• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als én als, dan een reeks formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boos81

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2010
Hoi,

Ik ben op zoek naar een formule die ik kan gebruiken voor mijn excelsheet.
Het gaat om een overzicht van verdiepingen van een gebouw (11) en daarbij de 4 bouwdelen. (ABCD) en daarachter de kamernummers behorende bij de verdieping en het bouwdeel. (bijvoorbeeld verdieping 4, bouwdeel B kamernummer 4.12)

Nu wil ik vervolgens in een andere sheet een verdieping selecteren( met een scrollijst) en het bouwdeel (met een scrollijst) (tot zover is mij gelukt) om vervolgens in een specifieke cel de reeks te hebben waaruit ik de kamer kan selecteren die enkel bij de gekozen verdieping en bouwdeel hoort. Dit moet dus een specifieke scrolllijst zijn die gekoppeld is aan de combinatie van de verdieping en het bouwdeel)

Ik zit dus te denken aan een soort als én als, dan reeks formule.

Ik ben geen Excel-held dus graag niet te moeilijke reactie.

Wie kan mij helpen?

Beste Boos81

Dat is mogelijk en ook niet al te moeilijk.

Heb jij een voorbeeld bestandje ?

Hierbij een voorbeeld document. De reeks bij "ruimte nummer" wil ik dus koppelen aan "Bouwdeel" en "verdieping" zodat ik niet hoef te scrollen door ruimte nummers die niet bij het bouwdeel horen.
Bekijk bijlage voorbeelddoc.xls

De validatielijst wordt gevuld aan de hand van de ruimtenummer icm het bouwdeel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Kan het kloppen dat het nog niet werkt? Komt dat omdat ik Excel 2003 heb? Kan jij aangeven hoe je het hebt gedaan, dan kan ik het in mijn definitieve versie opnemen.

Alvast bedankt!

Er staat (wanneer ik op data valideren klik) =VERSCHUIVING(Ruimtenr; VERGELIJKEN(TEKST(J5;"#"))*(Bouwdeel=B5));1)
vervolgens krijg ik ook een foutmeliding en werkt het niet.

Wie kan mij helpen?

Kan het kloppen dat het nog niet werkt? Komt dat omdat ik Excel 2003 heb? Kan jij aangeven hoe je het hebt gedaan, dan kan ik het in mijn definitieve versie opnemen.

Alvast bedankt!

Als het goed is werkt het wel. Ook in Excel 2003.

Een paar opmerkingen:
- Er bestaat geen bouwdeel A icm met een verdieping, dus zal er ook geen lijst te zien zijn. Als je de bouwdeel aanpast naar bijvoorbeeld B, C of D zie je wel een lijst.
- In de datavalidatie maak ik gebruik van een verwijzing naar een benoemd bereik uit het andere werkblad.

Het bereik Ruimtenr is het bereik in de gehele A-kolom.
Het bereik Bouwdeel is het bereik in de gehele D-kolom.

Selecteer elk bereik in het origineel en zet de naam in het tekstveld (linksboven bij A1).

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik heb nog steeds geen idee waarom bovenstaand documentje nog steeds een foutmelding geeft. Hij geeft bij boudeel B verdieping 3 nog steeds geen waarde/ lijst

Ik heb nog steeds geen idee waarom bovenstaand documentje nog steeds een foutmelding geeft. Hij geeft bij boudeel B verdieping 3 nog steeds geen waarde/ lijst

In bijgevoegd bestand heb ik bouwdeel B en verdieping 3.
In cel R5 zit een datavalidatie.
Als je op het pijltje klikt van cel R5 zie je als het goed is een lijst.

Als je wat anders zie dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Ik kan klikken op R5 wat ik wil, maar er komt geen pulldown menutje. Ik krijg bij openen wel een melding dat het een alleen-lezen document is.

Klopt het iig dat je de formule hebt gemaakt via de celvalidatie of zit ik verkeerd te zoeken?

Klopt het iig dat je de formule hebt gemaakt via de celvalidatie of zit ik verkeerd te zoeken?

Dat klopt wel.

Zit er geen pijltje bij cel R5?
Wat je zou kunnen doen is het bestand opslaan en vervolgens openen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

ik zie het pijltje wel staan, maar er komt geen lijst te voorschijn als ik er op klik:(

ik zie het pijltje wel staan, maar er komt geen lijst te voorschijn als ik er op klik:(

In het bestand wat ik zojuist gestuurd heb??
De bereiken Bouwdeel en Ruimtenr zijn wel benoemd in het bestand?

Met vriendeljike groet,

Roncancio

Je bedoeld het bestand dat vanmiddag rond 15:04 is geplaatst. Ja die bedoel ik ook.

Je bedoeld het bestand dat vanmiddag rond 15:04 is geplaatst. Ja die bedoel ik ook.

Krijg je bij geen enkele bouwdeel of Ruimtenr een lijst te zien?:shocked:

Bij Bouwdeel B en Ruimtenr 3 krijg ik de volgende lijst te zien:

3.41
3.42
3.43
3.48
3.603
3.604

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dat zou ik ook graag willen zien want die nummers kloppen!
Raar.

@ Roncancio,

Ook bij mij krijg ik niets te zien ! Althans als ik Excel 2003 gebruik.

In Excel 2007 werkt het perfect.

@ Roncancio,

Ook bij mij krijg ik niets te zien ! Althans als ik Excel 2003 gebruik.

In Excel 2007 werkt het perfect.

Oké.
Hartelijk voor de informatie!
Ik kan ik wel wat mee.:thumb:

Ik heb gelukkig 2003 én 2007.
Ik ga hiermee aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Onderstaande versie werkt bij mij in Excel 2003.
Met grote dank aan Gelens!:thumb::thumb:

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan