Rekenen met DATUM

Status
Niet open voor verdere reacties.

pommeke

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Hallo,

Ik heb een database.
Hierin heb een rapport FACTUUR.
Met natuurlijk een FACTUURDATUM.
Onderaan dit rapport moet de betalingstermijn komen te staan.
Nu wil ik dit automatisch.

Hier een vb:

FACTUURDATUM: 15/11/2010
Gelieve dit factuur te betalen voor 01/12/2010

----------------

Het is de bedoeling dat die datum gewoon altijd staat op de eerste van de volgende maand van de factuurdatum.

Ik snap je regel niet helemaal: moet 29-11-2010 ook een datum krijgen van 1-12-2010? Lijkt mij een beetje kort dag...

Ik snap je regel niet helemaal: moet 29-11-2010 ook een datum krijgen van 1-12-2010? Lijkt mij een beetje kort dag...

Idd
Maar de facturen worden wel altijd in het midden van de maand gemaakt.
:)

Dus eigenlijk JA
29/11/2010 moet 1/12/2010 krijgen

Dan zou ik DateSerial gebruiken:

Code:
IIF(Month([FactuurDatum])=12;DateSerial(Year([FactuurDatum])+1;1;1);DateSerial(Year([FactuurDatum]);Month([FactuurDatum])+1;1))

Zoals je ziet, zit er een check in op December. Want dan wil je uiteraard naar Januari van het volgend jaar.

Zoals je ziet, zit er een check in op December. Want dan wil je uiteraard naar Januari van het volgend jaar.

Die check is nergens voor nodig.
Dit volstaat:

Code:
DateSerial(Year([FactuurDatum]);Month([FactuurDatum])+1;1)

Tardis

Dan zou ik DateSerial gebruiken:

Code:
IIF(Month([FactuurDatum])=12;DateSerial(Year([FactuurDatum])+1;1;1);DateSerial(Year([FactuurDatum]);Month([FactuurDatum])+1;1))

ok
en waar juist moet ik deze code zetten?

ik weet dat je berekeningen kan doen in het veld van besturingselement bij de eigenschappen van bv een tekstveld

Dat zie je helemaal goed! Op een tekstveld moet je beginnen met een =. Zet je hem in een query, dan moet er een veldnaam voor. Access doet dat meestal zelf: Expr1: bijvoorbeeld.

Dat zie je helemaal goed! Op een tekstveld moet je beginnen met een =. Zet je hem in een query, dan moet er een veldnaam voor. Access doet dat meestal zelf: Expr1: bijvoorbeeld.

Bedankt,
Het werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan