• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert.zoeken geeft geen waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

dnooij

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2009
Ik heb een probleem dt ik nooit eerder ben tegen gekomen.

Ik heb een excel sheet waar maandcijfers in staan.
kolom a = groepnaam
kolom b = mtd cijfer
kolom g-r = de cijfers per maand

nu heb ik in kolom b de volgende formule staan:
vert.zoeken(b;b1:r100;13;onwaar) om de maand juli op te halen (=kolom
m)

bij de meeste cellen gaat het goed, maar niet bij allemaal.
er zijn cellen waarbij er de waarde 0 wordt teruggegeven, terwijl er
in kolom m toch echt iets staat.

wanneer ik de teskt in kolom A aanpas van een groep waar ik wel wat
terug krijg, dan doet hij het gewoon.
bij sommige lege cellen wil er wel iets terug komen wanneer ik van de
tabelmatrix b30:r100 maak, maar dat geldt niet voor alle
probleemcellen.

ik begin te denken dat het iets met de opmaak van de tekst te maken
heeft, maar wanneer ik de opmaak van een "goede" cel kopieer,
veranderd er niets.

is er iemand die dit probleem kent en er een oplossing voor heeft?

Als je een gedeelte van je bestand of een fictief voorbeeld ervan waarbij het probleem zich voordoet, hier op het forum plaatst, dan denk ik dat een van de lezers je probleem snel zal oplossen. Zonder zo'n bestand nlijft het gissen naar de oorzaak.

nu heb ik in kolom b de volgende formule staan:
vert.zoeken(b;b1:r100;13;onwaar) om de maand juli op te halen (=kolom
m)
Die b in je formule is al heel vreemd.
Als je naar een letter zoekt, moet die tussen dubbele aanhalingstekens staan.

Laatst bewerkt:
Ik zoek niet naar een letter, maar naar een tekst die in kolom b staat. Bijvoorbeeld naar Overige personeelskosten.

Ik heb een bijlage toegevoegd waar het fout gaat.
In cel b10 gaat het goed, in cel b13 niet.

Bijlagen

je formule in B10 ziet er zo uit:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A10;$A$7:$R$15;'G:\Purmerend\Control\Groepsmap\2010\Budget 2010\LEQ3\[Budget LEQ3 per kp versie 3.xlsm]Data nl'!$A$1+6;ONWAAR)

1. A10 = zoekwaarde ("Opleidingskosten");
2. $A$7:$R$15 = het bereik op hetzelfde blad ("Directie") waarin gezocht moet worden;
3. 'G:\Purmerend\Control\Groepsmap\2010\Budget 2010\LEQ3\[Budget LEQ3 per kp versie 3.xlsm]Data nl'!$A$1+6
4. ONWAAR = benaderingswijze.

Waarschijnlijk gaat het fout in de derde regel hierboven; regel 1, 2, en 4 lijken mij ok.
Het resultaat van regel 3 moet zijn: een kolomnummer, behorend tot het bereik A7:R15 in het blad "Directie".
Misschien is het resultaat ook wel zo'n kolomnummer, alleen kunnen we dat niet beoordelen omdat dat getal opgehaald wordt uit een ander bestand.

Voor deze verwijzing mag je ook 13 invullen, want dat is de resultant van deze formule.
Wanneer je i.p.v. Opleidingskosten bijvoorbeeld A invult, doet hij het wel!

je formule in B10 ziet er zo uit:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A10;$A$7:$R$15;'G:\Purmerend\Control\Groepsmap\2010\Budget 2010\LEQ3\[Budget LEQ3 per kp versie 3.xlsm]Data nl'!$A$1+6;ONWAAR)

1. A10 = zoekwaarde ("Opleidingskosten");
2. $A$7:$R$15 = het bereik op hetzelfde blad ("Directie") waarin gezocht moet worden;
3. 'G:\Purmerend\Control\Groepsmap\2010\Budget 2010\LEQ3\[Budget LEQ3 per kp versie 3.xlsm]Data nl'!$A$1+6
4. ONWAAR = benaderingswijze.

Waarschijnlijk gaat het fout in de derde regel hierboven; regel 1, 2, en 4 lijken mij ok.
Het resultaat van regel 3 moet zijn: een kolomnummer, behorend tot het bereik A7:R15 in het blad "Directie".
Misschien is het resultaat ook wel zo'n kolomnummer, alleen kunnen we dat niet beoordelen omdat dat getal opgehaald wordt uit een ander bestand.

het blijft moeilijk om de formule te controleren nu je er een koppeling naar een andere niet bijgevoegd bestand in hebt staan.

ik denk dat de formule vertikaal zoeken niet werkt, want:

vertikaal zoeken zoekt naar een waarde in een tabel, waarbij de opgezochte waarde in de meest linkse kolom dient te staan.

Deze tabel dient chronolisch gesorteerd te zijn (van onder naar boven of van boven naar onderen).

ik heb jouw reeks gesorteerd en toen de formule uitgevoerd.

dan werkt het wel.

In een ongesorteerde lijst is ook te zoeken.

hiervoor heb je wel een andere formule nodig (index etc??)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Probleem opgelost

Probleem opgelost,

Overige personeelskosten staat er 2 keer in

Zal in vervolg de vraag op 1 plek plaatsen.

Laatst bewerkt:
welke oplossing heb je gekozen?

Overige personeelskosten staat er 2 keer in

waar staan die overige personeellskosten 2 x erin?
ik zie ze in jouw bestand maar 1x terugkomen.

bedankt voor de reactie

Deze tabel dient chronolisch gesorteerd te zijn (van onder naar boven of van boven naar onderen).
Dat is in zijn algemeenheid voor vert.zoeken niet juist.
Zie de helpfile van Excel, waarin dat duidelijk wordt uitgelegd.

verklarende tekst bij vertikaal zoeken.

ik vind deze tekst in de help van vert.zoeken.

De waarden in de eerste kolom van tabelmatrix moeten in oplopende volgorde zijn gesorteerd, anders geeft VERT.ZOEKEN wellicht niet de juiste waarde als resultaat. Zie Gegevens sorteren voor meer informatie.

de volledige tekst (zonder voorbeelden) staat hieronder.

Code:
VERT.ZOEKEN
Alles weergevenAlles verbergen
Zoekt naar een waarde in de eerste kolom van een tabelmatrix en geeft als resultaat een waarde uit dezelfde rij in een andere kolom in de tabelmatrix. 

De afkorting VERT in VERT.ZOEKEN verwijst naar verticaal. Gebruik VERT.ZOEKEN in plaats van HORIZ.ZOEKEN als de vergelijkingswaarden zich in een kolom links van de gegevens bevinden die u zoekt.

Syntaxis
VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindex_getal;benaderen)

zoekwaarde    De zoekwaarde in de eerste kolom van de tabelmatrix (matrix: wordt gebruikt om enkelvoudige formules te maken die meerdere resultaten geven of die worden toegepast op een groep argumenten die in rijen en kolommen zijn gerangschikt. Een matrixbereik heeft een gemeenschappelijke formule; een matrixconstante is een groep constanten die als argument wordt gebruikt.). Zoekwaarde kan een waarde of een verwijzing zijn. Als zoekwaarde kleiner is dan de kleinste waarde in de eerste kolom van tabelmatrix, geeft VERT.ZOEKEN de foutwaarde #N/B als resultaat.

tabelmatrix    Twee of meer kolommen met gegevens. U kunt een verwijzing naar een bereik of een bereiknaam opgeven. De waarden in de eerste kolom van tabelmatrix zijn de waarden waar zoekwaarde naar zoekt. Dit kunnen tekst, getallen of logische waarden zijn. Bij tekstwaarden wordt geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters. 

kolomindex_getal    Het kolomnummer in tabelmatrix van waaruit de overeenkomstige waarde moet worden geleverd. Als kolomindex_getal 1 is, wordt de waarde uit de eerste kolom in tabelmatrix opgehaald. Als kolomindex_getal 2 is, wordt de waarde opgehaald uit de tweede kolom, enzovoort. Als kolomindex_getal:

kleiner is dan 1, geeft VERT.ZOEKEN de foutwaarde #WAARDE! als resultaat.
groter is dan het aantal kolommen in tabelmatrix, geeft VERT.ZOEKEN de foutwaarde #VERW! als resultaat.
benaderen     is een logische waarde die aangeeft of VERT.ZOEKEN wel of niet exact overeenkomende waarden moet zoeken:

Als benaderen WAAR is of wordt weggelaten, wordt er een exact of een niet-exact overeenkomende waarde gevonden. Wanneer er geen exacte overeenkomst wordt gevonden, wordt de volgende hoogste waarde die kleiner is dan zoekwaarde als resultaat gegeven. 
[COLOR="darkred"]De waarden in de eerste kolom van tabelmatrix moeten in oplopende volgorde zijn gesorteerd, anders geeft VERT.ZOEKEN wellicht niet de juiste waarde als resultaat. Zie Gegevens sorteren voor meer informatie.[/COLOR]
Als benaderen ONWAAR is, wordt er alleen naar een exacte overeenkomst gezocht. In dit geval hoeft u de waarden in de eerste kolom van tabelmatrix niet te sorteren. Wanneer er twee of meer waarden in de eerste kolom van tabelmatrix overeenkomen met de zoekwaarde, wordt de eerst gevonden waarde gebruikt. Wanneer er geen exacte overeenkomst wordt gevonden, resulteert de functie in de foutwaarde #N/B.
Aanvullende informatie
Wanneer u in de eerste kolom van tabelmatrix naar tekstwaarden zoekt, dient u ervoor te zorgen dat de gegevens in de eerste kolom van tabelmatrix geen voorloop- of volgspaties en geen niet-afdrukbare tekens bevatten, en dat rechte en gekrulde aanhalingstekens (enkel en dubbel) op consistente wijze worden gebruikt. Anders kan VERT.ZOEKEN een onjuist of onverwacht resultaat opleveren. Zie WISSEN.CONTROL en SPATIES.WISSEN voor meer informatie.
Wanneer u naar getal- of datumwaarden zoekt, dient u ervoor te zorgen dat de gegevens in de eerste kolom van tabelmatrix niet zijn opgeslagen als tekstwaarden. VERT.ZOEKEN kan in dat geval een onjuist of onverwacht resultaat opleveren. Zie Als tekst opgeslagen getallen converteren naar getallen voor meer informatie.
Als benaderen ONWAAR is en zoekwaarde tekst is, kunt u een vraagteken (?) of een sterretje (*) gebruiken als jokertekens in zoekwaarde. Een vraagteken vervangt een willekeurig teken, een sterretje vervangt een willekeurige tekenreeks. Als u echt een vraagteken of een sterretje wilt zoeken, moet u een tilde (~) voor dat teken typen.

ik vind deze tekst in de help van vert.zoeken.

De waarden in de eerste kolom van tabelmatrix moeten in oplopende volgorde zijn gesorteerd, anders geeft VERT.ZOEKEN wellicht niet de juiste waarde als resultaat. Zie Gegevens sorteren voor meer informatie.
.[/CODE]

en direct daaronder staat:
Als benaderen ONWAAR is, wordt er alleen naar een exacte overeenkomst gezocht. In dit geval hoeft u de waarden in de eerste kolom van tabelmatrix niet te sorteren.

en direct daaronder staat:
Als benaderen ONWAAR is, wordt er alleen naar een exacte overeenkomst gezocht.
In dit geval hoeft u de waarden in de eerste kolom van tabelmatrix niet te sorteren.
Precies Haije !
Waarvan akte.

Beste Zapatr en Haije,

Dank voor de aanvullingen.:thumb:

hebben we dat vandaag ook weer geleerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan