• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ben81

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2009
beste,

Onderstaande formule genereert niet het gewenste resultaat:

=ALS(EN(Q20=roostervrij;$G$7="");"Roostervrij";ALS(EN(Q20=roostervrij;$G$7="Even";$G$7="Oneven");"Roostervrij";""))

Ik wil namelijk dat in geval in cel G7 Even of Oneven is ingevuld is, het resultaat net zoals onder de eerste conditie het resultaat Roostervrij geeft. Nu blijft de cel leeg als cel G7 ingevuld is.

Waar zit het probleem?

Mvg

Ben

Laatst bewerkt:
Code:
=ALS(EN(Q20="roostervrij";$G$7="");"Roostervrij";ALS(EN(Q20="roostervrij";OF($G$7="Even";$G$7="Oneven"));"Roostervrij";""))

Nee in Q20 staat de dag aangegeven, die wordt geevalueerd met de dag dat de betreffende medewerker roostervrij is. De uitkomst in de cel waar deze formule in staat is Roostervrij, mits aan de voorwaarden voldaan wordt.

Toch iets te vroeg gejuicht. De onderstaande formule werkt toch niet helemaal.

=ALS(EN(Q20=roostervrij;$G$7="");"Roostervrij";ALS(EN(Q20=roostervrij;OF($G$7="Even";$G$7="Oneven"));"Roostervrij";""))

In de cel moet alleen "Roostervrij" vermeld worden indien:

Q20 is gelijk aan roostervrij (is celnaam) en G7 is leeg.

Als G7 is niet leeg (in cel G7 kan even of oneven ingevuld worden) dan moet het resultaat eveneens "Roostervrij" zijn, afhankelijk of het een even of oneven week is.

In alle overige gevallen moet de cel leeg blijven.

HOe kan ik de bovenstaande cel aanpassen zodat aan deze voorwaarden voldaan wordt?

Mvg

Ben

Code:
=ALS(EN(Q20=roostervrij;OF($G$7="";$G$7="Even";$G$7="Oneven"));"Roostervrij";"")
Wat bedoel je met 'Q20 is gelijk aan roostervrij (is celnaam)'.
Een voorbeeldbestandje doet vaak wonderen.

Nee in Q20 staat de dag aangegeven, die wordt geevalueerd met de dag dat de betreffende medewerker roostervrij is. De uitkomst in de cel waar deze formule in staat is Roostervrij, mits aan de voorwaarden voldaan wordt.

als q20 niet de tekst "roostervrij" bevat, werkt de formule ook niet want volgens jouw formule moet q20 ook gelijk zijn aan "roostervrij".

Ik sluit me bij de opmerking van Harry aan; voeg je bestandje ontdaan van gevoellige info bij.

Heb wat internetproblemen gehad vandaar een late reactie. Een nieuwe dag doet vaak wonderen, met een frisse geest heb ik het probleem weten te tackelen. Dank in ieder geval voor jullie bereidwilligheid.

Mvg
Ben

Beste ben81,

kun je de oplossing even posten, zodat ook andere formumleden hier hun voordeel mee kunnen doen.

Jazeker, onderstaande formule,

=ALS(EN(Q20=roostervrij;$G$7="");"Roostervrij";ALS(EN(Q20=roostervrij;S20=$G$7);"Roostervrij";""))

levert het gewenste resultaat op:

Als Q20 en A1 (celnaam is roostervrij) gelijk zijn en G7 is leeg, dan "Roostervrij";
Als Q20 en A1 gelijk zijn, maar G7 is niet leeg (hier kan "even" of "oneven" vermeld staan), dan wordt gekeken S20 geevalueerd. In deze cel is tevens "even" of "oneven" vermeld.

In mijn eerdere formule ontbrak de laatste voorwaarde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan