All purpose PC - 600 - 800

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coffeejunk

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2010
Hoi,

Direct ter zake:
Budget - Budget is 600 - 800. exclusief de randapparatuur.
Doel - Gamen, Videoconversie, download / PAR2 / unRAR (tegelijk :))
Ik ben nu erg actief op mijn PS3, maar wil sowieso Diablo III gaan spelen en mogelijk ook andere spellen die uitkomen. De PC moet ook over 3 jaar nog in staat zijn om op zijn minst aan de recommended requirements te voldoen van de spellen die op dat moment uitkomen (ook degene met zware PC eisen).

Daarnaast zet ik regelmatig o.a. DVD's om naar Ipad formaat om ze onderweg te kunnen kijken. Dit duurt nu vrij lang, als dat sneller kan is het ook mooi meegenomen. Ook conversie van MKV naar AVI of Ipad formaat mag sneller.
Ik kan eigenlijk niets anders doen op mijn huidige PC als ik aan het converteren of downloaden/PARen ben. Ik wil graag van alles tegelijk kunnen doen.

Mijn huidige PC (5 jaar oud). Stottert al als ik youtube, grabit en MSN tegelijk wil gebruiken. Daar wil ik ook van af. Als ik iets aanklik moet ik direct dat programma kunnen gebruiken en niet 10 minuten (beetje overdreven) moeten wachten totdat ik wat kan gaan doen.

Hoe belangrijk is stilte? - Mwoah. Staat niet in de woonkamer, dus niet heel belangrijk

Assemblage - Winkel. geheugen / 3d kaart inprikken lukt me nog wel, maar voor de rest...

Besturingssysteem - Windows 7. En ik wil de originele CD hebben, geen rare Dell constructies. Ik wil af en toe "format C:" kunnen doen en een schone install. Dat vind ik het prettigst als ik de originele CD heb. (even van uitgaande dat format C en CDtje erin werkt.....)

Andere software? - geen. Heb ik al.

Randapparatuur
Mag er bij, hoeft niet. Ik heb randapparatuur niet meegenomen in het budget. Ik heb een goede muis en boxen. Ik heb een monitor nodig (~21.5") en wil een ander toetsenbord. Maar die kan ik ook apart kopen (wil misschien wel even "proberen" voor ik er 1 koop).

Ik zie in alle voorgaande berichten dat er vrij vaak een voorstel wordt gedaan op azerty (krijg af en toe het gevoel dat de azerty-medewerkers ook dit forum beheren :p). Dat vind ik eigenlijk wel heel makkelijk en duidelijk. Is het mogelijk een ~600-700 euro voorstel te krijgen met daarbij wat uitleg wat er "beter" kan aan het systeem voor 100-200 extra uitgaven?

Als mijn eisen het budget overschrijden hoor ik dat ook graag. Dan zal ik 1 van 2en bijstellen :d

Oh, en ik heb al 2.5 TB aan externe HDs. Dus de harde schijf in de PC zelf mag best wat klein zijn (~500GB). Die wordt niet gebruikt voor de primaire opslag van (grote) bestanden.

Bedankt!
Coffee

Laatst bewerkt:
met dat budget moet je doel haal baar zijn
verder lijkt mij een nvidia kaartje met Core I5 of op zijn plek
klik

de reden waarom ik azerty kies is omdat zij het goedkoopst zijn en ook betrouwbaar
en nee ik ben geen medewerker van azerty zou wel leuk zijn :P

de videokaart: GTX460 768 MB PALIT
deze kaart zal elk spel de komende jaren op high kunnen spelen
deze videokaart is ongveer even duur als een ATI HD5770 maar is 40% sterker

EDIT: en ja het kan goedkoper

MOBO: MSI H55 G43
2 x 16x pcie
high def audio
1GB internet ondersteuning
Ondersteund crossfireX helaas geen SLI

CPU: Core I5 750
goed voor videobewerkingen(converts) en games

RAM: OCZ GOLD Dual channel kit 2 x 2GB
goedkoop en tog kwaliteit

Power supply: Coolermaster 550watt
A-merk voeding
goede V12+ lijn erg belangerijk voor het moederbord

Kast: Coolermaster Elite 430
Midtower kast zul je in de toekomst nog kunnen gebruiken voor als je nieuwe hardware gaat plaatsen en hij heeft een window
en er zit al een 120mm fan aan de voorkant met led

HDD: Samsung Spinpoint F1 640GB
erg betrouwbaar en heeft een interne gegevens snelheid van 175 mbps

Laatst bewerkt:
Dank je voor de snelle reactie!

Maarreuh... Wat is SLI?

Als monitor zat ik te denken aan:
LG E2240T-PN

Iemand hier ervaringen mee? Wat zijn goede alternatieven?

Ik wil niet een uitgebreide discussie starten maar kun je heel kort zeggen waarom je voor Pentium kiest boven AMD?

En tot slot:
Wat bedoelt Azerty precies met:
Montage systeem 1 jaar garantie. Wij zetten uw gewenste onderdelen in elkaar en monteren deze netjes af. Vervolgens testen wij het systeem op incompatabiliteit en met alle mogelijke software.

Het lijkt me niet dat ze er van alles op gaan installeren en testen (voor 60 euro gaan ze hooguit 1-2 uur aan de slag, lijkt me)...

Krijg ik bij bestellen de PC met de windows geinstalleerd, of mag ik dat zelf doen?

dit is alleen montage dus je moet zelf windows 7 installeren
verder
SLI = 2 Nvidia videokaarten naast elkaar
Crossfire = 2 ATI videokaarten naast elkaar

en met
Montage systeem 1 jaar garantie. Wij zetten uw gewenste onderdelen in elkaar en monteren deze netjes af. Vervolgens testen wij het systeem op incompatabiliteit en met alle mogelijke software.
bedoelen ze alleen dat ze het systeem zullen gaan testen
zodat ze zeker weten dat het systeem werkt zodat ze je die garantie kunnen geven

en de reden waarom ik voor de Core I5 750 heb gekozen is omdat deze het beter doet bij videobewerkingen dan bijvoorbeeld een AMD Phenom ii x 4 965
dat geven 3dmark benchmarks ook aan vandaar de intel cpu
verder is de Core I5 gelijk waardig aan een Phenom ii x 4 965 als het gaat om gamen
en de phenom ii x 4 965 is wat dat betreft een top cpu voor gamen dus vandaar ook de Core I5 750

verder heb ik geen ervaring met dat schermpje LG is wat dat betreft wel een goed merk

Laatst bewerkt:
Sorry hoor, maar ik ben nogal van het willen weten:

de videokaart: GTX460 768 MB PALIT
deze kaart zal elk spel de komende jaren op high kunnen spelen

en

SLI = 2 Nvidia videokaarten naast elkaar

Waarom zou ik CrossfireX of SLI nodig hebben als die ene videokaart voorlopig afdoende is?

Simpel als ik ben zou ik zeggen: op het moment dat die ene dan niet meer voldoende is kun je er altijd een nieuwe grafische kaart in zetten. Die zullen over een paar jaar ook wel weer krachtiger zijn. Wat is de meerwaarde van 2 kaarten naast elkaar?

Over upgraden gesproken, zou ik over e.g. 3 jaar hier zelf makkelijk een pentium i11 + 4 GB geheugen in kunnen stoppen? Ik weet dat ik heb gezegd dat ik dat niet kan, maar wie weet wat ik in de tussentijd bijleer... Als ik het goed gelezen heb is dat moederbord afhankelijk.

Anyway, dat is ondertussen behoorlijk off topic, maar als iemand toch wil antwoorden :thumb:

Thanks,
Coffee

i11 bestaat niet.. en kan ik daarom ook niet zeggen of je die op dit moederbord kan zetten ik kan niet in de toekomst kijken
verder houd intel ervan om van socket te veranderen (socket = waar de cpu in moet op het moederbord) dus is het moeilijk om te zeggen of je na 5 jaar nog kan upgraden het zou wel kunnen naar een I7 maar ik denk niet dat je dan verder komt dan dat

Waarom zou ik CrossfireX of SLI nodig hebben als die ene videokaart voorlopig afdoende is?

Simpel als ik ben zou ik zeggen: op het moment dat die ene dan niet meer voldoende is kun je er altijd een nieuwe grafische kaart in zetten. Die zullen over een paar jaar ook wel weer krachtiger zijn. Wat is de meerwaarde van 2 kaarten naast elkaar?
klopt heb je ook niet nodig
maar als je bijvoorbeeld in de toekomst nog eens wilt upgraden dan kan een tweede videokaart kopen goedkoper zijn dan een totale nieuwe videokaart
en met 2 videokaarten krijg je meer prestatie
maar dat is allemaal toekomst gericht dus hoef jij je inderdaad niet druk om te maken

verder is je cpu sterk genoeg voor de komende 3 jaar en zul je alles gewoon op high spelen

Laatst bewerkt:
I11 was ook hypothetisch. I5, i7,... Dus verwacht ik i9 en i11 in de komende jaren.:shocked:

Anyway. Bedankt voor alle info, ik denk dat ik de "klik" uit je eerste post ga bestellen.

Groet,
coffee

i9 zal hier niet op passen die passen alleen op de 2011 sockets
en dit is socket 1156

Is een AMD Phenom ii x6 niet handiger voor videobewerkingen etc? De moederborden hiervoor zijn ook goedkoper met betere opties, zoals usb 3.0 sata 600 etc. (investering in de toekomst) en blijft (dacht ik) amd wel upgraden op dezelfde socket am3+. voor maar 70 euro, en voor intel i5 heb je weer extra koelers nodig voor als hij gaat 'automatisch overklokken'... Ik zou meer voor zoiets kiezen:

Klik

Even uitleg:

Ik heb 4launch gekozen omdat dit over het algemeen net iets goedkoper is, vooral assemblage (het in elkaar zetten van de computer en testen) is goedkoop.

Amd Phenom II x6 1055T - Goede processor, met ipv 2.66ghz (zoals de I5) 2.8ghz, en maakt gebruik van six-core, wat erg goed is voor bijvoorbeeld videobewerking. Is 3 euro duurder.
ASRock 870-extreme3 - Erg goed, goedkoop, moederbord, een hele goede investering in de toekomst want maakt gebruik van socket AM3, en die nieuwe procesoren van AMD worden waarschijnlijk AM3+, oftewel AM3 en AM4. En heeft de nieuwste technologi�n zoals usb 3.0 en sata 600, ook een goede investering in de toekomst.
Cooler Master Midi Tower Elite 430 - Heb ik behouden, erg goed wat firest0rm al zei, en met raam:)
Kingston 2x2GB DDR3 - Net zoals firest0rm is gewoon goed.
Microsoft Windows 7 Home Premium - Hetzelfde als bij firest0rm, alleen zoals je ziet goedkoper.
Nvidia GTX460 Cyclone 768MB - Vergelijkbaar met de kaart van Firest0rm
OCZ voeding Fatal1ty 550w - Erg goede voeding, 550w is genoeg, en heeft rood licht om zich heen, dus valt ook nog eens mooi op! :D
Samsung DVD-/+/RAM - Gewoon goed, vergelijkbaar met de DVD-RW van Firest0rm
Western Digital 500GB Sata 300 - 500gb geheugen, gewoon goede harde schijf, erg goed merk.

Zoals je ziet is het 70 euro goedkoper. Dit zou je kunnen investeren in bijvoorbeeld een beter videokaart, bijvoorbeeld GTX470, maar dit is eigenlijk niet nodig... Ik zal het gewoon in je zak stoppen en misschien een beter scherm kopen.

Ik denk dat deze pc vooral voor de toekomst beter is dan de Intel I5 core. En met six-core technologie is deze samenstelling toch iets beter voor multitasken.:thumb:

Laatst bewerkt:
Is een AMD Phenom ii x6 niet handiger voor videobewerkingen etc? De moederborden hiervoor zijn ook goedkoper met betere opties, zoals usb 3.0 sata 600 etc. (investering in de toekomst) en blijft (dacht ik) amd wel upgraden op dezelfde socket am3+. voor maar 70 euro, en voor intel i5 heb je weer extra koelers nodig voor als hij gaat 'automatisch overklokken'... Ik zou meer voor zoiets kiezen:

Klik

Even uitleg:

Ik heb 4launch gekozen omdat dit over het algemeen net iets goedkoper is, vooral assemblage (het in elkaar zetten van de computer en testen) is goedkoop.

Amd Phenom II x6 1055T - Goede processor, met ipv 2.66ghz (zoals de I5) 2.8ghz, en maakt gebruik van six-core, wat erg goed is voor bijvoorbeeld videobewerking. Is 3 euro duurder.
ASRock 870-extreme3 - Erg goed, goedkoop, moederbord, een hele goede investering in de toekomst want maakt gebruik van socket AM3, en die nieuwe procesoren van AMD worden waarschijnlijk AM3+, oftewel AM3 en AM4. En heeft de nieuwste technologi�n zoals usb 3.0 en sata 600, ook een goede investering in de toekomst.
Cooler Master Midi Tower Elite 430 - Heb ik behouden, erg goed wat firest0rm al zei, en met raam:)
Kingston 2x2GB DDR3 - Net zoals firest0rm is gewoon goed.
Microsoft Windows 7 Home Premium - Hetzelfde als bij firest0rm, alleen zoals je ziet goedkoper.
Nvidia GTX460 Cyclone 768MB - Vergelijkbaar met de kaart van Firest0rm
OCZ voeding Fatal1ty 550w - Erg goede voeding, 550w is genoeg, en heeft rood licht om zich heen, dus valt ook nog eens mooi op! :D
Samsung DVD-/+/RAM - Gewoon goed, vergelijkbaar met de DVD-RW van Firest0rm
Western Digital 500GB Sata 300 - 500gb geheugen, gewoon goede harde schijf, erg goed merk.

Ik denk dat deze pc vooral voor de toekomst beter is dan de Intel I5 core. En met six-core technologie is deze samenstelling toch iets beter voor multitasken.:thumb:

Lang leven google...

Ik heb op basis van de voorgestelde onderdelen wat lopen googlen en zag dat ik voor 4 euro meer het volgende kan bestellen:
klik
Dit is een 1600 MHz geheugen ipv 1333.
Hoe veel maakt dat uit?

Ook zag ik dat het verschil tussen de i5 750 en 760 maar 3 euro is.
Is er merkbaar verschil tussen deze processoren?

Mij zeggen die MHz-en niet zo veel..

Bedankt,
Coffee

Edit:
Opeens een nieuw bericht :) Dank je!

Wel weer de andere kant..
Pfff lastig lastig....

Ben trouwens wel zeer blij met twee opties :thumb:

Oh ja, en ik vroeg mij inderdaad af of ik niet nog een extra koeling nodig had..

Laatst bewerkt:
Haha:P

Betreft dat geheugen, 4gb van kingston is gewoon goed. Wat 1666mhz precies inhoud weet ik niet, maar het wordt er volgensmij niet sneller van of het wordt niet ondersteunt (weet het niet meer precies):P Snelheid van je computer ligt aan de processors.

De intel-core 760 is inderdaad iets sneller voor maar 3 euro meer... dus kan je beter gewoon nemen... Alleen zal ik toch kijken naar mijn samenstelling van de AMD x6, want deze heeft zes cores van 2.8ghz... Dus dat is weer een stuk sneller... Dit is vooral belangrijk voor multitasken en dingen zoals videobewerking. Het is 70 euro goedkoper, En je investeert in de toekomst omdat dezelfde socket in de toekomst waarschijnlijk weer wordt gebruikt. Het moederbord heeft ook de nieuwste technologien zoals usb 3.0 en sata 600, dus dat is ook een goede investering.

Hier mijn setje met extra fan van cooler master, en een andere behuizing zodat er een beter airflow komt.

Klik

Laatst bewerkt:
helemaal top
kwist niet dat 4launch zo goedkoop was
39 euro voor assemblage denk dat ik daar ook maar eens wat vaker samenstellingen moet gaan maken
en ook nog windows 7 voor maar 87 euro

die Phenom x6 is idd een betere optie daar had ik niet naar gekeken
helemaal top:thumb:

Die fan die je selecteerde staat op >10 dagen levertijd... :confused:
Zijn hier alternatieven voor? Hoef ik alleen maar op de grootte te letten (120 mm) of is ook het merk van belang (zelfde als de kast).

En een tweede vraag:
de voeding is 550W maar ik kan niet makkelijk zien hoe veel het systeem gaat gebruiken met de huidige configuratie (uit de post van Computerr, met de extra fan + andere case).

Hoe veel ruimte zit er in deze voeding voor als ik toch uitbreidingen in mijn PC wil zetten?

Ik heb e.g. in mijn huidge PC een kaartlezer zitten. Ik wil kijken of ik die kan overzetten naar de nieuw aan te schaffen PC. Dat zal ook weer (wat) extra stroom vragen. Ook evt een extra harde schijf of blue ray lezer / brander voor in de verre toekomst. Hoe kan ik makkelijk aan wattages van apparatuur komen?

Laatste vraag: wat is dat windows OEM? Ik had wat zitten hobbyen op alternate (bewuste consument, even prijsvergelijken :p) en kreeg daar de waarschuwing dat de besturingssoftware voorgeinstalleerd werd. Maar ik perse de CD hebben, zodat ik volledige vrijheid heb om te doen wat ik wil (als in: harde schijf volledig leegmaken en met een schone installatie beginnen).

Thanks,
Coffee

Betreft de fan, die heb ik verandert door een processor koeler aangezien hij gebruik maakt van zes cores. Die is wel goed leverbaar...

Wat betreft de ruimte die je over houdt, dat weet ik niet precies... Als het goed is kan je in een midi tower genoeg kwijt. En vooral nog wel een blu ray speler.

Ik kan er wel een hogere voeding in zetten van 650 watt, maar ik denk dat 600 watt meer dan genoeg is. Hangt er vooral vanaf of je bijvoorbeeld een tweede videokaart erin stopt. Hoe je aan de wattages komt zal ik niet weten, maar ik weet wel dat dit niet heel veel verbruikt.

Als je echt veel wil upgraden ga dan voor de 650watt voeding, maar dit kost wel weer meer...

550w
600w
650w

Kan je kiezen ;)

Ik dacht dat windows OEM een licentie was van Windows, en dat je er dan een backup cd van windows 7 bij kreeg. Zo hadden wij dat ook met onze computer. Ik dacht trouwens ook dat windows 7 installeren niet bij assemblage in zat, dus dan moet je er wel een cd bij krijgen.

Zowiezo hou je voor harde schijven altijd olaats over, kunnen dacht ik stuk of 4 harde schijven in...

OEM = Original Equipment Manufacturer
je mag windows 7 dan alleen op dat systeem installeren en niet op andere computers

terwijl je dat met een normale windows 7 licentie het op 5 computers tegelijk mag installeren

dit heeft geen invloed op herinstallatie's
en je krijgt er een cd bij

verder zal AM3+ een nieuwe archietectuur hebben en dus niet op AM3 bordjes passen

met een 600watt voeding zou je een HD5870 kunnen draaien
een tweede videokaart erbij prikken kan wel maar dan moet je twee nieuwe videokaarten kopen
dit bord ondersteund geen SLI maar alleen CrossfireX
dan is 1 nieuwe videokaart beter dan 2 oude kopen

of je moet nu al voor een ATI kaatje gaan

Laatst bewerkt:
Oke, dus voor een computer voor de toekomst kan je beter een half jaartje wachten tot de socket (weetikveel) 1566 uitkomen, of de socket am3+ of am4 uitkomen...

hoeft niet hoor
de CPU word nog niet eens 40% belast door de berekeningen tijdens gamen
en ik denk dat dat ook nog even zo zal blijven
die setup blijft zeker nog meer dan 3 jaar goed en zal je nieuwe spellen ook gewoon kunnen spelen
meschien in de toekomst nog een nieuwe GPU kopen maar dat is alles

weet ook dat in de toekomst Multi core Technology meer prestatie uit cpu gaat halen
waardoor je cpu nog beter gaat werken voor games en andere software die dit ondersteunen

een systeem upgraden die 5 jaar of ouder is zal standaard weinig tot geen upgrade mogenlijkheden hebben
dus ga er maar vanuit dat je 3 tot 5 jaar gebakken zit met dit systeem

Laatst bewerkt:
Die HD5870 is op dit moment wat boven budget, maar als hij in de toekomst goedkoper wordt is dat mogelijk een mooie upgrade optie :)

Dank voor je OEM uitleg en sowieso allebei voor de adviesen.

Nog even over het ATI kaartje:
Was er een reden dat jullie beide nVidia adviseerden?

Ik zat even te kijken naar deze 2:
ATI kaarten

De ene 40 euro duurder, maar 256 bit tov 128. Alhoewel de goedkopere weer een hogere waarde heeft bij videochip en geheugensnelheid.

Naar aanleiding daarvan, verder gaan googlen....

En wat zegt DIT mij?

Dat die nvidia stukken sneller is?

Ik zag in die lijst ook dit type staan, van allerlei merken van 160 - 230 euro. Wat bepaald dat prijsverschil eigenlijk?

Bedankt,
Coffee

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan