Nieuwe game desktop

• Onderwerp starter Onderwerp starter stn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

stn

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2010
Hallo allemaal, alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht.

Ik wil graag een nieuwe game desktop kopen ik heb zelf iets samengesteld bij azerty, ik vroeg me af of dit een wijze aankoop is? zitten er geen addertjes onder het gras?
Het gaat om het volgende systeem :

Kast: Cooler Master Centurion 5 II
Voeding: Cooler Master GX RS-650-ACAA-E3 650 watt
Geheugen: Team Elite DDR3 geheugen, 1333 mhz, 4 GB
Videokaart: Palit Geforce GTX 470
Processor: Intel Core i5 760
Moederbord: Gigabyte GA-P55M-UD2
Harde schijf: Samsung Spinpoint f3 Desktop class HD103
Processorkoeler: Cooler Master Hyper TX 3
Windows 7
Assemblage Processor,koeler
Totaal € 950

Korte uitleg waarom ik hiervoor heb gekozen:

Kast: ik vind deze kast ZEER mooi , ook heb ik positieve reviews gelezen over deze kast, goede airflow in deze kast? Verstanding om 1-2 ventilatoren appart erbij te kopen voor extra goede koeling? zodat ik er in totaal 4 heb in de kast?

Voeding: Cooler Master A merk en ik hoop dat 650 W genoeg is?

Geheugen: Goed merk, 1333mhz, ik heb ergens gelezen dat als je hogere mhz pakt dat dat alleen profeit heeft bij overclocken van het geheugen?

Videokaart: Gekozen voor Nvidia GTX 470, deze heb ik gekozen omdat deze 2 euro duurder is als de HD5850, ik heb verschillende benchmarks gezien en reviews gelezen/bekeken waaruit blijkt dat de gtx 470 sneller is dan de Hd 5850, op sommige sites werd zelfs 10% sneller gezegd, en soms zelf sneller is als de hd 5870, ik vind dit dus die 2 euro extra wel waard :P. Geciteerd van hardware info: http://nl.hardware.info/reviews/1702/17/test-nvidia-geforce-gtx-470-gtx--470-vs-radeon-hd-58505870

Zouden de prijzen ooit zaken naar het niveau van de Radeon HD 5850 - zoals nVidia eigenlijk wil - dan moeten we natuurlijk een andere vergelijking maken, zoals in onderstaande tabel. We zien dan de GTX 470 gemiddeld een kleine 11 procent sneller is dan de Radeon HD 5850. Geen wereldschokkend verschil, maar als de kaarten hypothetisch ooit op een vergelijkbaar prijsniveau zouden uitkomen, dan zou de nVidia kaart dus een betere keuze kunnen zijn.

Ik weet dat de gtx meer lawaai maakt en heter word.
Er zijn trouwens ontzettend veel verschillende merken van die videokaarten, welke moet ik nou eigenlijk pakken? want het verschil is toch iets van dat de ene een extra koeler erop heeft en de andere is weer iets sneller?
Ik heb gewoon de goedkoopste gepakt van het merk Palit. Is dit merk goed?

Ohja, een externe grafische kaart koeler, die je zeg maar gewoon naast de videokaart inplugt voor extra koeling? idee�n?

Processor: I5-760, zeer snelle processor en goed overklokbaar op forums gelezen. Ik wil licht overclocken , daarom heb ik ook de hyper tx3 gepakt.

Moederbord: Gygabite goed merk, goed moederbord. De unboard geluidskaart geeft goed geluid of is het flut? Ik wil graag een 5.1 setje erop aansluiten ( Logitech x-540)

Harde schijf: Veel opslag, snelle rpm en goedkoop, goed merk

Processorkoeler: Goedkoop, goed merk, koelt hopelijk genoeg om de processor tot 3,2-3.4 ghz over te clocken

Ik hoop dat jullie advies kunnen geven

Alvast bedankt voor jullie moeite!!! :D

Groeten Steven

Laatst bewerkt:
Voor mijn systeem zijn 2 case fans iig meer dan genoeg (i 5 750 + GTX 460).

Met 1600 heb je wat meer speling bij zwaar overklokken. Als je toch niet zwaar gaat overklokken kun je inderdaad ook een 1333 setje nemen.

Aangezien Nvidia zelf 550 W aanraadt heb je aan 650 W meer dan voldoende.
http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gtx_470_us.html

Ik weet niet uit mijn hoofd hoe duur jouw voeding kost, maar als er een voeding van OCZ, Be Quiet of Corsair in die prijsklasse zit met ongeveer dezelfde specs dan zou ikzelf eerder voor één van die merken gaan.

De 470 lijkt mij een goede keuze. Die van Gigabyte was een tijdje geleden verkrijgbaar voor 230 euro bij Azerty. Daarnaast koop je volgens mij een beetje op een ongunstig moment, want de GTX 480 van Gigabyte was tot een paar dagen geleden al verkrijgbaar voor 350 bij Azerty. (ik weet niet of je die in overweging zou hebben genomen, maar voor 350 kreeg je dan een enorm snellere kaart)
Neemt niet weg dat de 470 mij nog steeds een hele goede keus lijkt. Zeker als je geen problemen hebt met een wat luidruchtige fan tijdens zware belasting en hij maar een paar euro duurder is dan de langzamere 5850, die ook nog eens geen PhysX heeft.

Als ze ongeveer op dezelfde kloksnelheid lopen dan ga je daar in de praktijk weinig van merken. Ik zou dus geen videokaart kopen, die 25MHz sneller is geklokt en dan ook bijvoorbeeld 25 euro duurder kost. Je kan namelijk makkelijk je kaart op dezelfde kloksnelheid laten lopen met een programma als MSI Afterburner. Waar je eventueel wel op kan letten qua merken is het aantal jaar garantie, die je krijgt bij de kaart. Daarnaast koelt inderdaad de ene koeler net wat beter dan de andere, maar welke het best koelt weet ik niet uit mijn hoofd. Sommige merken geven weleens een gratis game bij hun kaart en of hebben meer aansluitingen (bv 2 mini hdmi ipv 1). De GPU zelf is uiteraard hetzelfde.

Externe grafische kaart koeler koelt vaak wel beter (moet je even nagaan in de reviews) en kan dus handig zijn bij het overklokken van de kaart. Je moet er echter wel op letten of je, je garantie nog wel behoudt als de originele koeler eraf haalt. Sommige merken willen wel eens lastig doen als het zichtbaar is dat je de originele koeler hebt gedemonteerd.

Mijn i5 750 loopt probleemloos op 3.4 GHz met CM 212. Ik denk ook dat een CM TX 3 ruim genoeg is voor zo’n kleine overklok, omdat het voltage over het algemeen daarvoor vrij laag kan (in de 1.18 range voor de vcore bij mijn i5).

(Let er bij de harde schijf trouwens verder op dat je de 103SJ aanklikt en bijvoorbeeld niet de 103SI, omdat de laatste namelijk een stukje langzamer is.)

Laatst bewerkt:
Hee hallo sprinkstof,
Super bedankt voor de reactie :D

Ik wil eigenlijk alleen mijn processor licht overclocken, de reden waarom ik een externe videokaart koeler wou hebben, die je dus gewoon ernaast inplugt zondat dat je de fan van de videokaart moet demonteren, is omdat ik gelezen heb dat de gtx 470 een temperatuur bereikt van 95 graden ofzo, als ik zon externe erbij zet, bijvoorbeeld de Antec Vcool daalt de temperatuur hopelijk tot 85-88 graden.

Wat betreft de voeding: Kost 71,63 voor 650 watt, ik heb het even gecheckt op azerty, en het is maar goed dat je me daar op hebt gewezen, OCZ StealthXtream van 700 wat voor 74 euro, heb ik voor niks toch weer 50 extra watt erbij.

Wat betreft die gtx 480, die is me echt te duur , ook als hij daalt qua prijs :P

Mijn processor ondersteund toch alleen dual channel geheugen toch? Maar stel dat ik dat over een jaartje wil upgraden, dan bestaat er toch de mogelijkheid om 2x1gb erbij te kopen zodat alle 4 de slots bezet zijn? hierdoor loopt het dus weer in dual channel?

Ohja, Moederbord een goede keuze? is de unboard geluidskaart goed of flut? kwil 5.1 setje erop aansluite (logitech x-540)

Groeten

Steven

Beste,

Als je Azerty gebruikt, 1 TIP! Ookal gebruik je een andere site!

NEEM DE PALIT GTX 460!
Deze Graka is veel goedkoper, en op sommige vlakken soms beter dan de 470! De hitte die de 470 regenereert is extreem veel, en als je een niet zo goed verluchtende case hebt kan dit problemen veroorzaken...

Als je beslist de GTX 460 te nemen, dan moet je wel de Sonic Platinum nemen...

MVG

Bram

Hee hallo sprinkstof,
Super bedankt voor de reactie :D

Ik wil eigenlijk alleen mijn processor licht overclocken, de reden waarom ik een externe videokaart koeler wou hebben, die je dus gewoon ernaast inplugt zondat dat je de fan van de videokaart moet demonteren, is omdat ik gelezen heb dat de gtx 470 een temperatuur bereikt van 95 graden ofzo, als ik zon externe erbij zet, bijvoorbeeld de Antec Vcool daalt de temperatuur hopelijk tot 85-88 graden.

Wat betreft de voeding: Kost 71,63 voor 650 watt, ik heb het even gecheckt op azerty, en het is maar goed dat je me daar op hebt gewezen, OCZ StealthXtream van 700 wat voor 74 euro, heb ik voor niks toch weer 50 extra watt erbij.

Wat betreft die gtx 480, die is me echt te duur , ook als hij daalt qua prijs :P

Mijn processor ondersteund toch alleen dual channel geheugen toch? Maar stel dat ik dat over een jaartje wil upgraden, dan bestaat er toch de mogelijkheid om 2x1gb erbij te kopen zodat alle 4 de slots bezet zijn? hierdoor loopt het dus weer in dual channel?

Ohja, Moederbord een goede keuze? is de unboard geluidskaart goed of flut? kwil 5.1 setje erop aansluite (logitech x-540)

Groeten

Steven
Klopt, de 470 kan erg warm worden.
http://www.anandtech.com/show/2977/...x-470-6-months-late-was-it-worth-the-wait-/19

Als je de kaart zelf niet heel erg zal overklokken dan heb je er denk ik zelf niet héél erg veel last van (de fan zal wel snel vrij hard draaien--> en dus meer geluid maken). Als je daarentegen liever niet zulke tempraturen in je kast wilt kun je kijken naar andere kaarten, zoals bijvoorbeeld de 5850 of de 460. Beiden zijn echter over het algemeen wel een stukje langzamer, maar nog steeds meer dan redelijke gamekaarten. Of naar andere koelmethoden zoeken.... Hier iemand bij tweakers.net met de Vcool: http://tweakers.net/productreview/10731/antec-vcool.html

Ja, je processor en moederbord ondersteunen alleen dual channel. Als je nu 2x 2Gb neemt dan kun je er bijvoorbeeld over een jaar makkelijk 2x 1 Gb bij steken.

Je moederbord ondersteund volgens mij Crossfire en daar ga je dus geen gebruik van maken als je een Nvidia kaart koopt (tenzij je het probeert met hacked drivers..). Als je trouwens niet van plan bent er een tweede videokaart bij te zetten dan maakt dit helemaal niks uit. Verder heeft je moederbord SATA 300 en USB 2. Ik heb zelf nog niet zo heel lang geleden mijn PC in elkaar gezet en voor mij waren SATA 300 en USB 2 genoeg of een moederbord met USB 3 en SATA 600 voor jou de moeite waard is moet je zelf even bekijken en beslissen… De overige features van het betreffende moederbord zijn overigens dik in orde. Hier iemand op tweakers.net met het door jou geselecteerde moederbord:
http://tweakers.net/productreview/14172/gigabyte-ga-p55m-ud2.html

Ik ben geen audiofiel en hoe de onboard geluidskaarten zich verhouden weet ik helaas niet. Misschien iemand anders?

Laatst bewerkt:
Ik heb het even gecheckt en het is ok , harstikke bedankt voor de hulp!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan