Overstap naar een server 2008 omgeving

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hammie070

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 sep 2010
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en het is ook de eerste keer dat ik via internet een vraag stel dus neem het me niet kwalijk als ik het fout formulier.

Ik loop stage op een school en hier gebruiken ze een linux server. Deze word beheert door een extern bedrijf. Nu is mij gevraagd om op onderzoek te gaan naar de voor en nadelen van een windows server 2008. Uit ervaring weet ik goed om te gaan met windows server 2003 en het is ook niet moeilijk om met een 2008 om te gaan. Nou is mijn vraag aan jullie of iemand iets op papier heeft staan of ergens op internet wat de voor en nadelen zijn van een windows server.

van de linux zijn ze wel duidelijk want ze kunnen pas verder als het bedrijf langs is geweest, maar als we een windows server 2008 implementeren dan kan ik het zelf doen. Ik loop voor een jaar stage, ik heb binnen kort een gesprek met de ICT-commissie en de directie om ze een goede uitleg te geven.

sorry dat het zo lang moet. en ik hoop dat jullie de vraag begrijpen ik zie jullie reactie met alles vreugde tegemoet.

mvg Hamster

okee ik houd het kort maar in ieder geval even mijn eerste indruk.
Mocht je meer info willen hebben kan ik nog verder helpen zoeken over voor en nadelen, maar hier alvast wat dingen die je gelijk kunt aandragen.

Ik ben momenteel 3e jaars informatica student en ik hoor in mijn omgeving weinig goeds over windows server. Het zou zo lek als een mandje zijn, en als er tijdens een college geroepen wordt: "... dan zou dat goed moeten gaan (tenzij je natuurlijk windows op je server draait)" hoor je altijd wel gegniffel in de zaal. Of dit nou op waarheid is berust, of dat we gewoon collectief niet houden van een systeem waarvan we de werking niet kunnen bekijken (closed source), weet ik niet precies.

Nu klinkt dit allemaal wel heel negatief, maar windows server heeft zeker ook zijn voordelen.

Windows server is leuk voor als je windows gewend bent, het instellen van de server gaat dan net zo makkelijk als het via remote desktop inloggen en vervolgens taken te doen die goed begeleid zijn via wizards en dergelijken. Zodra je in feite weet hoe je hetgene wat je wilt doen weet te benoemen kom je er bij windows server meestal wel uit. Ze hebben dus eigenlijk een windows desktop omgeving extra programma's gegeven die als server dienen.

Linux daarentegen is echt een ander verhaal. Dit kost echt moeite om je er in te verdiepen en om ook maar het kleinste detail goed geregeld te krijgen. Ubuntu server is denk ik het makkelijkste om mee te beginnen.Waarom wordt dit wel veilig beschouwd? De code is open source, iedereen kan de code bekijken en fouten aanwijzen. Een bug kan dus niet zo lang onopgemerkt blijven zoals bij microsoft kan gebeuren. Windows is closed en er is maar een besloten groep mensen die de code mag bekijken. Het aantal mensen die dus mogelijk fouten zouden kunnen zien wordt hierdoor beperkt. De bug wordt bij vondst gewoon zo snel mogelijk gefixt.
Je hebt bij linux normaliter geen desktop environment waar je op in kunt loggen om dingen te wijzigen. Alles gaat via SSH en is dus command line based. Je hebt hierdoor wel de volledige controle, onoplosbare foutmeldingen omdat windows denkt dat het niet zo moet heb je niet. Vanwege de veiligheid is na installatie Ubuntu server vaak wel helemaal dichtgetimmerd vanwege de veiligheid. Je zult dus voor alle taken die je met de server wilt volbrengen instellingen moeten maken die je vaak moet doen door het aanpassen van config bestandjes.

en linux is gratis, wat altijd beter is voor scholen.

Ik weet zo niet over welke server het gaat, maar linux wordt vaak in professionele omgevingen gebruikt, als je er genoeg tijd in steekt kun je daar naar mijn idee ook veel krachtigere dingen mee. Ik zou zeker aanbevelen zelf eens een linux servertje op te zetten, daar leer je veel van!

Laatst bewerkt:
Scholen kunnen voor een scheintje via b.v. www.slim.nl een windows licentie aanschaffen, en dat geldt ook voor de server editie's, dus de vergelijking van prijs e.d. tegenover een gratis ubuntu server installatie, gaat niet helemaal op ;)

@Phr3ak dat is niet helemaal waar... Ooit onderzocht wat het kost om een windows netwerk op te zetten met 1 server?

Je betaald per user of per werkplek... en dat loopt flink omhoog! Je betaald ongeveer 160 euro per werkplek. Per user misschien iets minder maar dat tikt alsnog flink aan!

@Hammie070 Waarom neem je geen kijkje naar een OSX Server? Hierbij ben je vanaf 10 client pc al stukken goedkoper uit!

@Phr3ak dat is niet helemaal waar... Ooit onderzocht wat het kost om een windows netwerk op te zetten met 1 server?

Je betaald per user of per werkplek... en dat loopt flink omhoog! Je betaald ongeveer 160 euro per werkplek. Per user misschien iets minder maar dat tikt alsnog flink aan!

Voor die 160,- euro heb je wel de mogelijkheid, dat als de boel in elkaar stort dat je hulp kunt inroepen, kom daar maar eens aan bij Linux. Op zich is support ook te verkrijgen met/op Linux, alleen dan betaal je wel iets meer als die 160,- ;)

Server2008

okee ik houd het kort maar in ieder geval even mijn eerste indruk.
Mocht je meer info willen hebben kan ik nog verder helpen zoeken over voor en nadelen, maar hier alvast wat dingen die je gelijk kunt aandragen.

Ik ben momenteel 3e jaars informatica student en ik hoor in mijn omgeving weinig goeds over windows server. Het zou zo lek als een mandje zijn, en als er tijdens een college geroepen wordt: "... dan zou dat goed moeten gaan (tenzij je natuurlijk windows op je server draait)" hoor je altijd wel gegniffel in de zaal. Of dit nou op waarheid is berust, of dat we gewoon collectief niet houden van een systeem waarvan we de werking niet kunnen bekijken (closed source), weet ik niet precies.

Nu klinkt dit allemaal wel heel negatief, maar windows server heeft zeker ook zijn voordelen.

Windows server is leuk voor als je windows gewend bent, het instellen van de server gaat dan net zo makkelijk als het via remote desktop inloggen en vervolgens taken te doen die goed begeleid zijn via wizards en dergelijken. Zodra je in feite weet hoe je hetgene wat je wilt doen weet te benoemen kom je er bij windows server meestal wel uit. Ze hebben dus eigenlijk een windows desktop omgeving extra programma's gegeven die als server dienen.

Linux daarentegen is echt een ander verhaal. Dit kost echt moeite om je er in te verdiepen en om ook maar het kleinste detail goed geregeld te krijgen. Ubuntu server is denk ik het makkelijkste om mee te beginnen.Waarom wordt dit wel veilig beschouwd? De code is open source, iedereen kan de code bekijken en fouten aanwijzen. Een bug kan dus niet zo lang onopgemerkt blijven zoals bij microsoft kan gebeuren. Windows is closed en er is maar een besloten groep mensen die de code mag bekijken. Het aantal mensen die dus mogelijk fouten zouden kunnen zien wordt hierdoor beperkt. De bug wordt bij vondst gewoon zo snel mogelijk gefixt.
Je hebt bij linux normaliter geen desktop environment waar je op in kunt loggen om dingen te wijzigen. Alles gaat via SSH en is dus command line based. Je hebt hierdoor wel de volledige controle, onoplosbare foutmeldingen omdat windows denkt dat het niet zo moet heb je niet. Vanwege de veiligheid is na installatie Ubuntu server vaak wel helemaal dichtgetimmerd vanwege de veiligheid. Je zult dus voor alle taken die je met de server wilt volbrengen instellingen moeten maken die je vaak moet doen door het aanpassen van config bestandjes.

en linux is gratis, wat altijd beter is voor scholen.

Ik weet zo niet over welke server het gaat, maar linux wordt vaak in professionele omgevingen gebruikt, als je er genoeg tijd in steekt kun je daar naar mijn idee ook veel krachtigere dingen mee. Ik zou zeker aanbevelen zelf eens een linux servertje op te zetten, daar leer je veel van!

@ CUnknown: Hartelijk dank voor je snelle reactie ik sloot net af toen ik een mailtje binnen zag komen dat er een reactie was geplaatst.

Wat jij in je verhaal vertel klopt ook wel. Maar inderdaad iemand die windows omgeving gewend is heeft toch liever windows.
Het probleem nu is dat ze telkens een extern bedrijf moeten inschakelen om sommige problemen te verhelpen. dus zoals Phr3ak zegt je betaalt uitendelijk meer dan voor die ene call van windows.

Sterker nog ze hebben al een windows 2008 server licensie. ze gebruiken deze alleen voor als printserver en om een mapje te share. het probleem nu is dus dat de directeur zo eigenwijs is dat hij blijft volhouden dat een linux server beter is. misschien is dat ook wel zo. maar dat weet ik niet haha. dus als je mij inderdaad wilt helpen zoals je aanbood om de voor en nadelen op te noemen heeel graag.

@ andere reactie bedankt dat jullie mee denken. TOP.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan