt laten aanpassen of toevoegen met datzelfde publieke ip-adres, dan blijft de DNS-server hetzelfde, maar zijn dus (na 24 of 48 uur) alleen de DNS-gegevens veranderd die beschikbaar worden gesteld aan Internet-gebruikers.

Als je wat anders bedoeld, leg het dan nog eens uit. En ben dan even zo slim om de Internet-domeinnaam te noemen, bij welke provider nu gehost is, wat je wilde aanpassen etc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik had vorige week al bij dezelfde registrar (Solcon) van een nl-domeinnaam de gegevens laten wijzigen. In de mailwisseling die rond deze aanvraag ontstond, was ook eerst onduidelijkheid, maar dat is na uitleg van mijn kant goed gekomen. Bij de aanvraag van de wijziging van het .net-domein (vanharten.net) heb ik ook verwezen naar de wijziging van vorige week en toch lijkt het erop dat het of verkeerd begrepen of verkeerd uitgevoerd is.
Omdat ik zelf de MX- en A-records kan wijzigen, heb ik duidelijk aangegeven dat het (bij de wijziging t.b.v. het NL-domein) ging om de wijziging van de records die op dat moment nog verwijzen naar Gemnu.com (deze naam zie je ook bij mijn .net-domein).

De registratie van vanharten.net heb ik een aantal jaren geleden verhuisd naar Solcon. In de daarbij gevoerde correspondentie zag ik een aantal keer de naam Ascio langskomen, vandaar dat ik nu op www.ascio.com kijk naar de registratiegegevens.

Als Solcon aangeeft de wijziging te hebben doorgevoerd, dan neem ik aan dat ik bij Ascio als eerste moet zien dat Gemnu.com wordt gewijzigd naar Solcon...

Waar zit mijn gedachtekronkel?

Hieronder de huidige gegevens van vanharten.net, incl. bij welke registrar het domein zich nu bevindt.
Ascio is momenteel de 'eigenaar'/registrar van het vanharten.net Internet-domein.
Er is een relatie tussen Ascio en Solcon, namelijk dat Ascio (ook) de Internet-naam Solcon.net en Solcon.nl op zijn naam heeft staan. Het zou dus (bijv.) kunnen zijn dat solcon een dochtermaatschappij is van ascio.
Gemnu.com is de (shared) webserver waar vanharten.net nu (nog) op geregistreerd staat én de DNS-server waar het Internet-domein vanharten.net gehost is voor bevragingen. Kan dus bijv. een onderdeel zijn een deal die je met solcon gesloten hebt (of evt. rechtstreeks met gemnu.com, dat kan ik niet beoordelen), danwel dat solcon (een deel van) web-, mail- en DNS-hosting bij gemnu.com heeft belegd.
De MX-records van vanharten.net (zie beneden) verwijzen momenteel naar Google danwel Google Mail servers, dus die lijken (inmiddels) omgezet te zijn (had daar (zonder wijziging) gemnu.com als MX records verwacht).
De A-records www.vanharten.net en vanharten.net verwijzen (nog) naar de (shared) webserver van gemnu.com. Lijkt erop dat daar nog geen wijziging in is, ook al lijk je in je startposting aan te geven dat je die naar een andere (eigen?) webserver wil laten verwijzen.
DNS-wijzigingen zouden binnen 24 uur ("1 day") doorgevoerd moeten zijn, dus ik krijg het idee dat de wijzigingen niet zijn doorgekomen of (zoals je in je laatste posting schrijft) door jou zélf doorgevoerd hadden moeten worden maar je dat mogelijk nog niet gedaan hebt (je schrijft dat je MX en A records zelf kunt beheren).

Hopelijk heb je hier wat aan. Ik vraag me wél af waarom je op een forum deze vragen stelt ipv. rechtstreeks aan de betrokkenen.

Succes,

Tijs.

Vanharten.net ("geref-kerk-amersfoort-oost.nl/") is a domain controlled by two name servers at gemnu.com. Both are on different IP networks. The primary name server is ns1.gemnu.com. Incoming mail for vanharten.net is handled by seven mail servers at googlemail.com and google.com. All seven of them are on different IP networks. Vanharten.net has one IP number (195.189.203.129) , but the reverse is server01.gemnu.com.

[...]gemnu.com, mail.gemnu.com and at least seven other hosts point to the same IP. Server01.gemnu.com use this as a mail server under another name. [...]intergratednewmedia.com and at least 13 other hosts share mail servers under another name with this domain.
[...]
Vanharten.net is hosted on a server in Belgium. It has two inlinks.

Domain Name: SOLCON.NET
Registrar: ASCIO TECHNOLOGIES, INC.
Whois Server: whois.ascio.com
Referral URL: http://www.ascio.com
Name Server: NS1.SOLCON.NL
Name Server: NS2.SOLCON.NL
Name Server: SOLUTION.SOLCON.NL
Status: ok
Updated Date: 27-may-2010
Creation Date: 27-may-1997
Expiration Date: 26-may-2011

Domain Name: vanharten.net

Registrar: ASCIO TECHNOLOGIES, INC.
Whois Server: whois.ascio.com
Referral URL: http://www.ascio.com
Status: OK

Expiration Date: 2011-07-06
Creation Date: 1998-07-07
Last Update Date: 2010-07-07

nslookup -type=ns vanharten.net
Server: ns3.tiscali.nl
Address: 195.241.77.55

Non-authoritative answer:
vanharten.net nameserver = ns2.gemnu.com
vanharten.net nameserver = ns1.gemnu.com

nslookup -type=soa vanharten.net

vanharten.net
primary name server = ns1.gemnu.com
responsible mail addr = hostmaster.vanharten.net
serial = 2010050409
refresh = 14400 (4 hours)
retry = 3600 (1 hour)
expire = 1209600 (14 days)
default TTL = 86400 (1 day)

vanharten.net nameserver = ns2.gemnu.com
vanharten.net nameserver = ns1.gemnu.com
ns1.gemnu.com internet address = 195.189.203.130
ns2.gemnu.com internet address = 188.64.49.86

nslookup -type=a vanharten.net

Name: vanharten.net
Address: 195.189.203.129

nslookup -type=a www.vanharten.net

Name: www.vanharten.net
Address: 195.189.203.129

nslookup -type=mx vanharten.net

vanharten.net MX preference = 30, mail exchanger = ASPMX4.GOOGLEMAIL.COM
vanharten.net MX preference = 30, mail exchanger = ASPMX5.GOOGLEMAIL.COM
vanharten.net MX preference = 10, mail exchanger = ASPMX.L.GOOGLE.COM
vanharten.net MX preference = 20, mail exchanger = ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM
vanharten.net MX preference = 20, mail exchanger = ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM
vanharten.net MX preference = 30, mail exchanger = ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM
vanharten.net MX preference = 30, mail exchanger = ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM

vanharten.net nameserver = ns2.gemnu.COM
vanharten.net nameserver = ns1.gemnu.COM
ASPMX.L.GOOGLE.COM internet address = 74.125.77.27
ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM internet address = 72.14.213.27
ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM internet address = 74.125.127.27
ASPMX2.GOOGLEMAIL.COM internet address = 74.125.43.27
ASPMX3.GOOGLEMAIL.COM internet address = 72.14.213.27
ASPMX4.GOOGLEMAIL.COM internet address = 209.85.229.27
ASPMX5.GOOGLEMAIL.COM internet address = 74.125.157.27
ns1.gemnu.COM internet address = 195.189.203.130
ns2.gemnu.COM internet address = 188.64.49.86

Laatst bewerkt:
Uiteraard heb ik de vraag ook voorgelegd aan de betrokken instanties, maar blijkbaar trof ik er de verkeerde (niet terzake kundige mensen of mensen die niet de juiste "bevoegdheden" hadden).
O.a. naar aanleiding van jouw reactie is een en ander bezig zich nu op te lossen.

Tegelijk zijn er nieuwe vragen gerezen, maar die weet ik nu ook weer neer te leggen bij de juiste afdelingen.
Via welke commando's (of programma's?) heb je deze informatie gekregen?

Hartelijk dank voor je antwoord!

De commando's heb ik vetgedrukt in mijn 'bijlage'-tekst aangegeven. Kunnen op de opdracht-prompt ingegeven worden.

Voorbeeld: Mijn eerste commando om te bekijken op welke dns-server(s) vanharten.net op te vragen, oftewel de NS ("Name Server") records van vanharten.net:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
nslookup -type=ns vanharten.net

Waar ik de andere informatie vandaan heb houd ik voor mezelf, maar ik geef je een hint: Ik heb gebruik gemaakt van Whois servers op het Internet.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Waar ik de andere informatie vandaan heb houd ik voor mezelf, maar ik geef je een hint: Ik heb gebruik gemaakt van Whois servers op het Internet.

Tijs.

Ok, ik kan me voorstellen dat je dat voor jezelf houdt. Maar ik zou graag willen weten waar de informatie vandaan komt die achter de domeinnaam staat (aan het begin van jouw quote):

[/QUOTE]Vanharten.net ("geref-kerk-amersfoort-oost.nl/") is a domain controlled by two name servers at gemnu.com[/QUOTE]

Of beter gezegd: waar staat die (vetgedrukte) informatie opgeslagen; bij welke instantie kan ik dat laten wijzigen? Na enig ge-google kwam ik erachter dat dit een soort van omschrijving is...

Ik maak alleen gebruik van die Whois website, dus de achterliggende informatiegaring heb ik niet in de hand en ook geen inzicht in.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe dat geref-kerk-amersfoort-oost.nl bij het vanharten.net domein gevonden is. Zolang je in (de broncode) van je website zelf geen referentie doet naar dat domein, dan lijkt het me gewoon een 'misser' van de door mij gebruikte website. Kan er bijv. aan liggen dat je website nu op een gesharede server staat van Gemnu.com, dus (nu en historisch) door meerdere domeinen/webservers wordt gebruikt.

Google vindt ook niets m.b.t. dat domein geref-kerk-amersfoort-oost.nl en kan ook niet in de DNS (terug-)gevonden worden, dus ik zou het gewoon negeren.

Tijs.

Google vindt ook niets m.b.t. dat domein geref-kerk-amersfoort-oost.nl en kan ook niet in de DNS (terug-)gevonden worden, dus ik zou het gewoon negeren.

Tijs.

Dankjewel voor je reactie.
Ik kan me alleen herinneren dat ik JAAAAREN geleden (nog voordat ik Solcon-klant was) ooit deze domeinnaam heb aangevraagd, maar dat is toen allemaal niet doorgegaan. Het blijkt dat je hier een soort van omschrijving kunt laten plaatsen. Ik negeer dit voorlopig maar...

Zoals geschreven: Als je in de broncode of in een of ander .htaccess bestand o.i.d. geen enkele referentie doet naar geref-kerk-amersfoort-oost.nl, dan weet ik niet hoe die domeinnaam aan vanharten.net gelinkt is.

Wél is het uiterst apart dat precies jij ooit díe domeinnaam had aangevraagd. Dat zou (bijna) té toevallig zijn.

Wellicht kun je contact opnemen met de toenmalige registrar en vragen of ze niet toevallig iets in gang hebben gezet m.b.t. die domeinnaam maar het 'niet afgemaakt hebben' (of vergeten zijn de stappen 'terug te draaien').

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan