• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excelkalender Nieuwsbrief (artikel Cor Verm)

Status
Niet open voor verdere reacties.

NIh1IlO

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2003
Beste Cor,

Ik heb de kalender uit de laatste nieuwsbrief gereconstrueerd met de handige tips en formules. Alles liep perfect behalve de weergave van een schrikkeljaar (29 februari). Dan wordt iets incorrect weergegeven zoals blijkt uit de bijlage.
Wat is er eventueel fout in de formule in AE8
=ALS(REST(JAAR(C5);4)=0;D31+1;"")?

Bedankt al op voorhand en vriendelijke groeten,

nIh1IlO

Bijlagen

• kalenderfoutje.jpg
    kalenderfoutje.jpg
    12,2 KB · Weergaven: 62
nIh1IlO,

Uit een plaatje kan ik geen fout afleiden. Jammer dat je geen voorbeeld hebt geplaatst. Voor de laatste dagen van de maand gebruik ik in diverse kalenders:
Code:
=ALS(M7="";"";ALS(MAAND(M7+1)=MAAND(M7);M7+1;""))
Dus de vraag of de maand van de volgende cel gelijk is aan de maand van de vorige. Bij een schrikkeljaar is dat zo, bij een gewoon jaar niet. Op mijn site vind je daar voorbeelden van.

Bekijk bijlage Kal_2010.xlsxBeste meedenkers,

Ik meen dat de formule als volgt moet aangepast worden:

=ALS(REST(JAAR(C5);4)=0;AD8+1;"").

Sorry voor de overhaaste reactie.

Met vriendelijke groeten,

nIh1IlO
:thumb:

Ik meen dat de formule als volgt moet aangepast worden:

=ALS(REST(JAAR(C5);4)=0;AD8+1;"").
En zo is het ook. In de bijlage heb je het kennelijk al aangepast want daar is de weergave goed.

Alleen mis ik nog de weergave van de dag van vandaag.

Laatst bewerkt:
Nog een weg naar Rome om 29 februari wel te zien en 1 maart niet:
Code:
=IF(MONTH(F31+1)=3;"";F31+1)
In cel F31 staat dan 28 februari

Beste Cor,

Ik hoop in de bijlage de lacune van de huidige dag te hebben goedgemaakt.

Ook de andere meedenkers van harte bedankt.

Speciaal nog voor rdg1314: bedankt voor het vermelden van de feestdagen, maar....
het zou ideaal zijn mocht je een toelichting hebben verstrekt over de formules. Ze lijken mij niet alle onmiddellijk vatbaar.
Is deze bvb een vaste datum?
=ALS(LENGTE(jaar)<>4;"";DATUM(jaar;3;1+(2-(4>=WEEKDAG(DATUM(jaar;3;1))))*7+(4-WEEKDAG(DATUM(jaar;3;1)))))
En wat met de variabele feestdagen zoals Pasen, Pinksteren, OLH-Hemelvaart? Hoe kom je tot de formule voor bvb Pasen (zondag):
=ALS(LENGTE(jaar)<>4;"";AFRONDEN.BENEDEN(DAG(MINUUT(jaar/38)/2+56)&"/5/"&jaar;7)-34)?
Het zou zeer interessant zijn mocht hieromtrent een woordje ter verduidelijking kunnen worden verstrekt.
We kunnen er met zijn allen maar uit leren!Bekijk bijlage Kal_2010.xlsx :thumb:

Vriendelijke groeten,

nIh1IlO

het zou ideaal zijn mocht je een toelichting hebben verstrekt over de formules. Ze lijken mij niet alle onmiddellijk vatbaar.
Is deze bvb een vaste datum?
=ALS(LENGTE(jaar)<>4;"";DATUM(jaar;3;1+(2-(4>=WEEKDAG(DATUM(jaar;3;1))))*7+(4-WEEKDAG(DATUM(jaar;3;1)))))Het zou zeer interessant zijn mocht hieromtrent een woordje ter verduidelijking kunnen worden verstrekt.

Tweede woensdag in maart:
Code:
=DATUM(jaar;3;1+([COLOR="red"]2[/COLOR]-([COLOR="blue"]4[/COLOR]>=WEEKDAG(DATUM(jaar;[COLOR="green"]3[/COLOR];1))))*7+(4-WEEKDAG(DATUM(jaar;3;1)))))
rode 2 geeft het aantal aan, 4 geeft de dag van de week aan, dus woensdag, 3 is de maand maart

En wat met de variabele feestdagen zoals Pasen, Pinksteren, OLH-Hemelvaart? Hoe kom je tot de formule voor bvb Pasen (zondag):
=ALS(LENGTE(jaar)<>4;"";AFRONDEN.BENEDEN(DAG(MINUUT(jaar/38)/2+56)&"/5/"&jaar;7)-34)?
De formule wordt algemeen gebruikt en is breed getest: een uitleg over de berekening vind je op deze pagina.

Laatst bewerkt:
Beste rdg1314,
rode 2 geeft het aantal aan

Wat bedoel je met aantal? Het aantal wat?
=ALS(LENGTE(jaar)<>4;"";AFRONDEN.BENEDEN(DAG(MINUUT(jaar/38)/2+56)&"/5/"&jaar;7)-34)
Vanwaar komen de, voor een leek althans onbekende, getallen uit deze formule?

Ik ben nieuwsgierig en ken graag de details.

Ik zal me eens grondig verdiepen in de paasdatum.

nIh1IlO

De zoveelste dag van de maand, dus iets wat bijv staandaard de eerste zaterdag van mei plaatsvindt.

Geen idee: Ooit gevonden en later vaak teruggezien.

Nederlandse en Belgische feestdagen

Als een Belgische lezer deze kalender gebruikt, worden de feestdagen aangepast. Datzelfde geldt voor de Nederlanders. Dus dacht ik: kun je dat niet combineren? Uitgevoerd in de bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste rdg1314 en hazesoft,

Knap toetje hoor!

Met vriendelijke dank voor die tomeloze service!

nIh1IlO

Jaarkalaender

Wat jammer da die jaarkalender niet in Excel 2003 draait... kent geen (EDATE)

gegroet
mrt

Deze staan in C10, C13 etc. Ik denk dat het een macro is die wordt aangeroepen maar dus niet gevonden. Wel goed wordt weergegeven januari en december 2009 (als je in 2010 zit).

gegroet,
mr

In die cellen wordt gebruikt
Code:
NL: zelfde.dag
E: edate
en op deze pagina lees je er meer over. Ik heb net gezien dat deze in 2000 niet werkt maar in 2003 moet hij wel werken, hoewel ik de werking van de Engelstalige versie niet ken. Ik kan het nu niet meer controleren in 2003.

Iemand anders?

Anders wijzig je de begindata even in
Code:
=DATUM(jaar;2;1)
en dat elf keer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan