BlueScreen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuknl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Nou leuk, Ik kreeg weer eens een bluescreen. Maar dit was de informatie die ik daarna kreeg:
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Landinstelling-id: 1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 1a
BCP1: 0000000000041790
BCP2: FFFFFA80014B1A90
BCP3: 000000000000FFFF
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
C:\Windows\Minidump\122210-19890-01.dmp
C:\Users\MIJNGEBRUIKERSNAAM\AppData\Local\Temp\WER-35006-0.sysdata.xml

Lees de onlineprivacyverklaring:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0413

Als de onlineprivacyverklaring niet beschikbaar is, lees dan onze offlineprivacyverklaring:
C:\Windows\system32\nl-NL\erofflps.txt

Ik gebruik windows 7 ultimate 64-bits, en heb helemaal geen zin in een nieuwe installatie ofzo. Dit is namelijk NIET mijn hobby pc, en ik heb hem pas 3 maanden ofzo, want mijn neef heeft hem in elkaar gezet...
What's wrong?

Begin maar eens met het inpakken van C:\Windows\Minidump\122210-19890-01.dmp en het te posten als bijlage.

Verder vind ik het irritant dat je vooraf al begint met mededelingen zoals "en heb helemaal geen zin in een nieuwe installatie ofzo." Stel dat herinstallatie het advies zou zijn (na analyse van het dump-bestand) dan is dat zo. Daarnaast zul je hoogstwaarschijnlijk een gejatte versie van Windows 7 hebben nu, en dus is het helemaal niet uit te sluiten dat je uiteindelijk het advies krijgt een versie te installeren die eerlijk en compleet is.

Tijs.

Nou nee eigenlijk is dit gewoon mijn goede pc, en daarom doe ik dat liever niet:). Maar hier dat bestandje: Bekijk bijlage 115969

Hoe wil je dat analyseren? Als ik het open met kladblok krijg ik alleen maar gekke tekentjes...

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn een aantal tools die je kunt gebruiken, waarvan Debugging tools for Windows een van de belangrijkste is.

Even alvast een andere vraag: Je hebt de pc nu 3 maanden. Sinds wanneer is/zijn die BSOD's begonnen? Na een bepaalde Windows update? Na installatie van software (en welke dan)? Na update drivers? Na installatie anti-virus (en welke dan)? etc.

Begrijp dat hier op een forum afhankelijk zijn van informatie die jij ons geeft...

Tijs.

Code:
!analyze -v
*                                                                             *
*                        Bugcheck Analysis                                    *
MEMORY_MANAGEMENT (1a)
    # Any other values for parameter 1 must be individually examined.
Arguments:
Arg1: 0000000000041790, The subtype of the bugcheck.
Arg2: fffffa80014b1a90
Arg3: 000000000000ffff
Arg4: 0000000000000000

Debugging Details:
------------------

BUGCHECK_STR:  0x1a_41790
CUSTOMER_CRASH_COUNT:  1
DEFAULT_BUCKET_ID:  VISTA_DRIVER_FAULT
PROCESS_NAME:  chrome.exe
CURRENT_IRQL:  0
LAST_CONTROL_TRANSFER:  from fffff80002f42f9e to fffff80002ecf740

Dit is niet echt een fijne, maar als ik zoek in google op: 0x1a_41790 chrome

dan zie ik (o.a.) de volgende link: deze

Daarin wordt gesproken over temperatuurmeting van je geheugenmodules én het deïnstalleren van Daemon Tools/Alchol120%. Als ik het zo zie heb je (minstens) 1 van deze 2 programma's op je pc, dus dat is het eerste waar je mee zou kunnen beginnen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zowel Alcohol 52%/120% en DAEMON Tools maken gebruik van de SPTD driver van DuplexSecure. Deze driver wordt niet verwijderd wanneer je Alcohol of DT deïnstalleert. Je kunt de SPTD driver verwijderen m.b.v. het setup bestand (32 en 64 bit), hier te downloaden:

http://www.duplexsecure.com/en/downloads

In principe zou ik (als ik na zo'n korte tijd al problemen zou krijgen) teruggaan naar de leverancier en díe ernaar laten kijken (zelfs als het mijn neef zou zijn).

Overigens kun je (met een beetje geluk) ook eerdere dump-bestanden nog terugvinden in de C:\Windows\Minidump map. Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar de eerste/oudste minidump die je evt. daar nog zou hebben staan. Dus heb je nog zo'n 'oude' memory-dump, post die dan ingepakt als bijlage.

@M4RC0: Bedankt voor je aanvulling. :thumb:

Tijs.

Ik heb beide op deze pc nog nooit gebruikt, maar ik zal je ding toch eens proberen. Misschien komt het door die driver. Of loop ik dan het risico dat als ik de driver deïnstalleer dat andere programma's ook niet meer goed werken?

Vreemd, want ik zie sptd.sys staan in het .dmp bestand. Het is bekend dat deze driver voor conflicten kan zorgen. Het enige wat niet zal werken wanneer je deze driver verwijdert zijn de virtuele schijven + emulatie in DT en A120%.

@dnties: geen probleem :)

Er zijn een aantal tools die je kunt gebruiken, waarvan Debugging tools for Windows een van de belangrijkste is.

Even alvast een andere vraag: Je hebt de pc nu 3 maanden. Sinds wanneer is/zijn die BSOD's begonnen? Na een bepaalde Windows update? Na installatie van software (en welke dan)? Na update drivers? Na installatie anti-virus (en welke dan)? etc.

Begrijp dat hier op een forum afhankelijk zijn van informatie die jij ons geeft...

Tijs.

Pff ja daar zou ik echt geen flauw ideee van hebben. Ik denk eigenlijk al na de 1ste of 2de dag, want m'n neef kwam terug voor de andere pc's en toen had ik er al eentje gehad. Dat was ongeveer rond 01-10-10

Code:
!analyze -v
*                        Bugcheck Analysis                                    *
MEMORY_MANAGEMENT (1a)
    # Any other values for parameter 1 must be individually examined.
Arguments:
Arg1: 0000000000041790, The subtype of the bugcheck.
Arg2: fffffa80014b1a90
Arg3: 000000000000ffff
Arg4: 0000000000000000

Debugging Details:
------------------

BUGCHECK_STR:  0x1a_41790
CUSTOMER_CRASH_COUNT:  1
DEFAULT_BUCKET_ID:  VISTA_DRIVER_FAULT
PROCESS_NAME:  chrome.exe
CURRENT_IRQL:  0
LAST_CONTROL_TRANSFER:  from fffff80002f42f9e to fffff80002ecf740

Dit is niet echt een fijne, maar als ik zoek in google op: 0x1a_41790 chrome

dan zie ik (o.a.) de volgende link: deze

Daarin wordt gesproken over temperatuurmeting van je geheugenmodules én het deïnstalleren van Daemon Tools/Alchol120%. Als ik het zo zie heb je (minstens) 1 van deze 2 programma's op je pc, dus dat is het eerste waar je mee zou kunnen beginnen.

Succes,

Tijs.

Nee geen van die 2 programma's maar wel iets anders om te branden namelijk NERO!
Maar waarom zou dit het kunnen zijn? (gewoon ter informatie voor mij)

Zowel Alcohol 52%/120% en DAEMON Tools maken gebruik van de SPTD driver van DuplexSecure. Deze driver wordt niet verwijderd wanneer je Alcohol of DT deïnstalleert. Je kunt de SPTD driver verwijderen m.b.v. het setup bestand (32 en 64 bit), hier te downloaden:

http://www.duplexsecure.com/en/downloads

Ik heb beide op deze pc nog nooit gebruikt, maar ik zal je ding toch eens proberen. Misschien komt het door die driver. Of loop ik dan het risico dat als ik de driver deïnstalleer dat andere programma's ook niet meer goed werken?

Nog 1 ding: hier een plaatje van speedfan dat iemand anders op dat forum even liet draaien. Ik zie een aantal vlammetjes? Wat betekend dat? (Na het spelen van gta iv. Ik zal morgen ochtend eentje plaatsen van na het opstarten!)
Hier de afbeelding:
attachment.php

En nog een plaatje van die driver gebeuren, hij blijkt er namelijk op te zitten:
Bekijk bijlage 115973
Update of deinstalleren?

Laatst bewerkt:
In principe zou ik (als ik na zo'n korte tijd al problemen zou krijgen) teruggaan naar de leverancier en díe ernaar laten kijken (zelfs als het mijn neef zou zijn).

Overigens kun je (met een beetje geluk) ook eerdere dump-bestanden nog terugvinden in de C:\Windows\Minidump map. Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar de eerste/oudste minidump die je evt. daar nog zou hebben staan. Dus heb je nog zo'n 'oude' memory-dump, post die dan ingepakt als bijlage.

@M4RC0: Bedankt voor je aanvulling. :thumb:

Tijs.

Huh wat raar, ik weet zeker dat ik meerdere bsod's heb gehad, maar er staat er maar 1?! of zijn die andere verborgen? dat ik ze gewoon ff moet laten weergeven?

Vreemd, want ik zie sptd.sys staan in het .dmp bestand. Het is bekend dat deze driver voor conflicten kan zorgen. Het enige wat niet zal werken wanneer je deze driver verwijdert zijn de virtuele schijven + emulatie in DT en A120%.

@dnties: geen probleem :)

Dus die kan ik dus gewoon lekker verwijderen want ik maak geen gebruik van virtuele schijven en emulatie (?!)

Zie dat ik in mijn eerste analyse heb aangegeven dat je (ook) je systeem moet 'doormeten' op te hoge temperaturen.

Wat je laat zien in die bijlage (die blijkbaar niet bij jouw pc hoort??) dat de temperaturen van de processor te hoog zijn, vandaar die vlammetjes.

Iets vergelijkbaars moet jij ook gaan doen op jouw systeem, vooral op momenten dat je met 'intensieve' processen bezig bent (denk aan spellen, youtube etc., zoals in die eerste link die ik gaf)... Nu heb ik begrepen dat speedfan niet altijd eerlijke cijfers geeft, doe dus niet alleen zo'n uitlezing met Speedfan maar ook met PC-wizard.

En ja, verwijder die sptd.sys driver op de manier die M4RC0 aangaf, als er in Configuratiescherm -> Software geen spoor is van Daemon Tools en/of Alcohol 120%.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Die driver kun je met een gerust hart verwijderen.

Zie dat ik in mijn eerste analyse heb aangegeven dat je (ook) je systeem moet 'doormeten' op te hoge temperaturen.

Wat je laat zien in die bijlage (die blijkbaar niet bij jouw pc hoort??) dat de temperaturen van de processor te hoog zijn, vandaar die vlammetjes.

Iets vergelijkbaars moet jij ook gaan doen op jouw systeem, vooral op momenten dat je met 'intensieve' processen bezig bent (denk aan spellen, youtube etc., zoals in die eerste link die ik gaf)... Nu heb ik begrepen dat speedfan niet altijd eerlijke cijfers geeft, doe dus niet alleen zo'n uitlezing met Speedfan maar ook met PC-wizard.

En ja, verwijder die sptd.sys driver op de manier die M4RC0 aangaf, als er in Configuratiescherm -> Software geen spoor is van Daemon Tools en/of Alcohol 120%.

Tijs.

Driver verwijderd! Ging goed. Dat plaatje was tevenns wel van mij met die vlammetjes, hier eentje van gelijk na het opstarten: Bekijk bijlage 115989
Lijkt het er niet op dat hij gewoon bij de opstart al te warm is? De cpu dan he?! Maar wat zou ik daar aan kunnen doen. Want ik weet niet hoe dat speedfan werkt. Ik zal ook met dat pc-wizard testen!

Hier een screenshot van die pc-wizard:
Bekijk bijlage 115991

P.s.: Ik heb geen last na het gamen hoor. Ik krijg het zelf niet warm:D. Nee maar ff sirieus: Kan dit een echte oorzaak zijn van de bsod's? Volgens mij sluit de pc zelf af, (na een bsod) als er iets te warm is geworden. Maar dit kan daar dus echt een oorzaak van zijn?

P.s.: Kan ik nu nog wel goed branden met nero? Aangezien ik dus die driver voor die andere programma's heb verwijderd?

Laatst bewerkt:
Als ik M4RC0's informatie mag geloven gebruikt Nero (6) geen SPTD.SYS. Dat lijkt aan te sluiten op mijn setup hier, want ik heb ook Nero 6, en SPTD.SYS is bij mij niet aanwezig.

Ik zou zeggen: Test het gewoon even uit. Ik verwacht met Nero dus geen problemen (zie eerste paragraaf).

Tijs.

Oké bedankt. Ik hoop dat het zo opgelost is qua brandsoftware. Maar wat te doen met die hoge temperaturen?

a. 60 graden of lager zijn niet (direct) een probleem, zoals in jouw schermafdruk. De waarden die je eerder liet zien (niet van jouw computer maar van iemand anders) gaven 70 graden en hoger aan. Dat kan wél een probleem zijn, zéker als de temperatuur richting de 100 graden gaat.
b. Ik had al gezegd dat je ook even (ter vergelijking) in pc-wizard moet kijken naar de temperaturen. Liefst op het moment dat de computer écht wat aan het doen is (youtube video's, spelletjes etc.)

Tijs.

Oké maar ik wil niet veel zeggen maar die eerste afbeelding van mij van speedfan is van MIJ. Dus ik weet niet over welke afbeelding jij het hebt met die 70graden?!
En waarom staan er dan vlammetjes?! Beetje overbodig toch?

Hopelijk gaat het nu verder goed, qua bluescreens... Ik doe er nog eventjes géén slotje op...

Je schreef zelf bij die eerste speedfan-schermafdruk: "Nog 1 ding: hier een plaatje van speedfan dat iemand anders op dat forum even liet draaien."
Klinkt logisch dat ik er dan vanuit ga dat dat een schermafdruk is van een andere computer dan die van jou? :rolleyes:

Ik merk dat ik je schermafdruk van PC-wizard had gemist. Daar heb ik zojuist naar gekeken, en ziet er op zich goed uit, zolang die temperaturen niet verder oplopen als je computer veel te doen heeft (anders gesteld: Dat de ventilatoren dan zodanig harder gaan draaien dat de temperatuur niet verder oploopt als je systeem (zwaar) belast is).

Dat je het onderwerp open laat staan terwijl je test of die BSOD's nog terugkomen ben ik het helemaal met je eens.

Succes,

Tijs.

En toen was de batterij van mij muis leeg:confused: dus nieuwe erin:P

Maar terug naar je antwoord: Het was WEL mijn screenshot, maar ik had gelezen in dat andere forum dat iemand dat ook even liet draaien, dus dacht ik: laat ik dat ook eens doen!

Fijn dat je het met me eens bent qua geen slotje;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan