Standaardwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

genooiyork

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2010
Geachte mede forum leden,

Ik zit met het volgend probleempje, waar jullie waarschijnlijk zo een antwoord op kunnen geven;)

Ik heb een tabelveld genaamd po-nummer nu is het de bedoeling dat ik als ik het formulier heb wat eraan vast hangt, dat ik "standaardwaarde" PO- krijg te zien maar dat lukt met : "PO-" in te voeren. Nu komt ut volgende als je dan het veld hebt met PO- moet hier natuurlijk een nummer achter dat ik zelf wil invullen, maar als ik dan in het veld kom select hij direct PO- en als ik dan met het nummer begin is dat weer weg...

maar eigenlijk zou het toch mogelijk moeten zijn dat PO- gewoon altijd automatisch ingevoerd wordt en dat ik dat dan niet kan wijzigen maar wel het nummer erachter kan invoeren.

hopelijk is het duidelijk en heeft iemand hier een oplossing voor.

Vriendelijk groet,
Jan van Susteren

Daar kun je deze code voor gebruiken:
Code:
Private Sub FactCode_Enter()
    Me![po-nummer].SelStart = Me![po-nummer].SelLength
End Sub

Het kan zijn dat je code iets anders moet worden, omdat je een koppelteken in de veldnaam gebruikt. Kun je beter niet doen, omdat access daar niet helemaal jofel mee omgaat, net als met spaties overigens. Als je Me.po begint te typen, komt de correcte spelling vanzelf bovendrijven.

Daar kun je deze code voor gebruiken:
Code:
Private Sub FactCode_Enter()
    Me![po-nummer].SelStart = Me![po-nummer].SelLength
End Sub

Het kan zijn dat je code iets anders moet worden, omdat je een koppelteken in de veldnaam gebruikt. Kun je beter niet doen, omdat access daar niet helemaal jofel mee omgaat, net als met spaties overigens. Als je Me.po begint te typen, komt de correcte spelling vanzelf bovendrijven.

Hartelijk dank voor je snelle reactie, maar ik ben niet echt helemaal bekend met het feit access, heb het ooit op school gehad maar das al een hele tijd geleden dus ik heb nu ook geen flauw idee hoe ik die code in het formulier moet fixen. Want heb het bij standaardwaarden geprobeerd maar dan krijg ik fout melding #naam?

Je kan bij invoermasker bij tabelontwerp opgeven : "po-"#####
Dan begint het veld altijd met po-, maar ik vraag me af of het wenselijk is altijd po- in een veld op te nemen.

JanvP

Ik ga soms wel eens (te) hard, zal ik niet ontkennen :p
Mijn code kun je gebruiken op een Formulier, niet in een query of in een tabel. Maar dat zou ook eigenlijk niet uit mogen maken, want als je een mooie db wilt maken, dan ga je er alles aan doen om te voorkomen dat ook maar één enkele gebruiker rechtstreeks in een tabel gaat invoeren.
De reden is eigenlijk heel simpel: alle gemak dat je voor een gebruiker wilt maken, gebeurt op een formulier, en niet in een tabel. Tabellen zijn het fundament voor je db, waarbovenop je een mooi huis bouwt. En je woont mooi in een huis, maar je zit zelden in de fundamenten. Niet?
Overigens kun je, maar dat geldt dan gelijk voor alles in je db, de werking van de tabtoets wel veranderen. Standaard wordt inderdaad het hele veld geselecteerd. Met een druk op <F2> ben je dan alsnog aan het eind van de regel, of je verandert in je Optiemenu de instelling <Focus na verplaatsing> naar: <Einde van veld>
Zoals gezegd: beter niet doen; maak een mooi formulier, en zet de code die ik heb gegeven later op een Gebeurtenis bij het tekstveld. Dat is namelijk wat er gebeurt: als je in het tekstveld komt met de cursor, wordt-ie gelijk naar het einde van het tekstveld verplaatst.

En natuurlijk ook bij het formulierontwerp : "po-"#####
Bij rapporten zul je het dan ook moeten gebruiken, want po- wordt niet opgeslagen.

JanvP

Laatst bewerkt:
input box

Hartelijk dank voor jullie reacties maar ****** op een of andere manier niet helemaal goed te werken, hij gaat niet automatisch na het het laatste van het vak...:confused:

Maargoed heb ondertussen al een ander vraagje ik heb namelijk een pakbon waar een palletnr op moet komen: Nu is de vraag of ik dat automatisch in kan laten voegen door het rapport of op een manier kan maken zodat ik het er krijg te staan liefst zou ik in een formulier een nummer op geven en dat daar laten weergeven maar dat krijg ik niet voor elkaar... :( Maar miss hebben jullie nog ideeën hierover...

Groetjes

Als je wilt dat we zinvol meedenken, is een testdb wel zo handig. Dan kunnen we zien wat je eigenlijk wilt... Nu blijft het toch wat oppervlakkig. Overigens: mijn code zou op je formulier tadellos moeten werken. Ik gebruik deze constructie al jaren. Heb je die al toegepast?

Om nog wat zout op de slak te leggen: kan-ie ook in 2003 format?

Formaat is prima :thumb:
Heb alleen het hele weekend gebruikt om de pc (weer eens) te formatteren en opnieuw te installeren... En dat schiet uiteraard zelden echt op :)
Maar in je voorbeeldje heb ik een nieuw formulier gemaakt, waarin de code netjes achter de standaardtekst gaat staan.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan