Extern harde schijf indelen met partities?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bogstar

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2010
Hoi Hoi Hoi,
Bijna kerstmis, en hopelijk kunnen jullie voor mijn kerstcadeau zorgen!:thumb:

Ik werk dus met windows vista home premium, 4Gig ram, 64bit, 2dual cores,....
Ik heb een C schijf (met vista op en allerhande programma's), en een D schijf (bestanden). Onlangs had ik een extern harde schijf gekocht (1,5 terra), maar omdat mijn C schijf vol zit, wil ik graag mijn programma's die erbij komen op mijn schijf plaatsen. Naturlijk is dat een FAT32, en lukt het niet om daar progjes op te zetten.

Kan ik deze gewoon omzetten naar NTFS, zoja, hoe? Of moet ik deze eerst formateren (er staan nl. al bestanden op die nergens anders op kunnen, ook niet tijdelijk.)

Moest het dus zo zijn dat ik het eerst moet formateren, is er dan geen mogelijkheid om 2partities te maken, en één NTFS te maken? Na even googlen heb ik gevonden dat het normaal zou moeten lukken bij computerbeheer, en dan volume verkleinen selecteren. Raar is dat deze bij mij grijs is?? (ik kan er dus niet op klikken)

Raadgeveningen gezocht!!!!:shocked:

Welkom op Helpmij.nl

Je geeft aan dat je er al bestanden op heb staan die er niet afkunnen.Format heeft dus geen zin.Dan is de oplossing van Bertus een goede alleeen zal bij 1.5tb wel ff duren denk ik.
Daarna zijn er wel oplossingen om te partioneren.Ook nu al wel btw.Dan komt idd de oplossing om de huidige te verkleinen en de rest te formateren naar ntfs.En evt meerdere partities te maken op de EHD?

Geef maar aan wat wenselijk is.

Welkom op Helpmij.nl

Je geeft aan dat je er al bestanden op heb staan die er niet afkunnen.Format heeft dus geen zin.Dan is de oplossing van Bertus een goede alleeen zal bij 1.5tb wel ff duren denk ik.
Daarna zijn er wel oplossingen om te partioneren.Ook nu al wel btw.Dan komt idd de oplossing om de huidige te verkleinen en de rest te formateren naar ntfs.En evt meerdere partities te maken op de EHD?

Geef maar aan wat wenselijk is.

Wel, liefst zou ik gebruik maken van die partities, en dan een van de partities indelen in NTFS.
Btw, tijd heb ik zat, nu het vakantie is :D, maar die oplosing Bertus lijkt mij nogal raar. Als je cmd opstart, komt er toch C://Windows/System32, hier kan je toch geen opdrachten invoeren?:shocked:

Wel, liefst zou ik gebruik maken van die partities, en dan een van de partities indelen in NTFS.
Btw, tijd heb ik zat, nu het vakantie is :D, maar die oplosing Bertus lijkt mij nogal raar. Als je cmd opstart, komt er toch C://Windows/System32, hier kan je toch geen opdrachten invoeren?:shocked:

Oké, de oplossing van Bertus is toch aan het lukken denk ik.
Nu vraag de command prompt: voer de huidige volumenaam in voor G.

Wat moet ik geven? dat is dan toch gewoon G?

Als G je schijf is.....;)

Mocht dit dan gedaan zijn dan kunnen we evt nog meerdere partities maken op je externe schijf.Daar is wel een makkelijk progje voor evt.

Volume-naam van G kun je achterhalen door in Deze Computer de G-schijf te rechtsklikken en Eigenschappen te kiezen.

Het gaat dan om de tekst die in het tekst-vakje staat naast het harde-schijf symbool. Staat daar niets, dan is het label ook leeg en dan kun je gewoon Enter drukken bij die vraag van convert, anders moet je invullen wat er in dat tekstvakje staat waar ik het zojuist over had.

Tijs.

Nu vraagt hij als ik de verloren ketens in bestanden wil omzetten? Wat betekent dit??

Dat betekent dat sommige bestanden niet goed op die schijf staan, nu.

Laat maar omzetten, dan kun je daarna gaan kijken wat het voor bestanden zijn en of je er nog wat mee kunt.

Tijs.

Oké, na dus die optie 'verloren ketens in bestanden om te zetten' goed te keuren, gaf hij een foutmelding over foute bestanden op de schijf. Op aanraden van andere sites heb ik hem eens laten controleren ('chkdsk G: /f /r') Hij is nu bezig met controleren, en hopelijk zal hij er zo de fouten kunnen uithalen.

Ik hou jullie op de hoogte, en alvast bedankt voor jullie snelle reacties!!!

Jah, het is dus allemaal gelukt, en aangezien hij nu naar NTFS is geconverteerd (bedankt daarvoor IEDEREEN) lukt het zelfs om er nu partities op te maken, de hemel heeft zich geopend!

Nog een klein vraagje, als ik nu dus een partitie maak van bvb 200Gig, moet ik daarvoor de overige 1,2 Terra formateren? Of neemt windows gewoon automatisch 200Gig van je schijf waar er nog niets op staat om apart te nemen?

Hoi...

Neen, je hoeft dan niet weer opnieuw te formateren.Windows pakt gewoon een stukje van je taart(:D)Wat over is blijft dus gewoon dezelfde taart - dat stukje.Alleen de rest moet je dus ook benoemen als een partitie.Of meerdere.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan